طبیعت و محیط زیست در شعر معاصر ایران

به گزارش شیوا مارکت، انقراض گونه ها: طبیعت و محیط زیست در شعر معاصر ایران به انتخاب محمد درودگری منتشر شد.

طبیعت و محیط زیست در شعر معاصر ایران

به گزارش خبرنگاران، این کتاب در 320 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت 40هزار تومان در نشر گاهان عرضه شده است.

در بخشی از مقدمه به قلم محمد درودگری می خوانیم: شعر هنر ملی ماست. ما ایرانیان در مقابل شعر به راحتی مسحور می شویم. دست و دلمان می لرزد و می پذیرمش بی آنکه دلیل بخواهیم. شعر خطابه نیست، تحلیل نیست، دستورالعمل و مصوبه لازم الاجرا نیست که پشتِ گوش بیاندازیم. شعر حرف دل است، از دل برمی خیزد، لاجرم بر دل می نشیند. نظاره کردن یک لاک پشت در بیان نیما، شکل دیگر دیدن دنیا است. وقتی سهراب می گوید آب را گل نکنید، نمی کنیم. قانون چمن ها و سبزه ها را شاعران پاسداری می نمایند. شاعران اند که بایستی چشم بیدار دنیا باشند؛ خطر را در دوردست ها ببینند و عشق را در اجتماع منتشر نمایند. از مردم اند و زبان رسای مردم زمانه خویش. اهل طبیعت اند و ملتزم به رعایت آن، مانند فروغ که از سلاله درختان بود و تنفس این هوای مانده ملولش می کرد.

پیشگامان شعر فارسی از بوی جوی مولیان و سرو بستان و کرشمه بلبلان بسیار گفته بودند اما پس از انقلاب مشروطه اتفاقات تازه ای در ایران افتاده بود. دیگر گرز و دشنه برای خاک مال پوزه ها کفایت نمی کرد، حرف پیشرفت پیش کشیده شده بود.

زخم مدرن، درمان مدرن می خواهد و دنیا تازه، زبانی تازه. این شد که دایره انتخاب های این دفتر به شعرِ نو محدود ماند، شعری که با بیان مردم زمانه پیوند داشت. زبان تازه ای که نیما در دهان ما باز نموده بود، او گفت و شاگردان و دیگران گفتند و گفتند تا به این سال ها رسید. همه شاعران سپیدسرا، از سنت گرا تا پسانوگرا از بیژن جلالی تا بیژن الهی، از نیمای کبیر تا بنده حقیر، با هر گرایش و مسلک و روشی، یک صدا از پاس داشت طبیعت گفته اند و حفظ محیط زیست.

در نوشته پشت جلد کتاب هم شعری از بیژن جلالی آمده است:

من شعری از درخت زیباتر

نخواهم یافت

کاش درخت را نبریده بودند

و کاغذی از درخت

نساخته بودند

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5761

به "طبیعت و محیط زیست در شعر معاصر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت و محیط زیست در شعر معاصر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید