قاضی سراج: کمربند - راه فرصتی برای همکاری های قضایی است

به گزارش شیوا مارکت، پکن- خبرنگاران- رییس سازمان بازرسی کل کشور که برای شرکت در دومین اجلاس بین المللی کمربند - راه به چین سفر نموده است، گفت: این ابتکار فرصتی برای فعالیت و همکاری های همه جانبه در راستای همکاری های قضایی، نظارت و بازرسی، آمبودزمانی و مقابله با فساد با دیگر کشورهای عضو این جهت است.

قاضی سراج: کمربند - راه فرصتی برای همکاری های قضایی است

آمبودزمانی به انگلیسیombudsman به فرد یا دفتری غیرجانبدار گفته می گردد که وظیفه دارد به عنوان نماینده مردم، موارد نقض حقوق افراد توسط دولت یا نهادها و شرکت های مختلف را آنالیز کند این وظیفه معمولاً توسط دولت یا مجلس به آمبودزمان محول می گردد اما به وی استقلال عمل زیادی نیز اعطا می گردد در ایران سازمان بازرسی کل این وظیفه را به عهده دارد

ناصر قاضی سراج روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران از ابتکار کمربند - راه به عنوان یکی از راهکارهای اساسی رشد همه جانبه کشورهای این راستا نام برد و گفت: افزایش همکاری های منطقه ای و ایجاد نهادهایی برای گسترش تجارت خارجی در قاره آسیا به عنوان ظرفیتی برای مقابله با زیاده خواهی و انحصارگرایی مالی ایالات متحده لازم است.

او گفت: ابتکار کمربند-راه در ایجاد رشد مالی کشورها و بالا رفتن ارزش پولی و فراوری ناخالص داخلی کشورهای عضو موثر است.

** آمریکا به دنبال دیوار کشی است

وی با اشاره به تفاوت سیاست های آمریکا و چین در عرصه بین المللی گفت: در حالی که آمریکا میان کشورها دیوار می کشد و به دنبال مرزبندی ها است چین دیوارها را بر می دارد و از کشورهای مختلف حاشیه راه ابریشم قدیم درخواست می نماید با حضور در این اجلاس بین المللی، مشکلاتشان را طرح و در خصوص جرایم این کشورها شفاف سازی نمایند.

** پیشنهاد ایران به چینی ها

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ارایه پیشنهاد خود در اجلاس بین المللی کمربند-راه مبنی بر تشکیل یک گروه هشدار دهنده با نام نگهبانان راه اظهار امیدواری کرد این گروه بتواند با انجام وظایفی که برای آن تعریف می گردد در انسجام بخشی به ساختار تشکیلاتی ابتکار کمربند-راه نقش اساسی ایفاء کند.

قاضی سراج ادامه داد: ابتکار کمربند-راه فرصتی است برای به ظهور رساندن مدل نظارت، بازرسی و شفافیت بر اساس فرهنگ های شرقی و ارائه و معرفی آن به دیگر فرهنگ های دخیل در این راستا هستند.

** تقویت همکاری ها با چین

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه با چین تفاهم نامه و قرارداد همکاری داریم گفت: چین اهمیت زیادی برای مبارزه با فساد قائل است و در این زمینه تجربیات زیاد دارد.

او با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس با دادستان کل، رییس سازمان بازرسی و معاون حزب کمونیست دیدار داشته است گفت: در این دیدارها مسایل و موضوعات مورد علاقه دو طرف، مورد بحث و آنالیز قرار گرفته است.

قاضی سراج تاکید نمود: رابطه هیات بازرسی ایران و هیات نظارت چین خیلی نزدیک است و هماهنگی خوبی میان دو کشور وجود دارد و دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر در حوزه مبارزه با فساد استفاده نمایند.

** ایران میزبان آموزشگاه آمبوزمان آسیا

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان محل راه اندازی آموزشگاه آمبوزمان آسیایی انتخاب شده است گفت: این آموزشگاه قرار است در تهران تشکیل گردد تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری این مرکز را هم آماده کردیم و دوره های آموزشی هم در این مورد برگزار کردیم و قطعا کارشناسان ما برای کسب تجربه در این مورد به چین سفر خواهند کرد.

دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن شروع بکار کرد و تا امروز ادامه دارد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی فرهاد دژپسند وزیر امور مالی و دارایی، ناصر قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور و حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاس بین المللی کمربند- راه شرکت نموده اند.

طرح کمربند - راه پیشنهادی مربوط به همکاری های مالی بین المللی است که شی جین پینگ در سال 2013 میلادی عنوان نمود.

در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای راستا کمربند - راه از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم نموده اند.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین شروع شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا نموده اند.

رهبران 37 کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و 5000 نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.

**آساق**1904**

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5370

به "قاضی سراج: کمربند - راه فرصتی برای همکاری های قضایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاضی سراج: کمربند - راه فرصتی برای همکاری های قضایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید