سه لایه نخست سپر خورشیدی جیمز وب در جای خود مستقر شدند

به گزارش شیوا مارکت، پس از چند روز توقف عملیات، انتها سه لایه نخست آفتابگیر بزرگ تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت در محل دقیق خود استقرار یافتند.

سه لایه نخست سپر خورشیدی جیمز وب در جای خود مستقر شدند

تیم عملیات مأموریت وب، نخستین گام ها را در فرآیند کشش لایه های محافظ آفتابگیر تلسکوپ را حدود ساعت 10:00 منطقه زمانی شرقی (18:30 به وقت تهران) آغاز کرد. کل فرآیند استقرار پنج لایه سایه بان، دو تا سه روز طول می کشد. برنامه اولیه تمرکز بر روی نخستین لایه، به عنوان بزرگ ترین و نزدیک ترین لایه به خورشید است.

این گام حیاتی در توالی استقرار رصدخانه، پس از توقف عملیات استقرار از طریق مدیران مأموریت وب در روز شنبه برای اجازه دادن به استراحت تیم و سپس تنظیمات زیرسیستم برق وب و تغییر جهت گیری وب برای کاهش دمای موتورهای عملگر، از سر گرفته شد.

این عملیات در ساعت 15:48 منطقه زمانی شرقی (00:18 بامداد به وقت تهران) به پایان رسید. با این کار نخستین لایه به صورت کاملا محکم و کشیده شده در موقعیت خود مستقر شد. این نخستین و بزرگ ترین لایه از پنج لایه آفتابگیر بود که بیشترین گرمای خورشید را هم تجربه می کند.

در ادامه کشش دو لایه ابتدایی دیگر هم انجام شد. عملیات کشش لایه دوم در ساعت 16:09 منطقه زمانی شرقی (00:39 بامداد به وقت تهران) آغاز و 74 دقیقه طول کشید. استقرار لایه سوم آفتابگیر وب هم در ساعت 17:48 (02:18 به وقت تهران) آغاز و 71 دقیقه به طول انجامید. بدین ترتیب فرآیند کشش سه لایه اول در مجموع بیش از 5 ساعت و نیم زمان برد.

اکنون کشش دو لایه نهایی برای امروز برنامه ریزی شده است. جیمز کوپر (James Cooper) مدیر سپر خورشیدی وب در مرکز پروازهای فضایی گادرد گفت: مرحله کشش پوسته های آفتابگیر بسیار چالش برانگیز است زیرا تعامل پیجیده ای میان سازه ها، سازوکار کشش، کابل ها و پوسته ها وجود دارد. روی زمین، این سخت ترین بخش آزمایش بود، بنابراین خیلی خوشحالیم که اکنون در فضا همه چیز به خوبی پیش می رود. تیم نورثروپ گرامن و ناسا کار بزرگی انجام می دهند و ما مشتاقانه منتظر کشش لایه های به جای مانده هستم.

آفتابگیر با طول 21.2 و طول 14.2 متر، به اندازه زمین تنیس به سرد نگه داشتن تلسکوپ کمک می کند تا نور فروسرخی را که برای رصد ساخته شده است، تشخیص دهد. دمای داغ ترین لایه تا 383 کلوین (110 درجه سانتی گراد) هم خواهد رسید، در حالی که ابزارها در حداقل دمای حدود 36 کلوین (منفی 240 درجه سانتی گراد) نگه داشته می شوند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از کشش سه لایه نخست تلسکوپ فضایی جیمز وب

Credit: NASA

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29825

به "سه لایه نخست سپر خورشیدی جیمز وب در جای خود مستقر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه لایه نخست سپر خورشیدی جیمز وب در جای خود مستقر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید