صادرات روغن ممنوعه، 200 درصد بیشتر از پارسال!

به گزارش شیوا مارکت، در حالی که از ابتدای تیرماه وزیر جهاد کشاورزی صادرات 18 قلم کالای اساسی وارد شده با ارز یارانه ای را ممنوع بیان کرد، جدیدترین آمارها نشان می دهد که در نیمه نخست سال جاری بیش از 48 هزار تن انواع روغن به کشورهای مختلف صادر شده است.

صادرات روغن ممنوعه، 200 درصد بیشتر از پارسال!

به گزارش خبرنگاران، از چند ماه پیش دولت برای واردات کالاهای اساسی، ارز دولتی 4200 تومانی اختصاص داد و وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی که با استفاده از ارز یارانه ای وارد شده اند طی نامه ای در تاریخ ششم تیر ماه سال جاری، صادرات کالاهای اساسی را در 18 ردیف مختلف تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام نمود و به دنبال آن صادرات دانه های روغنی و انواع روغن خام و پالم نیز ممنوع شد.

در بخشی از این نامه آمده است که با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی و ضروری مورد احتیاج کشور و جلوگیری از خروج این کالاها و پیشگیری از بروز هرگونه رانت در شرایط خاص کنونی، با استناد به قانون تمرکز وظایف اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، بدین وسیله صادرات کالاهای مشروحه زیر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می گردد.

ذرت، گندم، آرد، جو، جو دوسر، دانه های روغنی، روغن خام و روغن پالم، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس، کنجاله سویا، سایر کنجاله ها، تفاله ها، خوراک آبزیان، اضافه نمودنی خوراک آبزیان، چاودار و سورگوم از جمله این کالاهای اساسی بودند که صادرات شان در نامه محمود حجتی ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که در 6 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 48 هزار و 960 تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به ارزش بیش از 74 میلیون و 280 هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که 153.94 درصد از نظر وزنی و 195.82 درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، رشد داشته است.

جالب تر اینکه صادرات روغن پالم رکورد عجیب و غریب تری به ثبت رسانده چرا که در این بازه زمانی بیش از 14 هزار و 640 تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر 25 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان بیش از 1664 درصد از نظر وزنی و بالغ بر 1687 درصد از نظر ارزشی نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد داشته است.

در این رابطه امیرحسین بی رشک - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران - به خبرنگاران اینگونه شرح داد که صادرات انواع روغن تا قبل از اعلام ممنوعیت آن انجام می شده و پس از آن گمرکات و شرکت های تولیدنماینده و صادر نماینده، همکاری مضاعفی برای جلوگیری از صادرات آن انجام داده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در 6 ماهه نخست سال جاری و پس از ممنوعیت صادرات در تیر ماه، صادرات انواع روغن مانند روغن نباتی پالم در گمرک به ثبت رسیده است، اضافه نمود: انجمن روغن نباتی نیز مانند مسئولان معتقد است که نباید کالای اساسی که با ارز دولتی و یارانه ای وارد می گردد، صادر گردد و ما هم با دولتمردان در زمینه ممنوعیت صادرات آن هم نظر هستیم اما برخی از شرکت های صادرنماینده روغن نباتی قبل از اعلام ممنوعیت صادرات، اقدام به انعقاد قرارداد با طرف های خارجی نموده بودند و بهای آن را نیز دریافت نموده بودند بنابراین مجبور بودند تا این صادرات را انجام دهند و با هماهنگی های انجام شده، صادرات بسیار محدود روغن نباتی پس از ممنوعیت انجام شد.

او تاکید نمود: مسلما از این به بعد صادرات روغن نباتی انجام نمی گردد و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد با آن برخورد می کنیم.

آمار صادرات محصولات اساسی بخش کشاورزی که از سوی مرکز آمار وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده نشان می دهد که در 5 ماهه نخست سال جاری بیش از 46 هزار تن انواع روغن حیوانی، نباتی و پالم به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان در 6 ماهه سال جاری به بیش از 48 هزار تن رسیده است و حدود 2 هزار و 500 تن تنها در شهریور ماه سال جاری صادر شده است. بنابراین از دستگاه های اجرایی و نظارتی انتظار می رود با این تخلف برخورد نمایند و از صادرات انواع روغن که با یارانه و ارز دولتی وارد می گردد، جلوگیری گردد.

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1714

به "صادرات روغن ممنوعه، 200 درصد بیشتر از پارسال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات روغن ممنوعه، 200 درصد بیشتر از پارسال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید