علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)

به گزارش شیوا مارکت، علوم غریبه شاخه ای از علوم در دوران قدیم است که شامل مواردی از جمله متافیزیک می شود. کیمیا، فالگیری، حرز و... از شاخه های علوم غریبه اند.

علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)

علوم غریبه چیست؟

در ایام قدیم علوم مختلف را در دو دسته تقسیم بندی می کردند: علوم جلیه و علوم خفیه.

  • علوم جلیه یا علوم طبیعی همان اطلاعات مربوط به رشته هایی همچون پزشکی، منطق، هندسه و... بود که در کتاب ها نوشته می شد و در مکتب های آن زمان نیز تدریس می شد.
  • علوم خفیه یا علوم غریبه به نیروهای مافوق طبیعت می پرداخت و اسرار و رموز آن همیشه بین صاحبانش مخفی می ماند.

بنیانگذار علوم غریبه کیست؟

در منابع زیادی از جمله کتاب های الفهرست و تاریخ الحکما از بلیناس حکیمبه عنوان بنیانگذار علوم غریبه یاد شده است.آپولونیوس تیاناتی که به بلیناس جادوگر هم مشهور است فیلسوف، معجزه گر و از دانشمندان علوم غریبه است که در سده اول میلادی می زیسته است.

اگر کتب تاریخی را ورق بزنید خواهید دید که اوستین کیمیاگر دوران هخامنشی اولین فردی بوده است که درباره جادو نوشته است. در میان دانشمندان ایرانی هم ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و شیخ بهایی در مورد علوم غریبه آثاری را نگاشته اند.

شاخه های علوم غریبه

در کتب شیعه علوم غریبه به 34 شاخه تقسیم می گردد:

1. کیمیا یا علم اکسیر(تلاش در تبدیل کانی ها و فلزات)

2. لیمیا یا علم طلسمات (تبدیل قوای فاعل به مفعول و بالعکس)

3. هیمیا علم تسخیرات (احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آن ها)

4. سیمیا یا علم خیالات (راز و رمز اعداد و تصرف موجودات خیالی)

5. ریمیا یا علم شعبدات و تردستی

(به این پنج شاخه خمسه محتجبه می گویند)

6. خواص اسماءالله

7. خواص آیات و سوره ها

8. خواص ادعیه

9. خواص اوراد و اذکار و ختومات

10. خواص تعاویض و رُقی

11. خواص حروف و جملات و اشکال

12. خواص اشیا

13. خواص طبع ها

14. خواص سنگ ها

15. حرز یا تعویذ (استفاده از وردها و ذکرهای نوشته شده ای برای در امان ماندن از جنیان)

16. عدد شناسی یا علم الاعداد (تفسیر اعداد به وسیله اعداد)

17. جفر یا علم الحروف

18. علم اوفاق

19. تفأل یا فالگیری

20. استخاره

21. علم الاعضا

22. علم الاکتاف

23. وهم و دم

24. قیافه شناسی

25. کف بینی

26. خبرنگاران بینی

27. ملاحم

28. تعبیر خواب

29. هیژنوتیزم

30. مانیه تیزم

31. تلقین به نفس

32. تله پاتی

33. تخلیه روح

34. روشن بینی

علوم غریبه از دیدگاه علامه طباطبایی

علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان در شرح آیات 102 و 103 سوره بقره که مربوط به داستان هاروت و ماروت است درباره علوم غریبه چنین می گوید:

تجربه شخصی ما و حکایات شنیده شده شکی در وقوع کارهای خارق عادت باقی نمی گذارد. کمتر کسی است (از ما) که کار خارق عادت ندیده یا نشنیده باشد. همه ما کم یا زیاد از این گونه کارها دیده و شنیده ایم. اگر دقت کنیم، بیشتر این کارها، به اسباب عادی طبیعی باز می گردد و سه گونه است:

الف. کارهای خارق عادتی که صاحبانش بر اثر تمرین و عادت بر آنها قدرت یافته اند، مانند خوردن زهر، حمل اجسام سنگین و راه رفتن بر روی طناب در هوا.

ب. کارهای خارق عادتی که علتش بر مردم مجهول است، مثل اینکه کسی ماده ای به خود بمالد که مانع آتش باشد و سپس وارد آتش گردد یا نوشته ای نامرئی که در برابر آتش ظاهر می گردد.

ج. کارهای خارق عادتی که با حرکات سریع انجام می گردد، مانند کارهای شعبده بازها.

همه این انواع سه گانه دارای اسباب و علل طبیعی و عادی هستند که ما نمی فهمیم یا نمی توانیم، زیرا تمرین نکرده ایم. اما همه کارهای خارق عادت چنین نیستند؛ یعنی همه مستند به اسباب طبیعی عادی نیستند، بلکه برخی واقعا خارق عادت است. مانند خبر دادن از غیب و به خصوص آینده و نیز تأثیرگذاری در دوستی ها و دشمنی ها و گره زدن ها و گره گشایی ها و بیمار ساختن یا خواباندن اشخاص و احضار ارواح یا حرکت دادن اجسام با اراده که این کارها از اصحاب ریاضت، دیده شده و قابل انکار هم نیست.

برخی را خود دیده ایم و برخی را کسانی که سخن شان قابل تشکیک نیست، نقل کرده اند و هم اینک مرتاضان فراوانی در ایران و هند و دیگر کشورها هستند که از این کارها می کنند.

اگر خوب در ریاضات این گروه و تجربه های عملی شان با همه تنوعی که دارند دقت کنیم، باید بگوییم این کارها همه مستند به قوه اراده و ایمان به تأثیر است. البته اراده تابع علم و اعتقاد است. این اراده تأثیرگذار گاه همیشه هست و گاه در ظرف شرایط خاصی پیدا می گردد. شرایط خاص مثلاً در جای خاصی با مرکّب خاصی مطلب خاصی نوشته گردد که در تأثیرگذاری در دوستی ها و دشمنی ها چنین است، یا ورد خاصّی (عوذه) خوانده گردد و... . همه این شرایط برای پیدا شدن آن اراده تأثیرگذار است، زیرا علم اگر یقینی باشد، برای حواس آدمی مشاهده متعلقش را به ارمغان می آورد و صحت این ادعا قابل آزمون است.

کافی است به خود تلقین کنید که چیزی یا شخصی در جایی حاضر است. به این صورت که جز این مطلب به چیزی نیندیشید و هیچ شکی هم به خود راه ندهید. در این صورت آن شیء یا شخص را آن چنان که در نظر داشتید، در برابرتان حاضر می بینید. چنانکه برخی پزشکان هم امراض خطرناک را با تلقین سلامتی به مریض درمان کرده اند. حال اگر اراده قوی گردد، می تواند در دیگری همین اثر را بگذارد. بدون شرط یا در ظرف شرایط خاص.

گروه مذهبی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26353

به "علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)" امتیاز دهید

1 کاربر به "علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم غریبه چیست؟ (کتب ممنوعه علوم غربیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید