محسن هاشمی: در کنار سیل زدگان می مانیم

به گزارش شیوا مارکت، حامد فوقانی- محمود مولایی. خبرنگار: در پساسیل هم همراه سیل زدگان استان های خوزستان، لرستان و گلستان خواهیم بود؛ این جمله ای است که دیروز رئیس شورای شهر تهران پس از بازدید از مناطق سیل زده خوزستان و لرستان و در راه بازگشت به تهران به خبرنگاران گفت.

محسن هاشمی: در کنار سیل زدگان می مانیم

اشاره محسن هاشمی رفسنجانی به اقداماتی است که پس از خروج منطقه ها و شهرهایی مثل اهواز، دشت آزادگان، سوسنگرد، پلدختر و معمولان از وضعیت بحرانی فعلی باید صورت بگیرد. در واقع کمک ها و کمک رسانی نیروهای مدیریت شهری تهران تا جاری شدن زندگی عادی در شهرهای سیل زده ادامه خواهد داشت. او همچنین گفت که پس از رسیدن به تهران، راهی گلستان خواهند شد تا بازدیدی از شهرهای سیل زده این استان هم داشته باشند.

پس از رخداد سیل بی سابقه فروردین ماه سال جاری، وزارت کشور تهران را به عنوان یکی از استان های معین خوزستان و لرستان معین کرد. در این میان شهرداری تهران هم اگرچه در لرستان و گلستان نیز فعالیت داشت اما نماینده رسیدگی به محدوده اصلی سیل خوزستان یعنی دشت آزادگان انتخاب شد. در این میان، هیأت نظارتی متشکل از محسن هاشمی، مرتضی الویری و مجید فراهانی از شورای شهر تهران و محمود صادقی،

نماینده مجلس شورای اسلامی و مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری پایتخت راهی این مناطق شدند تا از روند خدمت رسانی ها و مسائل موجود بازدید نمایند. این درصورتی است که دیروز رئیس شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت نحوه خدمت رسانی شهرداری تهران در مناطق مذکور بسیار مناسب است و هم نیروهای محلی و هم مردم از چگونگی انجام عملیات رضایت دارند.

هاشمی با بیان اینکه در بازدید از مناطق سیل خوزستان و لرستان، هم مردم و هم هیأت حاضر از چگونگی امدادرسانی، تخلیه گل ولای، احداث سیل بندها، جابه جایی احجام سنگین، بازسازی تأسیسات آسیب دیده و... که از سوی شهرداری تهران صورت پذیرفته راضی هستند، گفت: نیروهای شهرداری تهران در 4منطقه سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم و ابوحمیظه با حدود 130هزار جمعیت مستقر هستند و در بازدیدمان از کوشش هایشان قدردانی کردیم.

او با اشاره به اینکه ابتدا به اهواز رفته اند و با شورای شهر اهواز و کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان جلسه ای داشته اند، اضافه نمود: در این جلسه قرار شد تعدادی از پمپ های لجن کش شهرداری تهران به اهواز ارسال گردد تا نسبت به پاکسازی معابر از لجن و گل ولای اقدام نمایند. هاشمی گفت که همچنین در بازدید از دشت آزادگان، متوجه شده اند با احداث سیل بند، بسکمک از اهالی حاضر به ترک منطقه نیستند. او گفت: نزدیک به 10کیلومتر سیل بند از سوی شهرداری تهران در منطقه احداث شده و فکر می کنم احداث سیل بند روی کانال آبی روستای سابله، آخرین نقطه ای است که می بایست روی آن کار صورت گیرد.

از سوی دیگر مقرر شده مهندس یزدانی در جلسه تخصصی با مقامات دولتی و استانی طریقه صحیح استفاده از بودجه مساعدتی و تکمیلی مصوب شورای شهر تهران به رقم 10میلیارد تومان و بهره از لجستیک و امکانات برای موضوعات پساسیل را مورد آنالیز قرار دهند. رئیس شورای شهر تهران در ادامه به بازدید از پلدختر اشاره نمود و گفت: در یک بازدید میدانی از مسائلی که برای شهر ایجاد شده و از فعالیت های شهرداری با حضور 150نفر نیرو و 50دستگاه ماشین دیدن کردیم. معین بود که شهرداری در پاکسازی خیابان ها از گل ولای و منازل عملکرد بسیار خوبی داشته است. البته هنوز کار باقی است.

محسن هاشمی در پاسخ به این سؤال که از نظر شما اصلی ترین مسائل کنونی پلدختر چیست؟ گفت: در این شهر گل و لای زیادی وارد خیابان ها شده و نظافت معابر مهم ترین مسئله است که باید انجام گردد. 2کانال جمع آوری آب های سطحی هم که بر اثر سیلاب، گرفته اند و باید دوباره احیا شوند. البته بخشی از شهر با حضور نیروها شست وشو و تمیز شده است. از طرف دیگر در مجموع 12پارک ساحلی رودخانه ای در پلدختر بوده که اغلب از بین رفته اند و باید کمک گردد تا هرچه زودتر بازسازی شوند؛ به خصوص تجهیزات آبرسانی به پارک ها. در نهایت هم تجهیزات و لوازم و اثاثیه خانواده ها که از بین رفته اند احتیاج است تا تهیه شوند.

رئیس شورای عالی استان ها در هفتاد و چهارمین نشست شورای شهر اهواز منع تبعیض را یکی از مهم ترین وظایف این شورا مطرح نمود. مرتضی الویری گفت: براساس ماده101 قانون اساسی یکی از مهم ترین وظایف شورای عالی استان ها منع تبعیض است که باتوجه به وجود مسائل موجود حجم کار این شورا بسیار و مسئولیت ها سنگین است. تاکنون اقدامی جدی برای رفع تبعیض و توسعه عدالت در این خصوص صورت نگرفته است.

البته با سفر به شهرهای مختلف در پی شناسایی ریشه های تبعیض هستیم تا مسائل مختص به هر شهر را آنالیز و در شورای عالی استان ها مطرح کنیم. او یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش خسارت حوادث را پیشگیری دانست و یادآور شد: عمدتا برای اقدامات فوری هزینه می کنیم، اما نسبت به راهکارهای پیشگیرانه غافل هستیم. تا سال های پیش کلانشهر تهران با بارندگی های اندک نیز شاهد آبگرفتگی بسیار معابر و وارد شدن خسارت بود؛ حتی در بعضی سال ها شاهد طغیان رودخانه ها و تلفات جانی بودیم اما در سال گذشته با اقداماتی نظیر لایروبی کانال های دفع آب های سطحی از بروز خسارت ها و مسائل بعدی جلوگیری شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از برنامه های ما در این شورا الزام مدیریت شهری برای اختصاص مبالغی در راستای پیشگیری و رصد حوادث احتمالی است. الویری با اشاره به مشارکت های مردمی در کمک رسانی به سیل زدگان گفت: در جلسه شورای عالی استان ها که امروز برگزار کردیم، تقریبا کلیه نمایندگان معتقد بودند که کمک گروه های مردمی بهتر و بیشتر از کمک دولت بوده است. او با تأکید بر استفاده از ظرفیت عظیم گروه های مردمی در جهت مشارکت بیشتر در امر کمک رسانی، مطرح نمود: باید از ظرفیت مشارکت های مردمی به صورت سیستماتیک استفاده کنیم و از نیروی عظیم تنها در موقع حادثه بهره نگیریم، بلکه قبل از وقوع حادثه هم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ مثلا می توانیم در بازسازی خرابی های حاصل از سیل اخیر از مشارکت های مردمی بهره بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که به استان خوزستان سفر نموده، از مسائل مردم در بحران هایی مانند سیل صحبت کرد. مجید فراهانی گفت: در زمان بحران تمام دستگاه ها و نیروهای مردمی همکاری می نمایند اما پس از خروج آنها مسائل مردم شروع و اوج معضلات نمایان می گردد. یک گروه باید مجموعه احتیاجهای مناطق سیل زده را شناسایی و آنها را اطلاع رسانی کند؛ درحال حاضر اگرچه خدمات امدادی به مردم سیل زده ارائه می گردد اما ساکنان بعضی روستاها احتیاجمند راه اندازی مجدد امکانات زیرساختی خود همچون آب، برق و گاز هستند که در این خصوص احتیاج به نیروهای تاسیساتی و ماهر است. او ادامه داد: باید تجربیات، نقاط قوت و ضعف این حادثه ثبت گردد تا درصورت وقوع رویدادهای مشابه از آنها بهره گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران که برای کمک و کمک رساندن به مردم سیل زده به استان خوزستان سفر نموده، گفت: تاکنون 12دستگاه لودر، 34 دستگاه کمپرسی، 7دستگاه بیل مکانیکی و 3دستگاه خودروی حمل زباله به دشت آزادگان اعزام شده است. مجتبی یزدانی با اشاره به استقرار نیروهای شهرداری تهران در دشت آزادگان ادامه داد: یکی از معاونان شهرداری تهران نیز در دشت آزادگان مستقر شده است. همچنین مبلغ 47میلیارد و 530میلیون ریال نیز توسط کمک های مردمی جمع آوری شده و به وسیله هلال احمر در اختیار سیل زدگان دشت آزادگان قرار گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور در مناطق سیل زده خوزستان از حضور بموقع نیروهای شهرداری تهران در این منطقه صحبت کرد. محمود صادقی در این رابطه به شهرنوشت گفت: وقتی وارد اهواز شدیم، بلافاصله در جلسه شورای شهر شرکت کردیم. سپس به سمت حمیدیه، کوت سیدنعیم، سوسنگرد و سایر شهرها حرکت کردیم. در تمامی این مناطق هم نیروهای شهرداری تهران مشغول به کار بودند. خوشبختانه نیروهای شهرداری تهران بموقع وارد خوزستان شدند و در نقاط حساسی که احتیاج به حضور آنان بود وارد عمل شدند. به طور مثال، این نیروها در دشت آزادگان حضور پیدا کردند تا برای مهار سرریزهای کرخه که به سمت بستان و سوسنگرد می رفت، اقدامات لازم را انجام دهند. او ادامه داد: نیروهای شهرداری تهران در سابله هم با همکاری شرکت آب و فاضلاب تهران در حال احداث سیل بند هستند. در مجموع براساس مشاهداتی که داشتیم می توان گفت نیروهای شهرداری تهران خوب کار نموده اند و کماکان هم که مشغول کار هستند.

  • بازسازی کانال آبی سابله

در بخشی از کانال آبی روستای سابله خوزستان که دو شاخه می گردد، شکستگی اجرا شده که نیروهای شهرداری تهران در کوشش هستند این نقطه شکستگی را رفع نمایند. این کار سبب می گردد تا با کاهش سطح آب، دشت آزادگان و شهرهای اطراف، کاملاً امن گردد. لازم به ذکر است وضعیت بهداشتی مردم، تامین تغذیه و ترمیم زیرساخت های جاده ای، نیروی انسانی و امکان تجدید فعالیت در کسب ها و پیشه ها دچار آسیب شده و همانند 2 استان دیگر یعنی لرستان و گلستان در اولویت اقدام قرار دارند.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5260

به "محسن هاشمی: در کنار سیل زدگان می مانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محسن هاشمی: در کنار سیل زدگان می مانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید