قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران : مرکز آمار ایران از فرایند قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم در انتها تابستان سال جاری رونمایی کرد. این اطلاعات نشان می دهد قیمت بیشتر این کالاها نسبت به انتها تابستان سال گذشته فرایندی افزایشی داشته است.

قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم

به گزارش خبرنگاران به نقل از همشهری آنلاین: مرکز آمار ایران از فرایند قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم در انتها تابستان سال جاری رونمایی کرد. این اطلاعات نشان می دهد قیمت بیشتر این کالاها نسبت به انتها تابستان سال گذشته فرایندی افزایشی داشته است. نکته مهم اینکه در گزارش مرکز آمار می توان به رشد قیمت بعضی اقلام خوراکی پرمصرف در سبد خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه ازجمله رشد قیمت ماکارونی، کنسرو ماهی تن ، لپه، عدس و تخم مرغ اشاره نمود درحالی که در مقایسه قیمت ها بین شهریور سال جاری تا شهریور پارسال تنها قیمت سیب زمینی 20درصد و رب گوجه فرنگی 17درصد ارزان تر شده است.

  • میوه و صیفی

در گروه کالایی میوه و سبزی بیشترین رشد قیمت را هندوانه با 166درصد، خربزه 103درصد، کدوسبز 79.9درصد، فلفل دلمه ای 74.9درصد و بادمجان 68.2درصد تجربه نموده است. این درحالی که قیمت سیب زمینی در شهریور سال جاری نسبت به شهریور پارسال 20درصد ارزان شده و بقیه میوه ها و سبزی ها رشد قیمت داشته است. در مقایسه قیمت این گروه کالایی پرمصرف در بین خانوارهای ایرانی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد سال جاری، براساس داده های مرکز آمار ایران، قیمت هلو، سیب، خربزه، هندوانه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سیب زمینی ارزان تر شده و خیار و بادمجان به همراه موز رشد قیمت بالای 20درصدی داشته است.

  • اسکن قیمت حبوبات

به گزارش همشهری، در گروه کالاهای خوراکی حبوب و مغزها بیشترین رشد قیمت را عدس با 137درصد و لپه 119درصد تجربه نموده و پس از آن لوبیا قرمز با 97درصد، لوبیا چیتی با 67درصد و مغز گردو با 664درصد قرار دارند و تنها قیمت پسته در انتها تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 3درصد ارزان تر شده است. مقایسه رشد قیمت ها در شهریور سال جاری نسبت به ماه گذشته هم نشان می دهد که مغز گردو با 6.2درصد و مغز بادام درختی با 4.8درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته و لوبیا چیتی با 1.8درصد کمترین میزان افزایش را پیدا نموده است.

  • برنج خارجی در صدر

در گروه غلات هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک در شهریور سال جاری نسبت به شهریورسال گذشته 110درصد گران تر شده درحالی که برنج درجه یک ایرانی تنها 18درصد رشد قیمت داشته است. همچنین در این گروه کالایی هر نیم کیلو ماکارونی 40درصد و رشته آش هم 34درصد گران تر شده است. در شهریور سال جاری نسبت به مرداد سال جاری، ایرانی ها برنج ایرانی درجه یک را 2درصد و برنج خارجی درجه یک را 4.1درصد، ماکارونی را 2.6درصد و رشته آشی را 3.3درصد گران تر خریده اند. در گروه لبنیات مصرفی مردم، اما رشد قیمت ها تا اندازه ای متعادل تر بوده به نحوی که خامه پاستوریزه با 61درصد بیشترین رشد قیمت را داشته و رشد قیمت شیر پاستوریزه 35درصد و پنیر پاستوریزه هم 34درصد برآورد شده و دوغ پاستوریزه 29درصد، کره پاستوریزه 18درصد و شیر خشک هم 11درصد گران تر شده است. بیشترین رشد قیمت در این گروه کالایی در شهریور نسبت به مرداد سال جاری خامه پاستوریزه با 12.8درصد و کره پاستوریزه با 12درصد بالاترین رشد قیمت را در گروه لبنیات به خود اختصاص داده اند و پس از آن رشد قیمت شیر پاستوریزه 7درصد و دوغ پاستوریزه 5.5درصد برآورد شده است و تنها شیرخشک 2.2درصد گران تر شده است.

  • خیز تخم مرغ، کنسرو ماهی و گوشت مرغ

در گروه مواد پروتینی به ویژه درخصوص کالاهای مورد مصرف طبقه متوسط به پایین جامعه براساس داده های مرکز آمار ایران شاهد رشد 73درصدی قیمت تخم مرغ، 33درصدی کنسرو ماهی تن و 31درصدی گوشت مرغ در شهریور سال جاری نسبت به انتها تابستان پارسال بوده ایم درحالی که در این بازه زمانی گوشت گوساله کاهش حدود یک درصدی را تجربه نموده و گوشت گوسفندی تنها 5درصد رشد داشته و ماهی قزل آلا هم 9درصد گران تر شده است. این گزارش نشان می دهد که در آخرین ماه فصل تابستان سال جاری نسبت به مردادماه گذشته تخم مرغ با نزدیک به 12درصد رشد قیمت رکورددار رشد قیمت ماهانه در گروه مواد پروتئینی بوده و پس از آن کنسرو ماهی با رشدی 8.5درصدی قرار گرفته است.

  • رب گوجه ارزان شد، قندوشکر گران

مرکز آمار ایران از کاهش 17درصدی قیمت رب گوجه فرنگی در شهریور سال جاری نسبت به شهریور پارسال خبر داده و می گوید در این مدت شکر 54درصد و قند 44درصد گران تر شده درحالی که نوشابه گازدار هم رشدی نزدیک به 50درصد داشته است. بیشترین رشد قیمت ماهانه در شهریور نسبت به مرداد سال جاری هم به نوشابه گازدار با 9.4درصد، روغن مایع 4.6درصد و شیرینی خشک 4.1درصد و سس مایونز 4.2درصد اختصاص دارد.

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23803

به "قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت 53 قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید