عصبانیت نمایشگاه داران از کاهش قیمت خودرو های خارجی

به گزارش شیوا مارکت، بازار پر زرق و برق خودرو مدتی است که حال مناسبی ندارد و خریدار آن را گران و فروشنده آن را افتضاح توصیف می نماید.

عصبانیت نمایشگاه داران از کاهش قیمت خودرو های خارجی

به گزارش، آدینه بازار خودروی مشهد یکی از بازار های پرطرفدار برای خریداران و فروشندگان اتومبیل است. بازاری که از حدود 9 صبح شروع به کار می نماید و تا عصر روز آدینه ادامه می یابد.

این بازار پیش از آشفتگی های بازار خودرو رونق فراوانی داشت، اما بعد از آن دیگگر رونق سابقش را ندارد.

خریداران این بازار عمدتا عنوان می نمایند که قیمت ها در اینجا دل بخواهی است و افراد صرفا برای گذران زمان شان به اینجا می آیند و هدف اصلی آن ها فروش خودرو نیست.

خانم و آقایی که قصد خرید اتومبیل را دارند می گویند: برخی از فروشندگان ظهر آدینه به اینجا می آیند و یک قیمت نجومی برای خودرو خود در نظر می گیرند و اگر خریداری پیدا شد که شد و اگر هم پیدا نشد، چایی شان را می خورند و آدینه هفته دیگر دوباره اوضاع به همین منوال ادامه می یابد...

دو برادر جوان هم که برای خرید خودرو آمده اند همین مطلب را می گویند؛ متاسفانه قیمت ها کاملا دلبخواهی است و هیچگونه منطق و نظارتی وجود ندارد. مثلا همین 405 را فروشنده این ردیف میگوید 58 میلیون تومان و فروشنده دیگر میگوید 65 میلیون تومان.

حوالی ساعت 12 ظهر جمعیت خریداران و فروشندگان افزایش می یابد و بازار شلوغ تر می گردد، اما تعداد معامله ها تغییری نمی نماید، کارشناس این بازار می گوید تعداد خرید و فروش ها بسیار کاهش یافته است و همچنین بسیاری از افراد پس از آشنایی در این بازار، در بنگاه های خارج از اینجا معامله خود را ثبت می نمایند.

با گردش در بازار و تبادل نظر با افراد متوجه می شویم که بسیاری از خریداران، افراد دلال و دارندگان نمایشگاه اتومبیل در شهرستان ها و دیگر بازار ها هستند.

محسن به همراه همسرش که در یکی از شهرستان های اطراف مشهد نمایشگاه اتومبیل دارد عنوان می نماید: علاوه بر قیمت ها، آنچه به نظر من رسیده این است که خودرو های اینجا اکثرا بی کیفیت است و خودرو های خوب خیلی، کم یافت می شوند. از قیمت ها هم که بگذارید چیزی نگویم.

اما درباره قیمت ها بیشتر پرس وجو کردیم.

سه خانم که برای خرید خودرو در ردیف پژو ها آمده بودند گفتند: قیمت ها در نرم افزار دیوار مناسب تر و اینجا قیمت ها بالاتر است.

حرفی که البته سه خریدار دیگر همین ردیف هم تایید کردند، اما ماجرا در ردیف پراید ها متفاوت بود، خریداران این بخش بیان نمودند که تفاوتی بین قیمت های نرم افزار دیوار و اینجا وجود ندارد.

قیمت ها به طور کلی بالاست، اما احساس می گردد در بنگاه های داخل شهر قیمت ها از آدینه بازار بهتر است، من یک ماه است که دنبال خودرو هستم و هیچگونه افت قیمتی را شاهد نبودم، قیمت ها با کیفیت کالا ها همخوانی ندارد و نامتعارف است، هر کس هر چه دلش می خواهد قیمت گذاری می نماید؛ این ها نظراتی بود که خریداران نسبت به آدینه بازار خودرو مشهد و قیمت ها در آن ابراز می کردند.

آنچه معین بود، عرضه خودرو ها با خواسته خریداران همخوانی ندارد. پس از تبادل نظر با خریداران خودرو، سراغ فروشندگان رفتیم؛ از علی که خودروی پژو پارس برای فروش آورده بود پرسیدیم که خریداران می گویند قیمت ها دلبخواهی است، آیا موافقید؟

او ضمن پذیرش این مطلب گفت: به هر حال زمانی که کارخانه به طور مناسب خودرو ارائه نکند، قیمت ها متغیر خواهد بود و قیمت معینی وجود نخواهد داشت.

آرمین یکی دیگر از فروشندگان بیان نمود: در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری قیمت خودرو بسیار بالا بود و افراد بسیاری همانند من خودروهایشان را گران و با قیمت بسیار بالا خریداری کردند و حالا به قیمت های پایین تر نمی دهند، مگر مجبور به فروش شوند.

محمد که خودروی پراید برای فروش داشت، گفت: خواسته خریداران و فروشندگان با یکدیگر همخوانی ندارد.

فروشنده دیگری اظهار کرد: قیمت معینی برای مدل های مختلف وجود ندارد و قیمت ها متغیر هستند. حدود نیم ساعت قبل خودرویی در اینجا بود که فقط به دلیل این که رینگ اسپرت برای خودرو انداخته بود، شش میلیون تومان روی قیمتش آورده بود.

او گفت: قیمت های کارخانه هم سرسام آور است. کارخانه پژو پارس را با قیمت 88 میلیون می فروشد؛ آیا این قیمت منطقی است. همچنین خودروی کمی به بازار وارد می گردد و به همین دلیل است که قیمت بازار را دلال ها معین می نمایند.

پس از تبادل نظر با خریداران و فروشندگان خودرو های داخلی به بخش خودرو های خارجی رفتیم، بنا به گفته افراد این ردیف، کاهش قیمت ها در این قسمت کاملا محسوس بوده است.

سعید که خودروی برند چِری برای فروش آورده بود و اتفاقا از نمایشگاه داران اتومبیل هم بود، گفت: بنظر من قیمت ها از این پایین تر نخواهد آمد. همین خودرو طی ماه های اخیر 80 میلیون تومان افت قیمت داشته است.

خریدار دیگری نیز گفت: اگر چه قیمت ها پایین آمده، اما به سطح مورد نظر نرسیده و قبل از آن خیلی بالا رفته بود و الان فقط اندکی پایین آمده است.

حدود ساعت 15 بازار خودرو را ترک کردیم. البته از ساعت یک و نیم ظهر کم کم خودرو ها از بازار خارج می شدند و بازار رو به تعطیلی می رفت. آن چه از صحبت با خریداران و فروشندگان برداشت شد این بود که بازار دل بخواهی اداره می گردد و قیمت معینی برای کالا ها وجود ندارد.

روز شنبه را با رفتن به سراغ نمایشگاه داران اتومبیل در مشهد شروع کردیم تا نظرات آن ها را درباره بازار خودرو جویا شویم.

مسئول فروش نمایندگی خودروی Toyota گفت: متاسفانه چندین ماه است که ثبت سفارش ها بسته شده و هیچگونه سفارش خودرویی ثبت نمی گردد. اکثر برند های خارجی همین گونه است. قیمت ها در بازار توسط فروشندگان و بنگاه داران معین می گردد.

مسئول فروش نمایندگی خودروی MVM گفت: ثبت سفارش برای ما بسته نیست و به همین دلیل قیمت های بازار از قیمت نمایندگی حتی مقداری پایین تر است. طی ماه های اخیر کاهش قیمت داشته ایم و بعنوان مثال خودروی x33 از 240 میلیون تومان به 205 رسیده است. دلال ها و خریدارانِ عمده در زمان گرانی خودرو ها را خریداری کردند و الان به دلیل این که خودروهایشان فروخته گردد، زیر قیمت نمایندگی مجبور به فروش شده اند.

سعید فرزانه اضافه کرد: بازار خودرو اکنون کاملا راکد است. چرا که قیمت ها طی ماه های اخیر روند کاهشی داشته و زمانی که بازار روند کاهشی دارد، چون مردم در انتظار قیمت پایین تر هستند، بازار راکد می گردد. ما همان خودروی X33 را حتی به قیمت 236 میلیون تومان هم فروخته ایم، اما الان کسی با 200 میلیون تومان هم نمی خرد.

مدیر یک نمایشگاه اتومبیل های لوکس در پاسخ به وضعیت بازار خودرو صرفا به دو عبارت که همراه با عصبانیت هم گفته شد اکتفا کرد: بازار خراب است و افتضاح.

یک مدیر دیگر بنگاه اتومبیل های لوکس هم پاسخی مشابه داشت؛ سمندری گفت: وضعیت افتضاح است. با این روند چندماه دیگر همه ما باید جمع کنیم.

رضایی که در حوزه خودرو های هیوندا و کیا فعالیت می کرد، گفت: بازار روند کاهشی دارد و راکد است و هیچ معامله ای انجام نمی گردد، طی ماه های اخیر حتی 20 معامله هم نداشته ایم. خودروی اپتیما از 400 میلیون تومان به 900 میلیون رسید و ما در قیمت های 850 میلیون هم فروش داشتیم، اما الان که 600 میلیون شده هیچ خریداری وجود ندارد.

افتخاری دیگر نمایشگاه دار اتومبیل عنوان نمود: قیمت خودرو های داخلی تغییرات چندانی طی دو ماه اخیر نداشته است. تمام این گرانی ها هم که از سال گذشته شروع شد، بازی خود کارخانه داران و افراد سطح بالای بازار خودرو بود. پراید را از 20 میلیون تومان، پژو ها را از 40 میلیون تومان به ترتیب به قیمت های 40 و 80 میلیون تومان افزایش دادند و به ازای تاخیر در ارائه خودرو به مردم نهایتا رقمی حدود یک میلیون تومان جریمه به افرادی که خودرو ثبت نام نموده بودند پرداخت کردند.

وی اضافه کرد: پارس از 40 به حدود 90 میلیون تومان رسیده؛ پژو 207 حتی تا 180 میلیون هم رفت. تمام این ها بازی افزایش قیمت افراد کلان بازار خودرو بود. همچنین در بازار خارجی هم سودجویان معین نماینده هستند؛ چرا خودرو های گمرک ها ترخیص نمی گردد و نگه داشته شده اند؟ منتظر چه اتفاقی برای ترخیص هستند؟ به دلیل این که قیمت خودرو های خارجی کاهش بیشتری داشته است، آن ها را ترخیص نمی نمایند.

محمد که نمایشگاه اتومبیل داشت، بیان نمود: متاسفانه واردنمایندگان و سودجویانی که از واردات کالای چینی سود می کردند خیانت بزرگی به کشور کردند. قطعه ساز های داخلی قطعه ای را با قیمت 12 هزارتومان برای کارخانه های خودروسازی کشور فراوری می کردند، اما واردنمایندگان وارد بازار شدند و به کارخانه ها گفتند بجای 12 هزار تومان این قطعه را به قیمت 10 هزار و 500 تومان از چین برای شما وارد می کنیم.

شما در نظر بگیرید این تفاوت هزار و 500 تومانی در تیراژ بالا برای کارخانه چه رقمی خواهد شد. اما کارخانه داران فقط نوک بینی خود را می دیدند و دوراندیشی نداشتند که با این کار کارخانه های ایران تعطیل می شوند و کارگران و پرسنل بیکار آن ها می شوند و اگر زمانی واردات به مشکل بخورد چه مشکلاتی پیش می آید.

وی توضیح داد: این چنین شد که الان خودرو های کارخانه احتیاجمند قطعات است و قطعه ای وجود ندارد. چون کارخانه های قطعه سازی تعطیل و ورشکسته شدند؛ و زمانی هم که خودرو به بازار ارائه نگردد قیمت ها افزایش می یابد.

همچنین به سراغ یکی از نمایندگی های فروش ایران خودرو رفتیم؛ متصدی فروش عنوان نمود که چهارشنبه ها سایت باز می گردد و روز قبلش یعنی سه شنبه اعلام خواهد شد که چه خودرویی در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد.

وی درخصوص قیمت ها عنوان نمود: دنا پلاس به صورت 100 میلیون تومان نقد و 14 میلیون و 200 چک، پژو پارس 77 میلیون و 100 هزار تومان نقد و 10 میلیون و 550 چک، پژو 405 به صورت 62 میلیون تومان نقد و هشت میلیون و 700 هزار تومان چک ارائه می شوند. این خودرو ها تحویل یک ماهه هستند، اما دو هفته ای تحویل داده می شوند.

وی ادامه داد: البته این خودرو های با قیمت حاشیه بازار است و اگر از کسانی باشید که از قبل با قیمت های قدیم ثبت نام نموده باشید معین نیست کی تحویل داده می گردد.

مسئول فروش یک برند خارجی هم بیان نمود: ثبت سفارش های ما بسته است و تنها خودرو های چینی و ایرانی سایت هایشان گاهی اوقات باز می گردد؛ بنابراین شاید بتوان بازار خودرو را آرام و راکد و گران، به معنای سرکش بودنش تعبیر کرد. بازاری که این روز ها نه احتیاج خریدار را مرتفع می نماید و نه فروشنده را، بازاری که احتیاجمند نگاه کلان و کوتاه کردن دست سودجویان است.

منبع: ایسنا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12512

به "عصبانیت نمایشگاه داران از کاهش قیمت خودرو های خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصبانیت نمایشگاه داران از کاهش قیمت خودرو های خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید