سید افقهی: به خاطر مسائل انسان محبت آمیز به قطری ها یاری می کنیم ، مخالفت امارات با تشکیل جبهه ضد ایرانی

به گزارش شیوا مارکت، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امارات نمی خواهد که قطر از این حصار و قطع رابطه دیپلماتیک با کشور های عربی خارج گردد زیرا به اقتصاد کشور امارات در صورت تشکیل جبهه ضد ایرانی، آسیب های مالی فراوانی متحمل می گردد.

سید افقهی: به خاطر مسائل انسان محبت آمیز به قطری ها یاری می کنیم ، مخالفت امارات با تشکیل جبهه ضد ایرانی

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که فرجام بحران قطر با کشور های عربی به کجا خواهد رسید؟، گفت: تا به امروز قطر با یاری های مالی و سیاسی دولت ایران و ترکیه در برابر فشار های کشور های عربی مقاومت نموده و حضور نیرو های نظامی ترکیه در این کشور، رابطه استراتژیک قطر-ترکیه را بهبود بخشیده است.

وی ادامه داد: قطر و عربستان سعودی، هر دو متحد آمریکا در منطقه هستند و آمریکا به دنبال آن است که بحران موجود در منطقه را حفظ کند تا بتواند هر دو طرف را بدوشد.

سید افقهی با تأکید بر اینکه منافع آمریکا در فروش تسلیحات به کشور های عربی است، اضافه نمود: اخیراً طرف آمریکایی کوشش کرد که کشور های خلیج فارس را یکپارچه کند و یک جبهه ضد ایرانی تشکیل دهد اما با مخالفت امارات متحده عربی روبرو شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: امارات نمی خواهد که قطر از این حصار و قطع رابطه دیپلماتیک با کشور های عربی خارج گردد زیرا به اقتصاد کشور امارات در صورت تشکیل جبهه ضد ایرانی، آسیب های مالی فراوانی متحمل می گردد.

وی با بیان اینکه خیال قطری ها از تحریم های کشور های عربی آسوده خاطر است، گفت: این کشور از خط هوایی کشورمان استفاده می نماید و ایران هم در قبال آن درآمدی دارد؛ البته کشورمان به خاطر مسائل انسان محبت آمیز به قطری ها یاری می نماید.

سید افقهی یادآور شد: قطر و عربستان سعودی یک رقابت شدیدی منطقه ای دارند و عربستان سعودی چند باری به قطر حمله نظامی نموده است؛ قطر از جنوب کشور خود، مرز زمینی مشترک با عربستان دارد ولی با بحرین و امارات که دو طرف چپ و راست آن هستند، فقط مرز آبی و هوایی دارد.

وی ادامه داد: عربستان در حملات خود بخشی از خاک قطر را جدا و بعضی از چاه نفت آن را تصرف نموده است؛ اختلافات قبیله ای نیز در روابط این کشور تأثیر دارد و نزاعی میان آل ثانی و آل سعود بر سر منتسب بودن به محمد بن عبدالوهاب مطرح است.

کارشناس خاورمیانه با اشاره به حمایت سعودی ها از گروه تروریستی داعش و قطری ها از گروه های تروریستی که در عراق و شام حضور دارند، بیان نمود: نزاع قطر و عربستان در کشور در ناآرامی های سوریه مشاهده می شد و این دو کشور در اقتصاد نیز، رقابت تنگاتنگی در اوپک باهم دارند؛ قطر درآمد های سرشار نفتی دارد اما جمعیت این کشور کم است و به همین جهت، به دنبال جلب سرمایه گذاران اروپایی است.

وی اضافه نمود: دولت عربستان به دنبال بستن شبکه تلویزیونی الجزیره قطر بود اما دولت قطر زیر بار این مسئله نرفت. دیگر شرط کشور های عربی (عربستان، بحرین، امارات، مصر) برای این کشور، قطع رابطه با ایران بود اما قطری ها گفتند که هیچ کشوری حق دخالت در سیاست خارجه آنان را ندارد.

سید افقهی در خاتمه بیان نمود: قطر در مناقشه خود با چهار کشور در دیوان بین المللی دادگستری موسوم به لاهه پیروز شد و دیوان لاهه اعلام نمود که این کشور ها حق ندارند قطر را محاصره هوایی نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 2 مرداد 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20168

به "سید افقهی: به خاطر مسائل انسان محبت آمیز به قطری ها یاری می کنیم ، مخالفت امارات با تشکیل جبهه ضد ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سید افقهی: به خاطر مسائل انسان محبت آمیز به قطری ها یاری می کنیم ، مخالفت امارات با تشکیل جبهه ضد ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید