لزوم تخصیص بودجه واقع بینانه به پژوهش های علمی برای فراوری علم در دانشگاه، بی توجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش شیوا مارکت، دانشجوی دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: برای تشویق دانشجویان جهت شرکت در جشنواره های نمونه کشوری در نظر دریافت امتیازاتی در مورد جذب هیئت علمی شدن که یکی از دغدغه های دانشجویان نمونه است، اقدامی مؤثر محسوب می گردد.

لزوم تخصیص بودجه واقع بینانه به پژوهش های علمی برای فراوری علم در دانشگاه، بی توجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب یکی از واحدهای پیشرو در عرصه علمی و آموزشی است که در میان دانشگاه های آزاد سراسر کشور از صندلی خوبی برخوردار بوده و به تربیت دانشجویان فعال، نخبه، خلاق و با انگیزه پرداخته است.

این دانشگاه با ظرفیت های خوبی که دارد در راستای دانشگاه حل مسئله اقدامات قابل تقدیری برای آموزش مسئله محور انجام داده و در همایش های دانشجویان نمونه کشوری حائز رتبه برتر است که یکی از آن ها بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری بود.

به همین دلیل با نرگس آزادوار، دانشجوی دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به مصاحبه نشسته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

لزوم تخصیص بودجه واقع بینانه به پژوهش های علمی برای فراوری علم در دانشگاه

خبرنگاران: فراوری علم از طریق دانشجویان و اساتید چگونه به دست می آید؟

آزادوار: بخش اعظم فراوری علم در جامعه به عهده دانشگاهیانی است که از آن ها برای فراوری علم حمایت گردد و جهت این راه می تواند از طرق مختلف از جمله وجود امکانات لازم، ارتباط واقعی و نه فقط اسمی با صنعت و تخصیص بودجه صحیح و واقع بینانه به پژوهش های علمی تسهیل گردد.

همچنین با ایجاد اشتیاق در این زمینه به خصوص برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که غالباً در شرف ورود و یا در بازار کار قرار دارند، می توان نیروی متخصص لازم در زمینه های علمی تأمین کرد.

نحوه پیروزیت در بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری

خبرنگاران: چگونه پیروز شدید که در بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری به عنوان نفر برگزیده انتخاب شوید؟ چه معیارهایی مدنظر داوران جشنواره است؟

آزادوار: براساس آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه که 70 درصد امتیازات به بخش علمی (18 درصد آموزشی و 52 درصد پژوهشی) و 25 درصد فرهنگی و 5 درصد آن شئونات اسلامی است، احتیاج به ارائه رزومه ای جامع از علمی و پژوهشی گرفته تا فرهنگی و ورزشی بود.

بنده در 8 سال اخیر (از مقطع کارشناسی ارشد تا به امروز) با هدایت اساتید راهنما (مژده زرگران، نادر خواجه احمد عطاری و فیاض رحیم زاده رفوئی) در چند طرح پژوهشی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همکاری داشته ام و در این مدت در تألیف چند کتاب و مقاله پژوهشی همکاری نموده ام.

بنابراین این بخش از آیین نامه، نتیجه فعالیت چند سال اخیر بنده بود و در بخش های بعدی نیز به دلیل علاقه شخصی خودم به ورزش تیراندازی با تپانچه و شرکت در مسابقات و اخذ مدرک مربیگری و داوری و داشتن فعالیت های فرهنگی متعددی از جمله شرکت در کلاس های هلال احمر و... در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب (که بخش فرهنگی فعالی را در این دانشگاه شاهد هستیم) توانستم در این بخش نیز امتیازات خوبی را کسب کنم.

البته حمایت بخش های مختلف واحد دانشگاهی تهران غرب به خصوص داداندیش، رئیس واحد نیز تأثیر به سزایی در راستای یاری و تشویق بنده در این زمینه داشت.

معیارهای مدنظر داوران نیز به بندهای آیین نامه نزدیک بود و بیشتر به دنبال دانشجویی با عملکردی چندبعدی و نه تنها علمی و پژوهشی بودند اما متأسفانه بعضی از داوران در بخش های علمی به دنبال شخصی با رده سنی بالاتر و یا تجربه بیشتر بودند که رزومه بنده را با این سن خیلی جدی نمی دانستند اما با ارائه مستندات مورد درخواست بنده، این مشکل نیز رفع شد.

پیشنهاد در نظر دریافت عضو هیئت علمی شدن برای دانشجویان نمونه کشوری

خبرنگاران: برای تشویق دانشجویان به سمت فراوری علم و شرکت در جشنواره های نمونه کشوری چه راهکارهایی وجود دارد؟

آزادوار: برای تشویق دانشجویان جهت شرکت در جشنواره های نمونه کشوری در نظر دریافت امتیازاتی در خصوص جذب هیئت علمی شدن که یکی از دغدغه های دانشجویان نمونه است، اقدامی مؤثر محسوب می گردد.

اما گویا اصلا چنین چیزی مدنظر این جشنواره نیست و متأسفانه به دلیل عدم وجود چنین تشویق هایی شاهد آن هستیم که در حال حاضر در خصوص بیشتر دانشجویان نمونه کشوری سال 98 تا جایی که بنده در جریان هستم، این افراد وارد بازار کار غیر تخصصی خود شده اند و به دلیل عدم حمایت کافی و نداشتن آینده روشن شغلی تمایل چندانی به ادامه کارهای پژوهشی و علمی ندارند.

مهم تر از همه اینکه پس از طی مراحل مختلف ارزیابی دانشجویان برای انتخاب دانشجوی نمونه، شاهد عمل نکردن مسئولان به قول های خود هستیم.

وجود بندهایی چون تخفیف 100 درصدی شهریه دانشجویان با شرط گذراندن امتحان جامع برای دانشجویان دکتری خوب است اما فرایند ارزیابی طولانی آن که موجب فارغ التحصیل شدن بیشتر دانشجویان نمونه و عدم برخورداری از این امتیاز می گردد، یک آسیب جشنواره نمونه کشوری است.

بی توجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی

خبرنگاران: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می کنید؟

آزادوار: در طی مراحل مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در سطح دانشگاه آزاد اسلامی مورد ارزیابی، آنالیز و تشویق قرار گرفتیم اما در خصوص دانشجویان نمونه کشوری که در کنار دانشجویان نمونه وزارت علوم و وزارت بهداشت مجددا مورد آنالیز و ارزیابی قرار گرفتیم و معرفی شدیم، هیچ جایزه نقدی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته نشد و به ما اعلام شد که شما قبلا جایزه را از دانشگاه آزاد گرفتید! در صورتی که در اصل آن جایزه مربوط به بخش دیگری بود و بعضی از دانشجویان مرحله قبل به این مرحله راه پیدا نکردند. چه بهتر بود جوایز جداگانه ای برای این بخش در نظر گرفته می شد.

همچنین در خصوص لوح های امضا شده توسط دنیاگیری، معاون اول رئیس جمهور برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز متفاوت بود و تنها تحت عنوان دانشجو نمونه آن دانشگاه به ما لوح داده شد که طی آنالیز های انجام شده از نظر بنیاد ملی نخبگان فاقد اعتبار بوده و این بنیاد دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان دانشجویان نمونه کشوری در نظر نگرفته است و در واقع وزارت علوم و بنیاد نخبگان به ما بی توجه هستند.

البته به نظر می رسد این امر به دلیل بعضی ناهماهنگی ها انجام شده باشد و باید این مسائل رفع گردد تا برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز تسهیلات بنیاد نخبگان لحاظ گردد.

در بخش دیگر که مربوط به اعزام دانشجویان نمونه برای فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده بود نیز امتیازی جهت دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ نشده بود.

البته دانشجویان نمونه ای که در دانشگاه های وزارت علوم یا وزارت بهداشت تحصیل می کردند نیز گلایه های بسیاری در خصوص عدم دستیابی به امتیازات خود داشتند. در نهایت تنها جایزه ای که به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در این سطح از جشنواره تخصیص داده شد جایزه ای است که یکی از بنیادهای خصوصی داد.

2 برابر شدن تعداد انجمن های علمی واحد تهران غرب

خبرنگاران: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا و واحد تهران غرب به عنوان یکی از واحدهای پیشرو چه حمایتی از شما نموده اند؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایش های علمی و انگیزه دادن به خبرنگارانن از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟

آزادوار: دانشگاه آزاد اسلامی دارای آیین نامه های بسیاری برای حمایت از دانشجویان است اما به دلیل عدم به روزرسانی بعضی از آن ها نظیر آیین نامه تشویق اختراعات و آیین نامه تسهیلات سرانجام نامه و غیره پیشنهاد می کنم هرچه سریع تر اصلاح یا به روزرسانی شوند.

به طور مثال تنها به منظور انجام یک تست مربوط به سرانجام نامه دانشجوی دوره دکتری مهندسی عمران مبلغی بالغ بر 7 میلیون تومان مورد احتیاج است که یک دانشجو در این دوره باید حداقل 3 عدد از این تست ها را به انجام برساند تا قادر به دفاع از رساله خود باشد که این مبلغ جدا از مبلغ مربوط به مصالحی است که باید برای ساخت نمونه های تست خرج کند اما دانشگاه تنها قادر به پرداخت حدبیشتر 6 میلیون تومان در این زمینه است.

برای سرانجام نامه بنده که 2 سال پیش بخش آزمایشگاه آن به اتمام رسید، مبلغی بیش از 60 میلیون تومان هزینه شد. بنابراین علی رغم ارزشمند بودن انجام این سرانجام نامه (وجود اختراع و فراوری مقالات ارزشمند در طی آن) براساس آیین نامه های موجود حمایت زیادی از آن صورت نگرفته است.

البته از سوی ریاست واحد تهران غرب، قول هایی به بنده داده شده است که نشانگر حمایت شخصی ایشان از دانشجویان برگزیده این واحد است.

بنده در طول دوره تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب شاهد پیشرفت چشمگیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان آن بودم، با دو برابر کردن انجمن های علمی (از 10 انجمن به 20 انجمن) که خانه اول دانشجویان هر رشته ای است، گام بسیار بزرگی در زمینه تشویق دانشجویان برای مشارکت در بخشهای مختلف علمی برداشته است.

همچنین باشگاه پژوهشگران و نخبگان تهران غرب با برگزاری مسابقات علمی در سطح ملی دانشجویان فراوانی را به سمت پویایی و شرکت در بخش های مختلف علمی و تخصصی سوق داده است که در اینجا از مهری، مدیر پر کوشش باشگاه پژوهشگران واحد تشکر ویژه می کنم که با کوشش بی شائبه و شبانه روزی، باشگاه را که فعالیت آن کم بود به یکی از فعال ترین باشگاه های حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل نموده است.

خبرنگاران: درباره محصولی که اختراع نموده اید، توضیح دهید. آیا به مرحله تجاری سازی رسیده است؟

آزادوار: عنوان اختراع، بتن ریزدانه مسلح شده با پارچه شیشه ای جهت مقاوم سازی ستون های بتنی است و اسامی مخترعان به توضیح زیر است:

مژده زرگران، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

نادر خواجه احمد عطاری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

نرگس آزادوار، دانشجوی دکتری مهندسی عمران-سازه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

این اختراع، روشی نوین برای مقاوم سازی ستون های بتنی از طریق فناوری بتن ریزدانه مسلح شده با پارچه شیشه ای است. از ماتریس سیمانی در این اختراع به عنوان مصالحی برای چسباندن مش الیافی به سازه بتنی استفاده می گردد. همچنین، این ماتریس از ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه، آب و فوق روان کننده ساخته شده است.

سیمان مورد استفاده در این بتن از نوع سیمان پرتلند تیپ 2 و ریزدانه مورد استفاده در آن از نوع ماسه با دانه های ریزتر از 2 میلی متر است. آب مورد استفاده در آن نیز از نوع آب شرب شهری بوده و از فوق روان کننده کربوکسیلاتی در ساخت آن استفاده شده و پارچه مورد استفاده در این اختراع از جنس شیشه است.

طراحی و اجرای این کامپوزیت ها یک لایه طولی و یک لایه دورپیچ از پارچه شیشه ای دو طرفه موجب افزایش 46 درصدی بار جانبی نهایی نمونه تقویت شده در شرایط بارگذاری توأم ثقلی و رفت و برگشتی جانبی (بارگذاری مشابه با شرایط واقعی ستون تحت زلزله) شده است.

همچنین آنالیز این اختراع در تقویت ناحیه اتصال ستون به پی که این ناحیه یکی از نقاط ضعف اصلی ستون های تقویت شده در بارگذاری رفت و برگشتی است، موجب شد تا عملکرد اختراع در شرایط نزدیک تر به واقعیت مورد آنالیز قرار گیرد.

به دلیل وجود ملات بتنی به عنوان چسباننده در این اختراع می توان از آن در تقویت ستو ن های بتنی بدون احتیاج به ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از حریق و یا خوردگی استفاده کرد همچنین می توان آن را روی سطوح بتنی مرطوب و خیس (برخلاف بسیاری از روش های موجود) نیز نصب کرد.

همچنین این اختراع دارای سازگاری کامل ماده چسباننده (سیمان) با مصالح زیرین است. از دیگر مزایای این اختراع نسبت به سایر انواع روش های تقویت کننده ستون های بتنی می توان به وزن کمتر، نصب آسان تر، قیمت کمتر و کمترین تغییرات در ظاهر سازه اشاره نمود.

همچنین پس از تقویت سازه بتنی به این روش، خواص دینامیکی سازه موجود تغییر نمی کند زیرا باعث افزایش وزن نشده و تغییرات سختی کمی در سیستم ایجاد می گردد.

این اختراع در حال حاضر در حال ثبت قطعی پس از داوری است که در حال اجرا امور اداری آن هستیم و هنوز تجاری سازی نشده است و امیدواریم که از سازمان های مرتبط حمایت و همکاری جهت تجاری سازی آن صورت بگیرد.

همانطور که می دانیم دانشجویان به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی سرمایه های کشور هستند که کشور برای پیشرفت به این نیروی متخصص احتیاج مبرم خواهد داشت اما با نادیده دریافت یا عدم بسترسازی مناسب برای این گروه متخصص و سوق دادن آن ها به سوی بازار کار غیر تخصصی، این سرمایه های ناب از دست خواهد داد و در موقع احتیاج هیچ جایگزینی برای آن پیدا نمی گردد.

امیدوارم با ارتباط هرچه بهتر بین سازمان ها و صنایع با دانشگاه حلقه گمشده بین متخصصان و کارهای تخصصی پیدا شده و کشور با سرعتی بیش از این رو به پیشرفت و آبادانی برود.

از خانواده عزیزم تشکر می کنم که حمایت های بی وقفه آن ها در تاریک ترین لحظات زندگی، تنها امید و دلخوشی من برای ادامه دادن جهت بوده است. همچنین کمال تشکر را از اساتید راهنمایم به خصوص زرگران دارم که علاوه بر علم، درس اخلاق و ادب به من آموختند.

4118/پ

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22817

به "لزوم تخصیص بودجه واقع بینانه به پژوهش های علمی برای فراوری علم در دانشگاه، بی توجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تخصیص بودجه واقع بینانه به پژوهش های علمی برای فراوری علم در دانشگاه، بی توجهی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید