مهر دروغگویی بر پیشانی وزیر دادگستری ترامپ

به گزارش شیوا مارکت، هر بار که تصور می گردد پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری امریکا به نفع دونالد ترامپ به سرانجام خود نزدیک شده و رابرت مولر بازپرس ویژه این پرونده نتوانسته به سرنخی برسد، پرده از لاپوشانی و دروغی می افتد که به قصد گمراه کردن مولر و تیمش مطرح شده است.

مهر دروغگویی بر پیشانی وزیر دادگستری ترامپ

در تازه ترین مورد پای ویلیام بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ، به فهرست کسانی باز شده که هر یک برای گمراه کردن مولر نقشی بر عهده گرفته اند. مردی که وزیر دادگستری امریکا است، اما از سوی دموکرات ها به دروغگویی و پنهانکاری متهم شده است.

به گزارش سی ان ان، روز پنجشنبه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، بار را متهم کرد که به کنگره درباره این پرونده دروغ گفته و این دروغ ها یافته های مولر را تحت تأثیر قرار داده است. این نماینده دموکرات که در انتخابات گذشته توانست اکثریت مجلس نمایندگان را از دست جمهوری خواهان بیرون بیاورد و خود بر کرسی ریاست این مجلس بنشیند، گفت: آنچه درباره وزیر دادگستری ایالات متحده امریکا بسیار مهم است، این که او به کنگره ایالات متحده امریکا دروغ گفته. این جرم است و هیچ کس از قانون بالاتر نیست. او حتی خواهان این شد که بار به دلیل دروغ گفتن و منحرف کردن اذهان به زندان محکوم گردد.

ویلیام بار به تازگی، در فوریه گذشته، از سوی دونالد ترامپ به این سمت منصوب شد. او آخر هفته پیش پس از آنکه ابهاماتی بر سر نحوه رسیدگی و برخورد او با گزارش مولر برای چند تن از نمایندگان کنگره ایجاد شد، به کنگره فراخوانده شد تا در این باره توضیحاتی بدهد اما یک روز پس از آنکه او در مجلس سنا حضور پیدا کرد تا به سؤالات سناتورها درباره نحوه رسیدگی به تحقیقات مولر پاسخ دهد، پلوسی گفت که او در سخنانش به سناتورها دروغ گفته و این عملی مجرمانه است.

نانسی پلوسی در عین حال تأکید کرد که ویلیام بار نه تنها الزام وفاداری به دونالد ترامپ را بر الزام پایبندی به وظایف خود ارجح دانسته بلکه حتی مصالح شخصی خود را بر الزام های کاری ترجیح داده است. به همین دلیل، نمایندگان دموکرات کنگره نیز او را به خاطر عدم حضور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان که باید به سؤالات نمایندگان پاسخ می داد، مورد انتقاد قرار دادند. دموکرات ها می گویند به وزارت دادگستری اجازه نمی دهند روایت خود را به آنها دیکته کند؛ روایتی که پیش از این اشتباه بودنش ثابت شده است.

در همین رابطه، شماری از نمایندگان وابسته به حزب دموکرات خواهان کناره گیری او از مقام خود شدند. پیش از آنکه بار در سنا حاضر گردد، مولر به رسانه ها گفته بود از نحوه جمع بندی و رسیدگی وزیر دادگستری به گزارش او درباره دخالت روسیه راضی نیست و حتی نامه شکایتی هم خطاب به او نوشته بود. اما بار در روز چهارشنبه به نمایندگان گفت که درباره نارضایتی مولر در این باره اطلاعی ندارد و هیچ اشاره ای به این نامه نکرد. به همین خاطر هم هست که پلوسی او را به دروغگویی متهم نموده است. اما کری کوپک، سخنگوی وزارت دادگستری امریکا در واکنش این اتهام را غیرمسئولانه و اشتباه خواند که هیچ ارتباطی به حقیقت ندارد. حتی نمایندگان جمهوریخواه یک قدم به پیش برداشته اند و از پلوسی خواسته اند از بار عذرخواهی کند.

کوشش ترامپ برای ایجاد دیکتاتوری خود

تنها پلوسی و دموکرات ها نیستند که اتهامی را متوجه بار نموده اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز ویلیام بار را به خوش خدمتی به ترامپ متهم نموده است. او در این باره گفت: دونالد ترامپ همه کوشش خود را به کار بسته تا حق نظارت کنگره بر تصمیم های او را مخدوش کند. قانون اساسی امریکا به گونه ای تنظیم شده که مانع از تبدیل یک رئیس جمهور به یک دیکتاتور گردد. اما وقتی ترامپ در کوشش است اصل جدایی قوا را زیر پا بگذارد، می توان این تهدید را جدی تلقی کرد. ترامپ طی یک سال اخیر با جدی شدن پرونده تبانی با روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بارها مولر را به بزرگ نمایی و حتی دروغگویی متهم نموده بود. او بارها به رسانه ها گفته بود باید جلوی کار مولر گرفته گردد. زیرا این کار هدر دادن وقت و هزینه از جیب مردم است. اما ماه ها پس از شروع روند تحقیقاتی مولر، پس از آنکه مولر گزارش 448 صفحه ای خود را درباره تبانی روسیه در انتخابات 2016 منتشر کرد و گفت به دلیل فقدان مدرک فعلاً نمی تواند اتهامی را متوجه ترامپ کند، بار فورا نتیجه گرفت که هیچ تبانی ای میان ترامپ و دولت روسیه وجود ندارد و ترامپ هرگز مانع روند تحقیقاتی مولر نشده است.

سکوت به مولر خیانت کرد

استفان کالینسن، تحلیلگر ارشد سی ان ان در یادداشتی به این پرداخته که آنقدر فشارها بر سر این پرونده افزایش یافته که مولر مجبور می گردد زبان بگشاید و چیزهایی را که می داند و در گزارشش ننوشته، افشا کند. او در این یادداشت نوشته است: در نهایت سکوت مولر کار دستش داد و به او خیانت کرد. او به عنوان یک کهنه سرباز جنگ ویتنام، در تمام زندگی اش به دولت و قانون خدمت نموده است. اما حالا رویه ای که درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا در پیش گرفته باعث شده بسیاری فکر نمایند او به مماشات روی آورده است. بسیاری فکر می نمایند سکوت معنادار او باعث شده وزیر دادگستری به این سادگی دروغ بگوید. به همین خاطر فشارها روی او برای شکستن سکوتش شدید شده است. فقدانی که با سکوت مولر به وجود آمده، با همکاری و هماهنگی بار و کاخ سفید پر شده است. آنها روایتی مطابق با اهداف و منافع خود ارائه می دهند تا بتواند تأثیرات سیاسی تحقیقات مولر را کم کند.

نیوزویک نیز در تحلیلی نوشته که مولر هر چه زودتر باید گزارش جامع و کاملی درباره روند تحقیقاتی خود و نحوه برخورد وزارت دادگستری با گزارش قبلی خود منتشر کند و تنها اوست که می تواند برگ برنده ای نصیب دموکرات ها کند. در این یاداشت نوشته شده است: اکنون جنگی تازه میان قانونگذاران و شاخه های اجرایی دولت در گرفته است. این جنگ طی دهه های اخیر کم سابقه است. وزیر دادگستری به دلیل لاپوشانی به نفع قوه مجریه، متهم شده است. اصل تفکیک قوا زیر سؤال رفته و ترامپ بیشتر از همواره هدف حمله قرار گرفته است. دموکرات ها این بار هوشیارانه عمل می نمایند. یک به یک نزدیکان ترامپ را هدف قرار می دهند تا نوبت به خودش برسد.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5589

به "مهر دروغگویی بر پیشانی وزیر دادگستری ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر دروغگویی بر پیشانی وزیر دادگستری ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید