شیر ماده ایرانی از دوبلین راهی تهران شد

به گزارش شیوا مارکت، شیر ماده ایرانی باغ وحش دوبلین به نام کالینی راهی تهران شد تا برای مدتی در کنار کامران، شیر نر ایرانی قرار گیرد که حدود یک ماه پیش از بریستول انگلیس به باغ وحش ارم تهران فرستاده شد.

شیر ماده ایرانی از دوبلین راهی تهران شد

به گزارش ایرنا این شیر ماده در سال 2015 به دنیا آمد و چهار سال دارد. از نژاد مشابه او در دنیا، تنها 400 قلاده باقی مانده که باغ وحش تهران و دوبلین پایتخت ایرلند برای افزایش نسل و طول عمر این حیوان اقدام های انجام داده اند تا از انقراض زودهنگام آن ها جلوگیری نمایند.

زندگی شیرها دارای ساختار اجتماعی قوی است که عموماً در گروه های بزرگ، زندگی پر غرور خود را سپری می نمایند. جمعیت اصلی این نوع شیر را می توان در جنگل گیر در هند یافت.

انتقال این شیر با درخواست مقامات باغ وحش تهران و دوبلین و هماهنگی با سفارت کشورمان در دوبلین اجرا شده است.

ماه گذشته کامران شیر نر ایرانی ماه گذشته از باغ وحش بریستول انگلیس به باغ وحش ارم تهران منتقل شد.

عکس روز: شیر آسیایی در تهران

از شیر زیرگونه هایی متنوعی در دنیا هست که همه آن ها، جزو یک زیرگونه، در افریقا زندگی می نمایند. آن یک زیرگونه هم شیر ایرانی است در آسیا که دانشمندان آن را به نام ایران Panthera leo persica نامیده اند.

دگرسانی شیر ایرانی با شیر آفریقایی در این است که شیر ایرانی اندکی کوچک تر از شیر آفریقایی و نیز آرام تر است. شیر نر ایرانی یالی کم پشت تر دارد، آن سان که گوش هایش دیده می گردد. افزون بر این، چین زیر شکم، به ویژه در ماده، یکی از نشانه هایی است که شیر ایرانی را از گونه آفریقایی اش جدا می نماید.

شیر ایرانی در خاستگاه خود، ایران، ازمیان رفته است. خوشبختانه، این شیر در مناطق دیگر نیز زندگی می نماید و آن جنگلی به نام گیر است در گجرات هندوستان، هرچند شمار شیرهای ایرانی در آنجا نیز کمتر از 700 قلاده است.

با از میان رفتن شیر ایرانی در زیستگاه خود، هندیان او را شیر هندی و اروپاییان شیر آسیایی نامیده اند، ولی همچنان نام دانشی این زیرگونه شیر ایرانی مانده است.

سازمان محیط زیست فعلا برنامه ای برای احیای شیر ایرانی ندارد

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6477

به "شیر ماده ایرانی از دوبلین راهی تهران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر ماده ایرانی از دوبلین راهی تهران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید