500 میلیون دلار دارو روی میز دولت، پول به آبان نمی رسد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، وضعیت صنعت داروسازی کشور در یکی دو سال گذشته به شدت بحرانی بوده است، بطوریکه بارها و بارها دست اندرکاران این صنعت، از دولت برای عدم حمایت از صنعت دارو گلایه نموده اند و بعضا هشدارهایی نیز داده اند که اگر صنعت داروسازی به حال خود رها گردد، وضعیت بازار دارویی کشور بحرانی خواهد شد. اما هیچ تغییری در وضعیت صنعت داروسازی کشور ایجاد نشد و همین مسئله، دلخوری دست اندرکاران این صنعت را به همراه داشته است.

500 میلیون دلار دارو روی میز دولت، پول به آبان نمی رسد

در همین ارتباط، احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با اشاره به سابقه 70 ساله صنعت داروسازی کشور، گفت: در حال حاضر بیش از 97 درصد داروی مورد احتیاج کشور در داخل فراوری می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 100 کارخانه داروسازی در کشور، اضافه کرد: ما به لحاظ دانش فنی صنعت دارو در صندلی خوبی قرار داریم اما این صنعت احتیاج به بازسازی و نوآوری دارد تا بتواند بیش از پیش توسعه یابد.

شیبانی با انتقاد از اینکه از رقم صادرات دارو راضی نیستیم، توضیح داد: بخشی از مشکل صادرات دارو مربوط به صنعت بوده و بخشی از آن کشورهای هدف هستند.

به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، صنعت داروسازی علاقه مند صادرات است زیرا علاوه بر نفع اقتصادی، برای آنها اعتبار نیز کسب می نماید اما متأسفانه برای نوسازی صنعت، دچار گردش مالی هستیم که می بایست دولت از این صنعت حمایت کند.

شیبانی با عنوان این مطلب که قبل از انقلاب چیزی به نام صنعت داروسازی نداشتیم، زیرا 75 درصد داروهای مورد احتیاج کشور وارداتی بود و 25 درصد مابقی نیز توسط شرکت های چند ملیتی در داخل فراوری می شد، اضافه کرد: بعد از انقلاب در حدود 100 کارخانه داروسازی تاسیس و راه اندازی شد، بطوریکه در حال حاضر 97 درصد عددی داروهای مورد احتیاج در داخل فراوری و 3 درصد باقیمانده نیز مربوط به داروهای تخصصی است که وارد می گردد.

وی با عنوان این مطلب که تا پنج سال قبل شاهد توسعه صنعت داروسازی کشور بودیم، ادامه داد: در این سال ها مسائلی دامنگیر صنعت داروسازی شده که باعث شده توسعه صنعت متوقف گردد و اگر صنعت توسعه نداشته باشد، موفق نخواهیم بود.

وی، ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت حاکم بر صنعت داروسازی کشور، گفت: اگر اقدام عاجل صورت نگیرد، بزودی صنعت داروسازی کشور نابود خواهد شد و آن وقت ناچاریم با اختصاص ارز بیشتر، دارو وارد کنیم که البته واردات هم مسائل خاص خودش را دارد.

شیبانی با عنوان این مطلب که وضعیت صنعت داروسازی کشور در دوران جنگ بهتر از امروز بود، اضافه کرد: ما به عنوان نماینده صنعت داروسازی کشور، شاهد هستیم روز به روز مسائل صنعت بیشتر می گردد. در حالی که دارو به عنوان یک محصول حیاتی، از کالاهای استراتژیک و اساسی نیز جلوتر است.

عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در مصاحبه با خبرنگاران، با عنوان این مطلب که صنعت داروسازی کشور از سال 81 به بعد برای تجهیز و نوسازی، از سوی دولت هیچ حمایتی نشده است، گفت: فقط در سال های 79 تا 81 بود که صنعت داروسازی، نوسازی و تجهیز شد و توانست خطوط جدید فراوری دارو را راه اندازی کند. بعد از آن، تاکنون دولت هایی که بر سر کار آمده اند، هیچ حمایتی از توسعه صنعت داروسازی کشور نداشته اند.

به گفته وی، عمده شرکت های فراوری داروهای بایوتک در همان سال ها تاسیس شدند و متاسفانه بعد از آن، صنعت داروسازی دچار کم توجهی از سوی دولت شد و حمایت لازم برای سرمایه گذاری نوین در این صنعت صورت نگرفت.

این قبیل اظهارات از سوی دست اندرکاران صنعت داروسازی و همچنین گلایه های سایر افراد که در بخش های خدمات دارویی قرار دارند، باعث شد تا با موافقت رهبری، 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات دارویی اختصاص یابد. در همین زمینه، غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، در اولین واکنش، به تخصیص این اعتبار، گفت: مدت ها بود که صنعت داروسازی کشور از کمبود نقدینگی رنج می برد و شرایط سختی را تجربه می کرد. بطوریکه، بخشی از شرکت های دارویی به رغم تخصیص ارز 4200 تومانی، امکان تامین مواد اولیه دارویی را نداشتند.

وی با اشاره به طلب 4000 میلیارد تومانی شرکت های دارویی از مجموعه های ارائه دهنده خدمات سلامت، اضافه کرد: پرداخت این 500 میلیون دلار از آبان آغاز خواهد شد و امیدواریم در سرانجام همان ماه بتوانیم مطالبات شرکت های دارویی را داده باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، بر نشان دار شدن 500 میلیون دلار اعتبار برای پرداخت مطالبات شرکت های دارویی تاکید نمود و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی حق ندارند این پول را جای دیگری هزینه نمایند و ما نظارت خواهیم داشت.

به دنبال آن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نیز در همایش بیمه سلامت، این قول را داد که اعتبار 500 میلیون دلاری به موقع تخصیص داده گردد تا بتواند گره ای از مسائل صنعت داروسازی کشور را باز کند.

معاون اول رئیس جمهور، ششم آبان 97 بود که در این همایش عنوان نمود این اعتبار ظرف این هفته یا هفته آینده تخصیص داده گردد. حالا با گذشت 12 روز از آبان، فرصت به سرعت از دست می رود و صنعت داروسازی کشور همچنان منتظر دریافت مطالبات است تا شاید بتواند آن را برای بهبود صنعت هزینه کند.

از سوی دیگر، رئیس سازمان غذا و دارو، عنوان داشته بود که اعتبار 500 میلیون دلاری در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می گیرد تا برای مطالبات دارویی هزینه گردد. این در حالی است که تجربه نشان داده بیمه ها آنطور که باید، خوش نبوده و اعتبارات را جای دیگری هزینه می نمایند. همین موضوع سبب شده تا صنعت دارو و زیر مجموعه های این صنعت، چند هزار میلیارد تومان طلب داشته باشند.

آن طور که شنیده شده است موضوع تخصیص 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات دارویی، هنوز به مرحله تصویب در سازمان برنامه و بودجه نرسیده و لاجرم، نمی توان امیدوار بود این پول تا سرانجام آبان به دست صنعت دارو برسد. این در حالی است که مسائل بازار دارویی کشور در حال افزایش است و اگر صنعت داروسازی حمایت نگردد، وضعیت بحرانی تر از شرایط کنونی خواهد شد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1677

به "500 میلیون دلار دارو روی میز دولت، پول به آبان نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "500 میلیون دلار دارو روی میز دولت، پول به آبان نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید