عملیات مرمت و احیای پل تاریخی ساروق تکاب شروع شد

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: عملیات احیا و مرمت پل تاریخی ساروق این شهرستان که هفته گذشته بر اثر بارندگی تخریب شده بود، از امروز شروع شد.

عملیات مرمت و احیای پل تاریخی ساروق تکاب شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، امیر مطلوبی در این خصوص اضافه کرد: هفته گذشته بخشی از جداره مرمتی شمالی پل به علت بارش های شدید و طغیان رودخانه تخریب شد.

او اعلام کرد: استفاده غیر اصولی پیمانکار از خاک رس و بکار نبردن مصالح فنی در پر کردن عرشه پل در عملیات مرمت سال 1384، موجب افزایش حجم و فشار به پل ساروق در بارندگی های اخیر شد که تخریب دیواره های شمالی و جنوبی و آسیب دیدن جداره مرمتی شمالی این پل تاریخی را به دنبال داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: عملیات احیا و استحکام بخشی پل تاریخی ساروق این شهرستان برای جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر و مرمت اساسی بلافاصله پس از تخریب شروع شد و برای اجرای آن یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت.

مطلوبی ادامه داد: سبک سازی و حذف مصالح نامرغوب از روی طاق ها، برچیده شدن جداره های مرمتی از شاغول خارج شده و مرمت مجدد از جمله اقداماتی است که در عملیات احیا و استحکام بخشی این بنای تاریخی انجام می گردد.

وی ادامه داد: همچنین طاق ها و کانال های سبک ساز داخلی پل تاریخی ساروق با مصالح سبک و به صورت اصولی و فنی مرمت و احیا می گردد.

پل ساروق مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان تکاب، نزدیک بند رودخانه ساروق واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 6156 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت أین پل به دوره صفوی می رسد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9577

به "عملیات مرمت و احیای پل تاریخی ساروق تکاب شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات مرمت و احیای پل تاریخی ساروق تکاب شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید