غذای مکمل کودک ایران در کشور عمان بازار انحصاری دارد

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران: رایزن بازرگانی ایران در کشور عمان گفت: سرلاک یا غذای مکمل کودک ایران، جای خود را در کشور عمان باز نموده و هیچ کشور خارجی نتوانسته جای ایران را در این بازار بگیرد.

غذای مکمل کودک ایران در کشور عمان بازار انحصاری دارد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران از کرمان، مسعود طاهری مهر بعداز ظهر امروز در نشست مالی رایزنان بازرگانی هند و عمان که در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار گردید، اظهار کرد: ایران می تواند با تامین گاز صنایع کشور عمان، سرمایه گذاری خوبی در این حوزه داشته باشد.

وی اضافه کرد: عمان ذخایر گاز طبیعی دارد، ولی از وارد نماینده های گاز نیز هست و به سبب چالش سیاسی با قطر، تمایل دارد احتیاجش را از ایران تامین کند.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه بحث 10 ساله بر سر قیمت گاز صادارتی ایران به عمان، سبب عدم صدور گاز شده است گفت: در آینده نزدیک توافق روی قیمت گاز حاصل شده و گاز ایران به عمان صادر می گردد.

طاهری مهر با تاکید بر رابطه محبت آمیز دو کشور ایران و عمان با بیان اینکه دو کشور ایران و عمان از گذشته روابط نزدیکی با یکدیگر داشتند، اضافه کرد: در حال حاضر نیز در راس حکومت عمان سلطان قابوس قدیمی ترین رهبر فعلی دنیا واقع شده است.

سفرهای رسمی سلطان عمان تنها به کشور ایران است

وی توضیح داد: سفرهای سلطان قابوس به کشورهای خارجی، سیاحتی است و تنها سفر کاری وی حضور در شورای همکاری خلیج فارس است، اما رابطه کاری وی با ایران منحصر به فرد است و سفرهای کاری زیادی به ایران داشته است.

رایزن بازرگانی ایران در عمان اعلام کرد: کشور عمان دومین کشور از نظر وسعت در حوزه خلیح فارس است و همین وسعت شرایط خاصی برای این کشور ایجاد نموده است.

طاهری مهر با اشاره به اینکه 10درصد خاک این کشور عملا فضای مسکونی و فعالیتی است، اضافه کرد: بقیه وسعت این کشور بیابانی و قابل توسعه است.

وی شهر مسندم دررکشور عمان را در شرایط خاص نزدیک به تنگه هرمز دانست و گفت: مسندم استانی است که در شمال کشور عمان چالش های سیاسی زیادی داشته و شریک ما در تنگه هرمز است.

800هزار تبعه هندی نفوذ زیادی در عمان دارند

رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به جمعیت 3میلیون و500هزار نفری عمان، توضیح داد: اتباع هندی این کشور با جمعیت اندک 800هزار نفری، نفوذ زیادی در صنایع این کشور داشته و مافیای قدرت ایجاد نموده اند.

طاهری مهر تاکید نمود: ایرانی ها به سبب تخصص در حوزه های خدمات فنی و مهندسی می توانند در عمان کار نمایند، اما بزرگترین مانع حضور ایران در این کشور همین هندی ها هستند که در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی متمرکز شده اند و حضورشان در مراکز تصمیم گیری برای مناقصات نیز جدی است.

فراوری یک میلیون و 100هزار بشکه نفت در عمان

وی با اشاره به وجود بنادر مهمی چون صحار و سلاله در عمان، گفت: روزانه از این بنادر 800هزار بشکه نفت سنگین فراوریی این کشور صادر می گردد، در حالی که فراوری این کشور یک میلیون و100هزار بشکه است.

رایزن بازرگانی ایران در عمان ذخایر نفتی کشور عمان را تنها برای 15سال آینده دانست و اظهار کرد: همین مسئله سبب می گردد صادرات نفت عمان در سال های آینده غیررقابتی گردد و عمان مهیا می گردد تا از درآمد نفتی اش چشم پوشی کند.

درآمد آینده عمان بر مبنای گردشگری و شیلات است

طاهری مهر با بیان اینکه عمان در گردشگری و شیلات سرمایه گذاری نموده تا درآمد این کشور را در سال های آینده تامین کند، توضیح داد: مسقط در سال 2012دومین پایتخت توریستی دنیا بعد از لندن اعلام شد که به سبب رونق گردشگری در این کشور بوده است.

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی در کشور عمان تنها یک درصد است، گفت: صنعت در این کشور 64درصد و حوزه خدمات نیز 34درصد فعالیت ها در این کشور را در برمی گیرد.

عمان احتیاجمند واردات محصولات کشاورزی است

رایزن بازرگانی ایران در عمان اظهار کرد: فراوریات کشاورزی عمان موز، صیفی جات، شیلات و خرما است و این کشور به شدت احتیاجمند واردات محصولات کشاورزی است .

طاهری مهر فراوری سیمان و فولاد را جزو صنایع برتر این کشور دانست و گفت: فولاد عمان عمدتا با مواد اولیه وارداتی از ایران فراوری می گردد.

کرمانی ها در حوزه معادن عمان وارد شوند

وی وجود معادن در خط ساحلی این کشور را نیز فرصتی برای توسعه تجاری کشور عمان عنوان و گفت: با توجه به اینکه استخراج از معادن در این کشور بسیار هزینه بر است، احتیاجمند حضور ایرانی ها و به ویژه کرمانی ها در توسعه معادن خود هستند.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با اشاره به اینکه 90درصد محصولات کشاورزی عمان وارداتی است، اضافه کرد: جای افسوس است که با کمترین فاصله ایران با عمان چنین محصولاتی از استرالیا و دیگر کشورهای دوردست به شکل فریزری وارد عمان می گردد.

قیمت یک عدد کیوی در عمان 1500تومان است

طاهری مهر از جمله این واردات را میوه های یخ زده و فریزی نظیر پرتقال و کیوی دانست و گفت: به طور مثال یک عدد کیوی در این کشور تقریبا به پول ما 1500تومان به فروش می رود.

وی اعلام کرد: عمده مسائل ما در این بخش بحث حمل و نقل مستقیم و منظم دریایی بین دو کشور است.

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه صادرنمایندگان ایرانی میوه باید کیفیت را در صادرات محصولشان رعایت نمایند، گفت: انتقادی که به صادرنمایندگان ایرانی وارد است، این است که موضوع را انتفاعی نگاه می نمایند و دقیقا بدترین نوع میوه ها را برای بازار عمان می برند.

طاهری مهر از اجرای سیستم استخدام اجباری عمانی ها خبرداد و اضافه کرد: فقدان نیروی انسانی در عمان نیز یک ضعف است، چرا که عمانی ها نیروهای غیرمتخصص را در جاهایی که احتیاج به تخصص دارند، جای داده اند تا تنها از نیروهای بومی خودشان استفاده نموده باشند.

وی اعلام کرد: صادرات سیمان از عمان به آفریقای شرقی و یمن از فرصت های مالی این کشور است که ایران نیز می تواند از این طریق وارد عمل گردد، چرا که دسترسی عمان به این منطقه راحت است.

بی اعتمادی عمان به زیرساخت های دست ساخت هندی ها

رایزن بازرگانی ایران در عمان با بیان اینکه باید کوشش گردد میوه و سبزیجات از استان کرمان به عمان صادر گردد، اظهار کرد: خدمات فنی و مهندسی از دیگر حوزه هایی است که می توان به وسیله آن وارد شد، چرا که هندی ها در این زمینه نتوانسته اند اعتماد 100درصدی عمانیها را جلب نمایند.

طاهری مهر اضافه کرد: واقعه سونامی در عمان سبب شد تمام زیرساختهای این کشور که توسط هندی ها ساخته شده بود، از بین برود و سلطان قابوس تاسف خورده بود که چرا دست هند ی ها را تا این حد در حوزه زیرساخت عمان باز گذاشته است.

لزوم راه اندازی پروازهای مستقیم بین مسقط و کرمان

وی با تاکید بر اینکه پرواز بین دو کشور و بین استان کرمان با پایتخت عمان باید راه اندازی گردد تا ارتباطات دامنه دارتری داشته باشیم، توضیح داد: دراین زمینه پرواز بین مسقط و مشهد و شیراز در آینده نزدیک راه اندازی می گردد.

راه اندازی خط کشتیرانی بین ایران و عمان در برنامه است

رایزن بازرگانی ایران در عمان از عدم شفافیت بانک های عمانی در اعتبارات برای تجار ایرانی انتقاد کرد و گفت: قرار شده در کنار دیگر فعالیت ها، خط کشتیرانی بین دو کشور در آینده نزدیک راه اندازی گردد.

طاهری مهر اعلام کرد: دولت باید تا مدتی یارانه هایی را در قالب جوایز صادراتی به حمل و نقل بین دو کشور اختصاص دهد.

وی گفت: باید حالت پارادوکسی را که بانک های عمانی در قبال حساب های تجاری ایران ایجاد نموده اند، با گفت وگو حل کرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8158

به "غذای مکمل کودک ایران در کشور عمان بازار انحصاری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای مکمل کودک ایران در کشور عمان بازار انحصاری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید