معرفی تعدادی از معروف ترین سوغاتی های شیراز

به گزارش شیوا مارکت، شهر زیبا و خوش آب و هوای شیراز در استان فارس قرار گرفته است. این استان مانند دیگر استانهای کشور سوغاتی، صنایع دستی و عرقیات مختلفی داشته که بهترین و معروف ترین آنها انواع عرقیات، آجیل و خشکبار، ترشی کازرون، فالوده شیرازی، گیوه آباده، رب انار ارسنجان، خرمای جهرم، حاج بادام و نان کماج نی ریز، یوخه یا کاک، مسقطی، بهار نارنج، لیمو، آبلیمو و آبغوره هستند که می توان بعنوان معروف ترین سوغاتی های شیراز از بازارهای بزرگ شهر برای اقوام تهیه کرد. در مقاله سوغات معروف شیراز، برای آشنایی با بهترین سوغاتی های شیراز با ما همراه باشید.

معرفی تعدادی از معروف ترین سوغاتی های شیراز
بیشتر بخوانیدمعرفی جاذبه های گردشگری دیدنی و ناشناخته شیراز

صنایع دستی شیراز

صنایع دستی شیراز بین مسافران معروف است؛ صنایع دستی مثل نقره کاری، سفال سازی، گبه، قالی و قالیچه بافی، منبت کاری، خاتم کاری که تجلی گر تاریخ و فرهنگ مردم این دیار هستند. صنایع دستی هر منطقه نشان دهنده تاریخ و نوع معیشت مردم آن منطقه بوده و به همین دلیل هم صنایع دستی یکی از بهترین سوغاتی های شیراز بحساب می آید.

شیرینی شیراز

شیرینی های زیادی در شیراز وجود دارند، مانند رنگینک، حلوای ارده، نان کنجدی، نان شیرین فسا، حلوا خارک، نان مشت، برشلیگ و مسقطی. بیشتر مردم ایران در هنگام نوروز بر سر سفره هایشان و در میهمانی ها از مسقطی بعنوان دسر و شیرینی استفاده می کنند. مسقطی یکی از معروف ترین سوغاتی های شیراز بوده و به شکلهای گوناگون و در رنگ و طعمهای مختلف همچون زرشکی، گل محمدی، زعفرانی، پسته ای و … عرضه شده که مشهورترین و خوشمزه ترین آنها، مسقطی لارستان است. در تهیه و پخت مسقطی از نشاسته، گلاب، آب لیمو و کره استفاده می شود که برای هضم غذا بسیار مفید هستند.

لیمو و آبلیمو

از سوغات معروف شیراز، لیمو و آبلیمو است. در این شهر بدلیل آب و هوای مناسب، باغهای زیادی برای کشت انواع مرکبات وجود دارند. لیمو یکی از مرکبات این استان بوده که در جهرم به علت وجود رود و کوه ها کشت می شود. این لیمو برای مصرف داخلی کشور و هم برای صادرات به کشورهای همسایه و حتی اروپاست. لیمو ترش به اشکال مختلفی مثل لیمو خشک، آب لیمو و اسانس به فروش می رسد.

لیمو و آبلیمو برای خوش طعم کردن غذا کاربرد داشته و خواص زیادی در درمان بعضی از بیماری ها دارند. لیمو و پرتقال داراب یک سوغاتی خوب سرشار از ویتامین C بوده و از آن می توان برای روشن کردن پوست استفاده کرد. در ضمنً، افزودن آبلیمو تازه روی فالوده شیرازی می تواند بهترین تجربه از چشیدن این طعم های ناب باشد.

عرقیات شیراز

در این شهر و اطرف آن گلستانهای زیادی وجود دارند که می توانند عرقیات مختلفی را تولید کنند. از معروف ترین این عرقیات می توان به عرق بیدمشک، شاتره، اترج، گاو زبان، کیالک، تارونه، نعنا، چهل گیاه، کاسنی، شربت به لیمو، دوآتش، آب غوره و نسترن اشاره کرد که بسیار خوش طعم هستند. وجود این عرقیات و شربتهای طبیعی متنوع باعث شده که شیراز به شهر عرقیات نیز معروف شود. البته، گلاب را هم باید به این عرقیات افزود که گلاب میمند، معروف ترین و پرآوازه ترین گلاب هاست. از عرقیات می توان در خوشمزه کردن غذا، شیرینی، شربت و همچنین در ساخت انواع داروهای گیاهی، سنتی و خوشبو کننده استفاده کرد.

بهار نارنج

بهار نارنج یکی دیگر از مرکباتی است که در این شهر بچشم می خورد. از این میوه در صنعت عطرسازی و تهیه اسانس استفاده می شود. بهار نارنج با رسیدن بهار و حدودا در اردیبهشت شکوفه زده و میوه می دهد. بهار نارنج از محبوب ترین مرکبات شهر شیراز است. در شیراز آب نارنج را می گیرند و آن را به صورت آب نارنج هم می فروشند. نارنج را می توان برای آرامش اعصاب، جلوگیری از استرس، اشتها آور، ضد سرفه، کم کردن سر درد از جمله میگرن، تنظیم تپش نامنظم قلب، کنترل حمله های قلبی و تشنج استفاده کرد. طی تحقیقات دانشمندان بر روی این میوه، اگر قبل از خواب کمی عرق بهار نارنج را در یک فنجان چای بریزید و بنوشید، خواب آرامی خواهید داشت.

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی یکی دیگر از سوغات معروف شیراز بوده و کمتر کسی را میتوان یافت که آن را نشناسد. فالوده شیرازی با افزودن لیموترش و عرقیات تازه، طعمی بی نظیر می گیرد تا جایی که به یکی از بهترین انواع پالوده در ایران و حتی جهان تبدیل می شود. فالوده شیرازی را به شکل خشک هم در شیراز می فروشند تا مسافران آن را بعنوان سوغاتی تهیه کنند. اگر به شیراز سفر کردید، خوردن یک کاسه فالوده شیرازی به همراه بستنی سنتی خالی از لطف نیست، زیرا طعمی به یاد ماندنی دارد!

طفره: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22744

به "معرفی تعدادی از معروف ترین سوغاتی های شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از معروف ترین سوغاتی های شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید