علایم گران ترین بیماری جهان !

به گزارش شیوا مارکت، تهران (پانا) - چهره های رنگ و رو رفته و نحیف بیماران مبتلا، درد های طاقت فرسا و زجرآورو بی حالی و ضعف شدید؛ جملگی تصویر تیره و تاری از بیماری سرطان در اذهان به جای می گذارد.

علایم گران ترین بیماری جهان !

به گزارش فارس، نامش از قدیم الایام نحس و نامیمون بوده و شنیدن آن، تن هر انسانی را به خود می لرزاند! جملگی تصویر تیره و تاری از بیماری سرطان و بیماران مبتلا به آن در اذهان افراد به جای گذاشته است.

در کنار آسیب های جسمی و روحی شدید این بیماری، هزینه های کمرشکن و خانه خراب کن این بیماری نیز به سان یک بیماری مضاعف بر دوش مبتلایان سنگینی می کند و خلاصه ویران کننده سلامت و تضعیف کننده شرایط اقتصادی یک خانواده است.

اکنون در هفته مبارزه با بیماری سرطان قرار داریم. واژه سرطان به خانواده بزرگی از بیماری ها اطلاق می شود که شامل رشد غیر طبیعی سلول هاست و این سلول ها این قابلیت را دارند که به سایر نقاط بدن گسترش یابند و به آن حمله کنند.

سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن آغاز می شود. بدن انسان از میلیون ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام های مختلف را بسازند. ژن های داخل هر سلول به آن دستور های لازم را صادر می کنند.

گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند.

در واقع سلول های بدن در طی یک فرایند تنظیم یافته از بین می فرایند و سلول های جدید جای آن ها را می گیرند. گاهی اوقات این فرایند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی فرایند و تشکیل توده ای را می کنند که می توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.

سرطان های مختلف بر اساس اندامی که سرطان از آنجا آغاز شده است، نامگذاری می شوند.

ابتلای سالانه 150 هزار ایرانی به سرطان

محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: حدود 150 هزار سرطان جدید در سال در ایران شناسایی می شود. سالی حدود 6درصد در میزان ابتلا به سرطان در ایران رشد داریم، اما نسبت به کشور های غربی تعداد ابتلادر ایران کمتر است؛ به طوری که حدود یک پنجم کشور های غربی در ایران ابتلا به سرطان داریم.

ایران بیشترین رشد سرطان در جهان را دارد/سرطان معده کشنده ترین سرطان

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری به اندازه ایران رشد ابتلا به سرطان نداریم، گفت: در ایران سرطان معده کشنده ترین نوع سرطان است؛ همچنین فقر و فرهنگ دو عامل اصلی در ابتلا سرطان هستند.

سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است، اضافه کرد:حدود 26درصد سرطان در زنان را این نوع سرطان تشکیل می دهد و سرطان پستان است.

اکبری با اشاره به نقش تغذیه نادرست، آلودگی هوا و مواد دخانی در ابتلا به سرطان، بیان داشت:بحث ارث در ابتلا به سرطان مهم است، اما هیچ وقت سرطان را ارثی نمی دانیم، بلکه اثر ارث زیر 10درصد است.

وی با اشاره به نقش موثر آلودگی هوا در ابتلا به سرطان، گفت:اثر گذاری عامل خطری مانند آلودگی هوا قابل انتقال است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه شایع ترین انواع سرطان ها در بین مردان و زنان ایرانی به ترتیب سرطان پستان، پوست، معده، روده بزرگ و خون است، اضافه کرد:سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، خون و ریه شایع ترین انواع سرطان ها در زنان ایرانی است.

اکبری با اشاره به شایع ترین سرطان های رایج در مردان، گفت: سرطان معده پوست، خون، روده بزرگ و ریه شایع ترین سرطان های مردان در ایران است.

وی با بیان اینکه میزان ابتلای بچه ها به سرطان در ایران دو نیم درصد است، گفت: اکنون بیش از 80 درصد سرطان خون در بچه ها علاج می شود؛ ضمن اینکه بعد از سرطان خون در بچه ها، سرطان کلیه و مغز رایج ترین سرطان ها در بین بچه ها است.

جراحی مهمترین روش تشخیص سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه مهمترین مرحله تشخیص سرطان فقط جراحی است، گفت: به طوری که در درمان 49 درصد آن مربوط به جراحی بوده 40درصد درمان با رادیوتراپی به اضافه جراحی و 11 درصد به روش شیمی درمانی همراه با جراحی و رادیوتراپی برای درمان موثر هستند، اما بالاترین هزینه درمان بیماران سرطانی مربوط به شیمی درمانی است.

اکبری با اشاره به علائم سرطان معده به عنوان رایج ترین سرطان در بین مردان، کرد: لاغری، کم خونی، کم اشتهایی از جمله علائم ابتلا به سرطان معده است؛ ضمن اینکه کم خونی و تغییر رنگ مدفوع از نشانه های ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

وی با اشاره به نشانه های سرطان پستان به عنوان شایع ترین نوع سرطان در زنان، شرح داد: وجود توده در سینه و ترشح خونی از سینه از نشانه های ظاهری ابتلا به سرطان پستان در زنان است.

هزینه 300 میلیارد تومانی شیمی درمانی بیماران سرطانی

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به هزینه های بالای روش شیمی درمانی در درمان بیماری های سرطان، بیان داشت: در سال 300 میلیارد تومان در کشور هزینه دارو های شیمی درمانی است که به نظر بنده کمکی به مردم نمی کند؛ به طوری که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران سرطانی را بهبود نمی بخشد.

مرگ یک سوم بیماران سرطانی در ایران

اکبری با اشاره به پیشرفت های ایران در درمان بیماران سرطانی یادآور شد:ده سال پیش در ایران از هر 100 بیمار سرطانی 60 بیمار از بین می رفتند، اما اکنون این عدد به حدود 31.5 درصد رسیده؛ به عبارتی اکنون یک سوم بیماران سرطانی جان خود را از دست می دهند که این استاندارد در ایران با استاندارد جهانی همخوانی دارد و میزان شاخص مرگ به بروز سرطان در ایران با استاندارد های جهانی هماهنگ است.

درمان سرطان گرانترین درمان بین بیماری های مختلف

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به هزینه بالای درمان بیماران سرطانی، گفت: درمان بیماری سرطان گرانترین درمان در بیماری ها را دارد؛ به طوری که حداقل دو برابر بیماری های دیگر هزینه درمان در بردارد؛ همچنین در ایران سالانه 3 هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان است.

اکبری خاطر نشان کرد: هر بیمار سرطانی می تواند باردار شود، اما باید به مسئله اجتماعی این بیماری نیز توجه کنند و اینکه باید بدانیم انجام بارداری در مبتلایان به سرطان پستان باعث طول عمر مادر و جنین می شود و بارداری در بیماران سرطانی بلامانع است.

تاریخچه سرطان؛ کهن ترین مدارک مکتوبی که از ابتلای انسان ها به سرطان حکایت می کند مربوط به آثاری است که در قرن نوزدهم در مصر کشف شد. این بیماری در هر قسمت از بدن مانند خون، پوست، سیستم گوارش، سیستم ادراری تناسلی، استخوان، ماهیچه، چشم و … ممکن است آغاز شود و در مراحل پیش رفته به سایر نواحی بدن گسترش یابد. بسته به اینکه توده تشکیل شده در کدام بخش از بدن باشد، علائم ظاهر شده نیز متفاوت خواهد بود.

علائم و نشانه های سرطان

سرطان در آغاز، هیچ نشانه ای ندارد. علائم و نشانه های آن زمانی ظاهر می شوند که سلول ها رشد کرده و ریشه دوانده باشند. نشانه های این بیماری بستگی به نوع و محل آن دارد، بسکمک از این علائم بین تمامی سرطان ها مشترک هستند و برخی علائم، اختصاصی هستند.

برخی علائم در طی سرطان وجود دارند که صرفاً در محل ایجاد تومور ظاهر نمی شوند بلکه بدن را به صورت کلی و سیستمیک درگیر می کنند، این علائم شامل کاهش وزن ناخواسته، تب، خستگی مفرط و تغییرات پوستی هستند.

در 90 تا 95 درصد موارد، جهش های ژنتیکی و فاکتور های محیطی سبب ایجاد سرطان می شوند؛ در 5 تا 10 درصد باقی مانده، وراثت دخالت دارد.

نقش رژیم غذایی در ایجاد سرطان

رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و چاقی با بیش از 30 تا 35 درصد از سرطان های مرگبار مرتبط هستند. عدم فعالیت فیزیکی نه تنها از طریق ایجاد اضافه وزن، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد بلکه دارای اثرات منفی بر سیستم ایمنی و سیستم هورمونی نیز هستند. برخی مواد غذایی به طور خاص با یک نوع سرطان معین ارتباط دارند؛ به عنوان مثال غذا های بسیار شور با سرطان معده ارتباط دارند.

حسین کامران زاده، فوق تخصص خون و سرطان در مصاحبه با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که چه ارتباطی بین چاقی و ابتلا به سرطان وجود دارد؟، گفت: عوامل زیادی در بروز سرطان موثرند، اما چاقی یکی از دلایل شایع سرطانهاست که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده است.

وی ادامه داد:یکی از دلایل شایع سرطان ها که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده، چاقی است؛ به ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایعترین سرطان ها در تمامی جهان و یکی از علت های مهم مرگ و میر در جهان است نقش تاثیرگذاری دارد.

فوق تخصص خون و سرطان اضافه کرد: ثابت شده اگر فردی مبتلا به سرطان روده بوده و بهبود پیدا کرده باشد با کاهش وزن می تواند از برگشت این بیماری جلوگیری کند. چاقی یکی از علل عمده بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان است.

کامران زاده با اشاره علل دیگری که باعث ایجاد سرطان می شوند، گفت:سیگار در بروز سرطان های دهان، حلق و ریه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه مصرف الکل هم به ویژه همراه با سیگار می تواند باعث ایجاد سرطان دهان، مری، معده شود.

وی اضافه کرد: ورزش با بهبود وزن فرد به پیشگیری از سرطان کمک می کند و تغذیه مناسب با مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات و کاهش مصرف فست فود ها و غذا های چرب و سرخ کردنی در جلوگیری از ابتلاء انسان به سرطان کمک می کند.

فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه آمار سرطان در ایران شبیه نقاط دیگر جهان است گفت: شایع ترین سرطان در جهان سرطان پوست است؛ به این دلیل اینکه سریع تشخیص داده می شوند و سریع هم به درمان جواب می دهند؛ اهمیت کلینیکی کمتری دارند، اما سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات از شایعترین سرطان ها در بین ایرانیان است.

کامران زاده با تاکید بر اینکه سرطان معده و روده در ایران بسیار شایع است، گفت: مصرف چای داغ در بروز سرطان مری در ایران بسیار موثر است و غذا های دودی و غذا هایی که سرخ می شوند و در معرض مستقیم آتش قرار دارند، بالقوه موثرند؛ اگرچه برخی سرطان ها هم ارتباط مستقیم با ژنتیک دارند که نیاز به مطالعه بیشتری در این حوزه حس می شود.

فوق تخصص خون و سرطان خود مراقبتی را از عوامل مهم جلوگیری از بروز سرطان دانست و گفت:ما باید مراقب باشیم که بیمار نشویم، اما توجه به علامت های اولیه سرطان ها مثل تغییر اجابت مزاج، خون ریزی های غیر طبیعی در بدن، وجود توده ها و بافت های غیرطبیعی و تغییر در رنگ پوست بسیار مهم است.

وی متذکر شد:اگر چنین علائمی وجود داشت باید به پزشک مراجعه کرد. از طرف دیگر باید بدانیم بسکمک از سرطان ها علاج پذیر بوده و حتی پس از درمان عود نمی کنند؛ بنابراین بیماران نباید نگران باشند و همدلی بین پزشک، بیمار و خانواده بیمار می تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.

کامران زاده تاکید کرد: وقتی شخص روحیه خوبی داشته باشد، حتما درمان هم تاثیر بهتری خواهد داشت و همکاری بیمارانی که روحیه قوی دارند با پزشک بهتر خواهد بود.

روش های درمانی زیادی برای سرطان وجود دارد که باتوجه به نوع و میزان پیش رفت آن متفاوت خواهد بود؛ این روش ها یا به درمان می انجامند و یا سرعت پیش رفت بیماری را کاهش می دهند. روش های مختلفی مانند جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، دارو درمانی و … وجود دارد؛ معمولاً جراحی در مراحل اولیه سرطان انجام می شود و گاهی لازم است برای درمان نوع خاصی از سرطان از ترکیبی از روش های موجود استفاده شود.

فاکتور های محیطی، عواملی هستند که از نظر ژنتیکی قابل به ارث رسیدن نیستند؛ از فاکتور های محیطی رایجی که می توانند به مرگ به سبب سرطان منجر شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد: دخانیات، 30-20 درصد، رژیم نامناسب و چاقی 35-30 درصد، عفونت ها، 20-15 درصد، اشعه ها بیش از 10 درصد، استرس، کم تحرکی و آلودگی.

نقش بیماری های عفونی در ایجاد سرطان

تقریباً 18 درصد از سرطان های مرگباری که در جهان رخ می دهند با بیماری های عفونی مرتبط هستند. معمول ترین عامل ایجاد کننده عفونتی که منجر به سرطان می شود، ویروس ها هستند، اما باکتری ها و انگل ها نیز ایفای نقش می کنند.

بیش از 10 درصد از سرطان های تهاجمی با اشعه ها ارتباط دارند. قرار دریافت طولانی مدت دربرابر اشعه ماورای بنفشی که از نور خورشید ساطع می شود می تواند به ملانوما و سایر سرطان های پوستی منجر شود.

روش های درمانی سرطان

روش های درمان این بیماری متنوع است که از جمله آن ها می توان به جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنی درمانی اشاره کرد که بهترین روش باتوجه به محل توده و میزان پیشرفت بیماری انتخاب می شود.

شیمی درمانی؛ شیمی درمانی روشی درمانی برای سرطان است که در آن از یک یا چند دارو استفاده می شود. از آن جایی که عوامل شیمی درمانی می توانند به سایر سلول های بدن نیز آسیب برسانند، اثرگذاری آن ها از این جهت محدود می شود.

حتی زمانی که شیمی درمانی برای درمان کامل سرطان مؤثر نیست می تواند در کاهش دادن علائمی مانند درد یا در کاهش دادن اندازه تومور اثرگذار باشد که از این طریق می تواند اثرگذاری جراحی در آینده را افزایش دهد.

جراحی؛ جراحی اولین روش درمانی است که برای غالب تومور های جامد و ایزوله شده استفاده می شود و می تواند در تسکین و افزایش بقا مؤثر باشد. معمولاً برای تشخیص دقیق و معین مرحله پیش رفت تومور، بیوپسی صورت می گیرد.

این روش درمانی به بیماران کمک می کند که حس بهتری داشته باشند و ممکن است در ترکیب با سایر روش ها به درمان سرطان نیز کمک کند. در واقع اولین هدف این روش درمانی، افزایش کیفیت زندگی بیماران است.

علیرغم وجود روش های درمانی مختلف برای درمان بیماری سرطان، هنوز انواعی از این سرطان وجود دارند که به سختی درمان می شوند و یا در موارد نادری غیرقابل درمان هستند؛ به خصوص زمانی که سرطان تا حد زیادی پیش رفت کرده باشد؛ لذا توصیه می شود با رعایت نکاتی پیرامون سبک زندگی خود مانند تغذیه سالم، داشتن تحرک کافی و همچنین بررسی های مناسب پزشکی در صورت وجود سابقه خانوادگی، از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

تا به امروز مطالعات بسیار گسترده ای در زمینه سرطان اجرا شده است که به بررسی علل ایجاد سرطان و راهکار های درمانی برای آن می پردازد، اما بشر هنوز نتوانسته است این بیماری کهن را ریشه کن کند.

دقت کنیم! با همه توصیفات آزار دهنده از بیماری سرطان، این بیماری قابل پیشگیری است؛ آن هم با رعایت قواعد و دستور های بهداشتی و تغذیه ای. داشتن برنامه تغذیه سالم و داشتن تحرک کافی روزانه از موثر ترین راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری است تا در چنبره سخت و جانکاه سرطان گرفتار نشده و عمر بیشتری داشته باشیم.

ایستگاه بازی: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28464

به "علایم گران ترین بیماری جهان !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علایم گران ترین بیماری جهان !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید