ملاک داوری تئاتر رادیویی در فجر38 به روایت یک متخصص

به گزارش شیوا مارکت، فریبا متخصص عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معتقد است برای فراوری یک نمایش رادیویی جذاب باید تصویر و صداسازی در تناسب با یکدیگر باشد.

ملاک داوری تئاتر رادیویی در فجر38 به روایت یک متخصص

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، فریبا متخصص یکی از اعضای هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر این رویداد، درباره فرآیند ارزیابی و انتخاب آثار این بخش گفت: سال جاری در دوره سی و هشتم جشنواره تئاتر فجر حدود 40 اثر را ارزیابی کردیم. من در انتخاب یک اثر بسیار بر متن متکی هستم و به آن توجه می کنم، بیشتر دوست دارم اثر قصه داشته باشد، زیرا مخاطب هم در وهله اول قصه را دنبال می نماید. در جلسات انتخاب نیز هر اثری که قصه بیشتری داشت و به لحاظ دراماتیک قوی تر بود را مدنظر قرار می دادم.

وی با تاکید بر اهمیت بازی بر کیفیت یک رادیوتئاتر شرح داد: در انتخاب آثار همچنین به بازی ها توجه کردم، بعضی از آثار قصه و نمایشنامه خوبی نداشتند، اما از بازی قابل قبولی بهره برده بودند و گاهی هم کار از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود، اما ضعف بازیگری به آن لطمه می زد. به نظرم برخورداری از یک متن خوب 80 درصد از نتیجه یک تئاتر را پیش می برد. این متن خوب حتی بازیگران آماتور را با خود همراه می نماید و آن ها هم می توانند با تمرین زیاد آن را قابل قبول بازی نمایند، اما متن بد با بازیگر خوب هم راه به جایی نمی برد.

متخصص در پاسخ به اینکه گونه ترکیبی رادیوتئاتر با برخورداری از چه مشخصه هایی می تواند مخاطب را با خود همراه کند، عنوان نمود: به نظرم جذابیت رادیو در ایجاد فضای تصویری و خیال انگیزی در ذهن مستمعین است و حتی افرادی که از نعمت بینایی بی بهره هستند با رادیو ارتباط خوبی برقرار می نمایند.

وی در خاتمه یادآور شد: رادیو به دلیل نداشتن تصویر، این امکان را برای مخاطب فراهم می نماید تا خود صدا ها را در تصورات خود به تصویر تبدیل کند و از این نظر منحصر به فرد است، اما وقتی این صدای تصویرساز به رادیوتئاتر تبدیل می گردد، باید ما به ازای مورد انتظار را داشته باشد. در واقع مخاطب باید به اندازه آنچه می شنود و برایش اجرا می گردد، انتظار داشته باشد نه تصوراتش. حال اگر تصویر و صداسازی با هم متناسب باشند می توان گفت: اثر جذابی فراوری شده است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می گردد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15400

به "ملاک داوری تئاتر رادیویی در فجر38 به روایت یک متخصص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاک داوری تئاتر رادیویی در فجر38 به روایت یک متخصص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید