معرفی آب انبارهای ایران

به گزارش شیوا مارکت، معروف ترین آب انبارهای ایران

کشورمان ایران به عنوان کشوری شناخته می گردد که بیشتر مناطق مرکزی آن، آب و هوایی خشک دارد. حتی در مناطق پر بارش ایران، یافتن آب آشامیدنی یکی از مسائل مردمان از گذشته تا به امروز بوده است. در این میان، مردمان مهندس ایران باستان برای تامین آب آشامیدنی خود، بنایی بسیار مهندسی شده و مناسب را برای نگهداری آب تمیز و شیرین برای مصارف روزانه و البته ماه هایی از سال که بارش کم است، طراحی نمودند. آب انبارهای ایران مکانی شد برای نگهداری آب در زمان بارندگی ها و البته ذوب یخ ها در زمستان تا در هنگام گرمای هوا و کمبود بارش، مردم آن آبادی یا شهر و روستا بتوانند همچنان آب آشامیدنی داشته باشند. حال بماند که اصول مهندسی جمع آوری و نگهداری آب، درون گودالی سرپوشیده با سیستمی خاص چگونه بوده است. در مجله گردشگری خبرنگاران و در این مطلب تنها نام های معروف آب انبارهای ایران را برایتان بازگو می کنیم. طبعا تعداد آب انبارهای ایران به اندازه تعداد شهر و روستای این کشور است. حتی محله ها نیز، هر کدام در هر شهری آب انباری مجزا داشته اند. بنابراین از میان آب انبارهای ایران تنها بهترین، معروف ترین، عظیم ترین و شناخته شده ترین آب انبارها را به شما معرفی می کنیم.

معرفی آب انبارهای ایران

آب انبار برکه کل شیراز

در میان شهر گراش در استان شیراز، آب انباری وجود دارد که از آن به عنوان عظیمترین آب انبار بدون سقف ایران یاد می گردد. این آب انبار در محله بیدله این شهر واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار و 200 سال پیش می رسد. این منبع آب پلانی دایره ای به قطر 29 متر و عمق آن 21 متر است. مطالح به کار رفته در آن، ساروج بوده و از آب جمع شده در آن برای مصارف کشاورزی و البته آب آشامیدنی استفاده می گردد. این بنا هم اکنون به عنوان یکی از آب انبارهای ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این آب انبار، همانند دیگر آب انبارهای ایران، ابتدا سرپوشیده بوده که در سال 1339 شمسی و با زمین لرزه لارستان به کل فرو ریخت.

آب انبار های میدان امیر چخماق یزد

در مجموع در این میدان 3 آب انبار معروف به نام های آب انبار میدان، آب انبار ستی فاطمه و آب انبار تکیه می رسیم. در این میان آب انبار میدان در وسط میدان بوده که تخریب شده است. آب انبار ستی فاطمه هم اکنون تغییر کاربری پیدا نموده و از آن به عنوان زورخانه صاحب الزمان استفاده می گردد. گردشگران می توانند به دیدن این زورخانه رفته و با این ورزش باستانی و سنتی ایران و آداب پهلوانی آشنا شوند. آب انبار تکیه نیز، هم اکنون به موزه یزد تبدیل شده است. در کنار میدان امیر چخماق یزد اگر مایل بودید می توانید به پشت بام آب انبار ستی فاطمه رفته و میدان را از آن بالا نگاه کنید.

آب انبار علی مردان خان در کرمان

در معرفی زیباترین آب انبارهای ایران تصمیم گرفتیم که از کرمان هم بگوییم. آب انبار علی مردان خان در بازار مسگری غربی در بازار گنجعلی خان کرمان قرار گرفته است. علی مردان خان پسر گنجعلی خان است که با معماری بسیار جالبی طراحی شده است. چرا که ارتفاع و عمق آن 9 متر و ابعاد منبع آن، 19.5 در 10 متر است و می تواند دو میلیون لیتر آب را در خود جای دهد. این میزان آب می توانسته آب آشامیدنی مورد احتیاج مردم این محله و محله های اطراف را به مدت 9 ماه از سال تامین نماید. در نتیجه تقریبا، در تمام طول سال آب داشته است. تاریخ ساخت آن بر روی کتیبه آب انبار سال 1209 هجری قمری نوشته شده است.

آب انبار برکه دریا دولت هرمزگان

از آب انبارهای تاریخی در شهر کنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این سازه قطری به 28 متر و عمقی به اندازه 14 متر دارد. این بنا در بیرون از شهر کنگ و در شمال شهر واقع شده و سقف ندارد. به دلیل نداشتن سقف به آن برکه می گویند و به خاطر عظیمی غیرقابل تصور این برکه به آن، دریا دولت نامیده می گردد.

آب انبار بی بی قشم

سری به جنوب ایران بزنیم. منطقه ای که اگر چه پر باران و مرطوب است اما تهیه آب شیرین و آشامیدنی همیشه یکی از مسائل مردم این نواحی بوده است. در میان آب انبارهای ایران که در جنوب ایران و در جزیره قشم ساخته شده اند، آب انبار بی بی قرار گرفته است. این شخص خیر و نیکوکار همسر شیخ عبدالله، حاکم جزیره قشم بوده که در سال 1202 هجری قمری دستور ساخت این آب انبار را با مصالح بومی می دهد. امروزه پس از گذشت 200 سال همچنان پا برجاست و در میان مردم قشم به نام برکه بی بی قشم معروف است.

آب انبار کازرونی در اصفهان

از بهترین آب انبارهای ایران در دوره قاجار است که در تخت فولاد اصفهان و روبروی تکیه ایزدگشسب است که به ثبت آثار ملی ایران هم رسیده است. این آب انبار زیبا، با نمایی کاشی کاری شده و ساختمانی با پلان هشت ضلعی دارد. این آب انبار 4 مناره با ارتفاع 4 متر دارد و کاشی کاری ها و آجر کاری زیبایی دارند.

آب انبار شریعت موزه آب گناباد

یکی از آب انبارهای ایران که اکنون کاربری موزه پیدا نموده است، آب انبار شریعت گناباد است. این آب انبار در میان مجموعه کاروانسرایی واقع بوده و در بهترین نقطه شهر گاناباد قرار گرفته است. اگر بخواهید به دیدن این موزه بروید، می بایست به حسینیه تاریخی شهر یا بازار گناباد بروید و سپس وارد آب انبار شوید. پاشیر آب انبار شریعت 30 پله پایین تر از خیابان است و گنبد مخروطی آن، 8 متر عمق و 20 متر شعاع دارد. هم اکنون نام آن، آب انبار حسینیه گناباد است که موزه آب در سال 1383 در آن افتتاح شد.

آب انبار عصر آباد از آب انبارهای ایران

در میان روستاهای قدیمی و البته متروکه امروزی یزد به نام عصر آباد، آب انباری وجود دارد که هفت بادگیر داشته و یکی از زیباترین آب انبارهای ایران است. آب انبار این روستای زرتشت نشین، در شمال یزد در دروه قاجار و در سال 1319 توسط شخصی به نام جهانگیر رستمی ساخته شد. این آب انبار همان طور که پیش از این گفتیم، 7 بادگیر و دو مخزن آب دارد. این آب انبار هم اکنون یکی از آثار ملی ایران است. آب انبار هفت بادگیری عصر آباد نامی است که به این بنای داده اند.

آب انبار حاج محمد تقی شهداد

این آب انبار از دوره قاجاریه با 52 پله، 6 بادگیر و یک ورودی و خروجی آب در جنوب شهر شهداد واقع شده است. این آب انبار در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است و در زمستان آبگیری و در تابستان استفاده می شده است.

آب انبار معصوم خانی نایین

در میان شهر توریستی نایین در یزد،یکی دیگر از معروف ترین آب انبارهای ایران جای گرفته است. تقریبا تمام گردشگرانی که از نایین گذر می نمایند یا به دیدن جاذبه های این شهر می فرایند، آب انبار معصوم خانی نایین را هم می بینند. این آب انبار توسط خیری به همین نام ساخته شده و هم اکنون ثبت آثار ملی ایران شده است. اگر به نایین سفر کردید، در محله چهل دختران ، کنار دروازه واقع شده است.

آب انبار وکیل شیراز

این مجموعه در کنار مسجد وکیل شیراز و در ضلع غربی آن در سال 1180 هجری قمری ساخته شده است. بنای این آب انبار دارای مخزنی مربع مستطیلی، بادگیر، پوشش طاق و پله های ورودی دارای حجاری است. معماری این آب انبار بسیار شبیه به معماری آتشکده ها بوده و تبدیل پلان مربع به دایره را در آن خواهید دید. بادگیر آب انبار نیز، دو طرفه است.

آب انبار سردار عظیم قزوین

در میان عظیمترین آب انبارهای ایران تنها آب انبار تک گنبدی است که در سال 1191 هجری شمسی در محله راه ری قزوین ساخته شده است. گنبد آجری و عظیم این بنا، نورگیرهایی در دور تا دور بنا داشته و از نمای بیرون، کاملا معین و پیداست. برای رسیدن به راه شیر این آب انبار باید 50 پله به پایین بروید. در ابتدای ورودی و سردر هم دو سکوی سنگی برای نشستن وجود دارد. این اب انبار در دوره قاجاریه و توسط دو برادر به نام های محمد حسن خان و محمد حسین خان ساخته شده و مخزن اش گنجایش سه هزار متر مکعب آب را دارد. در قزوین آب انبار حاج کاظم نیز از معروف ترین آب انبارهای ایران است.

آب انبار شاه عباس در اسد آباد همدان

در استان همدان، آب انبار شاه عباس را به شما معرفی می کنیم. آب انباری در محله درب کاروانسرا در شهر اسد آباد که پلانی مستطیلی دارای 3 بخش میانی یا سالن مرکزی هم دارد. دوره ساخت آن را بر طبق نوع معماری و سبک طاق و قوس ها به دوره صفویه نسبت می دهند. با این وجود کتیبه ای هم وجود دارد که تاریخ بازسازی بنا را به سال 1173 هجری قمری و توسط قرامی غلام بیان می نماید. این آب انبار از زیباترین آب انبارهای ایران است که 18 پله داشته و با نام آب انبار شیخ علی خان نیز شناخته می گردد.

تا8: تا8: مجله نقد و بررسی کالا ها و محصولات برندها مختلف

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18965

به "معرفی آب انبارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی آب انبارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید