شکاف در تیم مذاکره با کره شمالی

به گزارش شیوا مارکت، پمپئو در کوشش برای احیای مجدد اجلاس سنگاپور با کیم یونگ چول (مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی) و همتای خود در دولت کره شمالی زمانی که رئیس سازمان سیا بود، صحبت کرد.

شکاف در تیم مذاکره با کره شمالی

در جریان این صحبت موافقت شد که کیم یونگ چول برای هماهنگی های بیشتر و فراهم کردن مقدمات دیدار سران دو کشور به نیویورک سفر کند. پمپئو، کلی و من توافق کردیم که ما باید به صدور یک بیانیه رسمی و علنی توسط شخص کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تأکید کنیم و بیانیه مقامات وزارت خارجه را نپذیریم. همچنین تأکید کردیم که برای اطمینان بیشتر باید اجلاس سنگاپور را حداقل یک ماه به تعویق بیندازیم. ما حدود ساعت هشت و 50 دقیقه با ترامپ تماس گرفتیم تا پیشنهاداتمان را به وی ارائه دهیم ولی او به هیچ کدام علاقه ای نشان نداد. در عوض یک سخنرانی حماسی و گرم در خصوص آنچه نامه بسیار گرم کره شمالی خواند، انجام داد (البته منظور او همان بیانیه ای بود که ما دریافت نموده بودیم). او گفت که اصلاً دوست ندارد حرکت و شتابی که الان درباره اجلاس سران شکل گرفته به خطر بیفتد. من واقعاً عصبانی بودم و می خواستم بگویم کدام شتاب؟ کدام حرکت؟ اما حرفم را خوردم. ترامپ ادامه داد: این یک پیروزی عظیم است. اگر ما با کره شمالی به توافق برسیم، عظیمترین توافق تاریخ خواهد بود. من می خواهم کیم و کره شمالی را بسیار پیروز ببینم. واقعاً غم انگیز و ملال آور بود. ما واقعاً به فرار از این دام بسیار نزدیک شده بودیم.

روز شنبه در کمال تعجب آگاه شدیم که مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در همان روز به مدت دو ساعت در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره دیدار نموده اند. کانگ وزیر خارجه کره جنوبی با پمپئو تماس گرفت و گفت که درخواست این دیدار از سوی کیم بود و همان گونه که کاملاً قابل پیش بینی بود، مون هم بلافاصله با آن موافقت نموده بود. چانگ هم به من گفت که در محل دیدار حضور نداشته ولی همه چیز به خوبی پیش رفته است و دو رهبر مجدداً بر موافقت خود در خصوص خلع سلاح کامل، قابل راستی آزمایی و غیرقابل بازگشت و سایر موضوعات مورد علاقه تأکید نموده اند. کیم در این دیدار به مون گفت که منتظر یک توافق جامع و فراگیر در اجلاس سنگاپور است و کره شمالی برای این اجلاس مقدمه چینی های وسیعی را آغاز نموده است. کیم همچنین از تصمیم ترامپ برای تعلیق اجلاس کمی متعجب شده ولی از اینکه امریکا موضع خود را تغییر داده شاد است. به گفته چانگ، مون نیز تأکید کرد که امریکا رویکرد اقدام در برابر اقدام را نخواهد پذیرفت ولی ظاهراً او در ادامه تغییر موضع داده و به رهبر کره شمالی فهمانده است که اگر پیشرفت قابل ملاحظه ای در بحث خلع سلاح حاصل گردد، امریکا می تواند امتیازات سیاسی بیشتری بدهد. این سخنان نشان داد که چرا من تأکید دارم باید مون را از مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای کره شمالی کنار بگذاریم. همزمان من نگران بودم که بعضی کارشناسان و مدیران وزارت خارجه بدون توجه به تغییرات به وجود آمده در سیاست های دولت جدید، دوباره به سمت رویکرد منسوخ و شکست خورده مذاکرات شش جانبه در خصوص شبه جزیره کره غش نمایند. البته ترامپ هم مشغول توئیت زدن خود بود و تأکید می کرد که هیچ اختلاف و شکافی در تیم او وجود ندارد:

بر خلاف آنچه که نیویورک تایمز فاسد و درمانده دوست دارد مردم باور نمایند، باید تأکید کنم که هیچ اختلافی در دولت ترامپ در خصوص نحوه تعامل با کره شمالی وجود ندارد... البته حتی اگر اختلاف نظری هم وجود داشت، مسأله مهمی نبود. نیویورک تایمز از همان ابتدا تأکید داشت که من اشتباه می کنم.

روز بعد در منطقه غیرنظامی مرز دو کره، هیأت کره شمالی به سرپرستی چوئه سان هوی معاون اول محبوب! وزارت خارجه آن کشور در دیدار با هیأت امریکایی حتی حاضر نشد از عبارت خلع سلاح استفاده کند در حالی که این موضوع مهم قرار است در دستور کار دیدار سران دو کشور باشد. متأسفانه این وضعیتی بود که کاملاً با آن آشنایی داشتم و به همین دلیل نگران بودم که به هرحال با گذشت زمان وزارت خارجه، اگر نگویم حتی خود ترامپ، آغاز به وادادن می نمایند. ترامپ بشدت مشتاق بود که در اجلاس سنگاپور پیروز جلوه کند. ما در تماس مداوم و نزدیک با همتایان خود در کره جنوبی بودیم و کارهای مقدماتی و آماده سازی نیز بشدت سرعت گرفته بود. ، ایران

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23121

به "شکاف در تیم مذاکره با کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکاف در تیم مذاکره با کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید