قانون تهجیر چه بود و چرا ترکیه آتش بیار معرکه شد؟

به گزارش شیوا مارکت، طی درگیریهای نظامی اخیر در منطقه قره باغ و سرزمینهای پیرامون، میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به امضای توافقنامه ای بین رهبران آن دو و رئیس جمهوری روسیه منتهی شد؛ ترکیه نقش پر رنگی داشت و به زبان عامیانه آتش بیار معرکه بود.

قانون تهجیر چه بود و چرا ترکیه آتش بیار معرکه شد؟

اقدام نظامی جمهوری آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی خود توسط ارامنه پس از 30 سال صبوری و اعتماد بی حاصل به گروه مینسک طبیعی می نمود، ولی رویکرد ترکیه در این خصوص نشان از داستانهای دیگری دارد. در بعضی از مواقع، مقامات ترکیه در تاکید بر ادامه حملات نظامی نیروهای آذربایجانی تا برطرف اشغال از خاک جمهوری آذربایجان، از مقامات خود آذربایجان سبقت می گرفتند. ترکیه در حالی دایه مهرباتر از مادر شده است که در اکثریت یافتن جمعیت ارمنی در قره باغ و نتیجتا اشغال آن، بی تقصیر نبوده است. نگاهی به گذشته تاریخی این منطقه، پرده از روی واقعیت برمی دارد.

زمانیکه قره باغ جزو قلمرو ایران بود، مثل بسیاری از بخشهای قفقاز جنوبی که جدایی آنها از خاک ایران بواسطه قراردادهای گلستان و ترکمنچای رسمیت یافت، جمعیتی مسلمان داشت. علاقه مندی و گرایش جمعیت مسلمان قره باغ برای بازگشت به آغوش ایران، نگرانی مقامات روسیه تزاری را موجب می شد. آنها برای برطرف این نگرانی، سیاست تغییر ترکیب جمعیتی را در پیش گرفته و با کوشش برای تغییر ترکیب جمعیت، جرقه های بحران زده شد.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و بعضی از تحلیلگران این کشور بارها به قراردادهای گلستان و ترکمنچای و وقایع پس از آن به عنوان منشاء پیدایش بحران قره باغ اشاره نموده اند. علی اف در سخنان 4 آبان خود به رخدادهای پس از این دو قرارداد و گسیل جمعیت ارامنه از کشورهای منطقه و اقدامات هدفمند با هدف برهم زدن ترکیب جمعیتی اشاره نموده و آن را نقطه شروع این بحران معرفی نمود. شاید بنابر مصالحی الهام علی اف و تحلیلگران آذربایجانی به نقش ترکیه در این زمینه باور نداشته باشند یا نخواهند به آن اعتراف نمایند، ولی امپراتوری عثمانی (سلف ترکیه) مسئولیت و پرونده سنگینی در این خصوص دارد. کوشش روسیه برای تغییر ترکیب جمعیتی قره باغ تنها 30 درصد ساکنین را ارمنی کرد، ولی اقدام عثمانی، موجب اکثریت یافتن ارامنه در قره باغ و بعدها اجبار اقلیت مسلمانان به خروج یا فرار از آن شد.

آنچه موجبات اکثریت یافتن جمعیت ارامنه در منطقه را فراهم کرد، تصویب قانون تهجیر (کوچ اجباری) در سال 1915 توسط عثمانی علیه ارامنه بود. بر اساس این قانون که در دوران حاکمیت طلعت پاشا، شکل گرفت، تمامی ساکنین ارمنی قلمرو عثمانی، بویژه مناطق شرقی که با روسیه همجوار بود، مجبور به ترک خانه و کاشانه خود بودند. کشتار ارامنه که ارمنیها مدعی آن هستند، مربوط به همین قانون و سال است. بسیاری از ارامنه علاوه بر سوریه به ایروان و قره باغ و سایر مناطق روسیه رانده شدند. جالب اینکه رانده شدگان علاوه بر قره باغ، ترکیب جمعیتی ایروان مسلمان نشین را هم تغییر دادند. ایروانی که اکنون پایتخت ارمنستان است و در اشغال قره باغ توسط ارامنه وتدوام آن نقش کلیدی را بازی نموده است.

آنچه موجب تصویب قانون تهجیر علیه ارامنه شد، اعلام جنگ ارامنه همراه با آشوریها علیه عثمانی و همکاری آنها با جناح مقابل عثمانی در جنگ اول جهانی بود. پس از خاتمه جنگ و ناکامی ارامنه، دولت عثمانی بواسطه قانون تهجیر با آنها برخورد کرد و این برخورد، علاوه بر کشته شدن تعدادی از ارامنه، به ضرر مردم دو طرف رودخانه ارس تمام شد. ارامنه مسلح از جنگ برگشته، علاوه بر شمال ارس در جنوب ارس (ایران) نیز دست به کشتار مردم زده و فاجعه جیلولوق یا کشتار مردم اورمیه، سلماس و خوی رو را رقم زدند. در این نسل کشی حدود 150 هزار نفر از مسلمانان این مناطق توسط ارامنه و آشوری ها (جیلولوها) کشته شدند. قبرستان های قره صاندیق و خان مسجیدی تنها بخشی از آثار این جنایت است.

تمامی کشتارها و اکثریت یافتن ارامنه در سرزمینهای اسلامی چون ایروان و قره باغ، در سایه اقدام عثمانی، ممکن شد و نهایتا به اشغال آنها منتهی شد که آثار آن هنوز بر دوش مردمان منطقه از جمله مردم جمهوری آذربایجان سنگینی می نماید. شاید در نگرش مردم و دولت جمهوری آذربایجان، پشتیبانی ترکیه برای برطرف اشغال از قره باغ و مناطق پیرامونی، موهبتی به حساب آید، ولی در خوشبینانه ترین شرایط، ترکیه بدنبال جبران خساراتی است که سالها متوجه منطقه و مردم جمهوری آذربایجان نموده است. البته جاه طلبیهای ترکیه نشان از اهداف دیگری دارد و عدم هوشیاری دولتهای منطقه می تواند آثاری بسیار زیانبارتر از اشغال مناطقی توسط ارامنه داشته باشد.

کارشناس روابط بین الملل

310 310

مجله سلو بلاگ: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25419

به "قانون تهجیر چه بود و چرا ترکیه آتش بیار معرکه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون تهجیر چه بود و چرا ترکیه آتش بیار معرکه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید