مدرسه بدون پژوهش نمی تواند با سند تحول همگام باشد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، موسی دادی زاده سرخایی در جلسه پشتیبانی هفته پژوهش، اضافه نمود: سند تحول بنیادین رویکرد پژوهش محوری و تحقیق و نوآوری در مدارس را یک الزام می داند چرا که کم توجهی به این اصل مهم، آموزش و پرورش را از رسالت اصلی خود دور خواهد نمود.

مدرسه بدون پژوهش نمی تواند با سند تحول همگام باشد

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش در کنار سند راهبری کشور در امور نخبگان، ضرورت توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را یک تکلیف می داند و همه مدیران موظف به حرکت در این مسیر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با تاکید بر اینکه نظام نوین آموزشی بدون توجه به پژوهش و ترویج خلاقیت در مدارس نمی تواند کارآمد باشد، اظهار کرد: اهمیت پژوهش و پرسشگری و نوآوری در مدارس نیازی به تبیین ندارد چرا که این مهم زیربنای آموزش در عصر توسعه و تکنولوژی است.

به گفته دای زاده اگر این مهم اولویت اول مدارس ما نباشد نمی توانیم به اهداف سند تحول و سایر اسناد بالادستی کشور برسیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه پژوهش گذرگاه توسعه در کشور است، بر تقویت فرهنگ پژوهش و نهادینه شدن این مهم در مدارس تاکید نمود و گفت: علاوه بر موفقیت های پرشمار دانش آموزان هرمزگانی در عرصه های پژوهشی ملی و بین المللی، اخیر نیز شاهد افتخارآفرینی و کسب عنوان برتر مدیر پژوهش سرای ناحیه دو بندرعباس در کشور بودیم که نشان می دهد می توانیم با تکیه بر ظرفیت های استان در بین استانهای کشور برتری خود را نشان بدهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در همین راستا توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی را از جمله برنامه های آموزش و پرورش استان در سال های اخیر بیان کرد و گفت: افزایش شمار پژوهش سراهای استان از 11 مورد در سال 94 به 22 پژوهش سرا در امسال، بیانگر اهتمام آموزش و پرورش استان به توسعه مراکز پژوهش محور در استان است.

دادی زاده بیان داشت: از آنجاییکه در سند تحول بنیادین بر مولفه ها و بسترهای پژوهشی از جمله جشنواره نوجوان خوارزمی، جشنواره جابربن حیان و همچنین اقدام پژوهی و درس پژوهی به عنوان گذرگاه رشد و تعالی آموزش های نوین تاکید شده است، لذا توجه به امر پژوهش در واقع تحقق اهداف کلیدی سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش است.

وی اضافه نمود: افتخار آفرینی دانش آموزان و فرهنگیان استان در جشنواره های یاد شده و مطرح شدن نام هرمزگان به عنوان استان فعال در امر پژوهش و تحقیق، رسالت ما را در تداوم این موفقیت ها دو چندان می نماید.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین گفت: کسب رتبه نخست کشوری تیم اوژن پژوهش سرای جابربن حیان فین در مسابقات کمیکار که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش هرمزگان بدست آمد نمونه ای از موفقیت های استان است که چرایی توجه به اهمیت پژوهش در مدارس را تعیین می نماید.

این مسئول در همین رابطه از برگزاری آیین تجلیل از مدال آوران برتر جشنواره های ملی و استانی در هفته پژوهش اطلاع داد و گفت: هدفگذاری آموزش و پرورش هرمزگان در هفته پژوهش، توسعه برنامه ها در سراسر استان برابر روزشمار و همچنین قدردانی از افتخار آفرینان است که در قالب ویژه برنامه های مختلف در استان اجرایی می گردد.

وی یادآور شد: برنامه تقدیر از رابطین پژوهش سراها به دو روش استانی و منطقه ای در هفته پژوهش اجرایی می گردد و با توجه به تعداد زیاد دانش آموزان برتر، مقرر شد دارندگان رتبه های استانی در مناطق و رتبه های کشوری در برنامه مرکز استان تجلیل شوند.

دادی زاده تشکیل صندوق حمایت از پژوهش گران دانش آموزی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش هرمزگان بیان کرد و گفت: این صندوق در پژوهش سراهای دانش آموزی با هدف حمایت از دانش آموزان خلاق که از بضاعت مالی پایین برخوردار هستند تشکیل شده است و این هدف را محقق می نماید که هیچ دانش آموز خلاق و توانمند و علاقه مند، از ادامه فعالیت های پژوهشی و رشد استعداد خود باز نخواهد ماند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل کارگاه های روش و مطالعه و تحقیق در سراسر استان، تشکیل هفت عنوان کارگاه آموزشی در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش و سایر مصوبات مهم را از دیگر عناوین ویژه این هفته بیان کرد و گفت: تاکید بر این است که همه ظرفیت های درون و برون سازمانی معطوف به توسعه فعالیت های پژوهشی در مدارس باشد چرا که تربیت دانش آموزان خلاق و پرسشگر و مبتکر به عنوان خروجی همه فعالیت ها هدفگذاری شده است.

دادی زاده تاکید نمود: تمرکز جدی آموزش و پرورش در سال های اخیر ایجاد بستر مناسب برای تقویت فعالیت های پژوهشی و ترویج روحیه تحقیق در دانش آموزان است و این مهم باید سرلوحه فعالیت همه مدیران و معلمان باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2550

به "مدرسه بدون پژوهش نمی تواند با سند تحول همگام باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه بدون پژوهش نمی تواند با سند تحول همگام باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید