قیمت جوجه افزایش یافت، هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بیش از نرخ مصوب نیست

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران- نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اعلام نمود که در کل کشور باید مرغ با قیمت مصوب 24 هزارو900 تومان توزیع گردد و اگر چنین اتفاقی نمی افتد سیستم توزیع با مشکلاتی همراه است.

قیمت جوجه افزایش یافت، هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بیش از نرخ مصوب نیست

حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه همه مرغداران مرغ زنده را با قیمت هرکیلو 17 هزارو100 تومان تحویل کشتارگاه می دهند و این رقم در بعضی استان ها کمتر هم می گردد، گفت: بنابراین در کل کشور باید مرغ با قیمت مصوب توزیع گردد و هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بالاتر از 24 هزارو900 تومان نیست. اگر چنین موضوعی در حال وقوع است، سیستم توزیع همچنان مشکل دارد.

وی ادامه داد: براساس آنالیزهایی که انجام داده بودیم نرخ مصوب مرغ بایستی بیشتر از این مقدار می شد ولی چون بازار احتیاجمند ثبات بود فراورینمایندگان قیمت مصوب را پذیرفتند و آن را اجرا می نمایند. اما موضوعی که باید به آن توجه گردد قیمت جوجه یکروزه است که به بیش از 6000 تومان رسیده است و با قیمت مصوب 4200 تومان به دست فراوری نماینده نمی رسد؛ در حالی که قیمت جوجه یکروزه بر مرغ حدود 7 درصد اثر تورمی دارد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور افزود: همچنان نهاده با 10 تا 15 روز تاخیر به دست مرغدار می رسد که این مشکل هم بایستی حل گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص 100 درصدی ذرت و کنجاله سویای دولتی تا 50 روز به واحدهای مرغداری مسائل مرغداران را در تامین نهاده حل نموده است یا خیر؟ گفت: تخصیص این مقدار نهاده در یک بازه زمانی تعیین اقدام فنی و کارشناسی نیست و با تخلیه واحدهای مرغداری در 50 روز موافق نیستیم، زیرا تخلیه به شرایط واحدهای فراوریی و کیفیت نهاده بستگی دارد و نسخه واحدی نیست که بتوان برای همه مرغداری ها اجرا کرد.

اسدالله نژاد اضافه نمود: در بعضی استان ها مرغ در بازه 40 تا 42 روز به وزن مناسب می رسد و واحد قابلیت تخلیه دارد، بعضی استان ها نیز ممکن است کیفیت نهاده یا شرایط محیطی باعث گردد مرغ دیرتر به وزن مناسب برسد. یعنی شرایط فراوری زمان تخلیه را تعیین می نماید، اگرچه همین مصوبه تخلیه در 50 روز هم در بعضی استان ها اجرا نمی گردد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر مرغی مثلا در 40 روز به وزن ایده آل برسد و تا 50 روز به آن دان داده گردد این نهاده تبدیل به کود شده و صرفه مالی ندارد. اگر هم مرغدار نهاده اضافی را نگه دارد که ممکن است بازار سیاه نهاده ایجاد گردد. بنابراین سهمیه نهاده دامی باید براساس احتیاج مرغداران باشد.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 5کیلوگرم نهاده برای هر قطعه مرغ به مرغداران تعلق می گیرد، گفت: برای هرمرغ 4کیلو و 800 گرم تا 5کیلو نهاده کافی است. یعنی بایستی سهم نهاده کاهش یابد و از آن طرف زمان تخلیه واحدهای مرغداری به فراورینمایندگان واگذار گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29454

به "قیمت جوجه افزایش یافت، هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بیش از نرخ مصوب نیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "قیمت جوجه افزایش یافت، هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بیش از نرخ مصوب نیست" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت جوجه افزایش یافت، هیچ فروشگاهی مجاز به فروش مرغ بیش از نرخ مصوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید