مواد غذایی ضد التهاب رو بشناسید

به گزارش شیوا مارکت، حتما عنوان داروهای ضد التهاب به گوش همه ما خورده است، ولی کمتر در خصوص غذاهای ضد التهاب شنیده ایم در ادامه با خوراکی های های ضد التهاب آشنا می شوید.

مواد غذایی ضد التهاب رو بشناسید

التهاب چیست؟

التهاب واکنش موضعی به ضربه، جراحت و یا عفونت است. نشانه های التهاب، درد، تورم، کبودی و گاهی اوقات کاهش تحرک یا عفونت محل است.

مراقبت های پزشکی التهابدرمان های معمول آن استراحت، نرمش بسیار آرام، متعادل نگه داشتن وزن، کشش، داروهای کاهش دهنده التهاب و کنترل نماینده درد، داروهای استروییدی و غیر استروییدی ضدالتهاب، است که ممکن است معده را اذیت نموده و منجر به تورم و زخم معده شده و گاهی در مصرف های طولانی مدت ممکن است باعث مسائل کلیوی گردد.

انتخاب غذاهای ضد التهابیانتخاب غذاهای کاهنده التهاب باعث بهبود حس ما و یاری به کاهش خطرات بیماری های مزمن می نماید و اما پیشنهادات ما .....1

آناناسآناناس حاوی یک آنزیم گوارشی به نام بروملین است که به مبارزه با لخته شدن خون و کاهش التهاب می پردازد و یکی از برترین مواد غذایی ضد التهاب به شمار می رود. بروملین یاری می نماید که پاسخ سیستم دفاعی بدن در برابر آسیب ها منجر به التهاب نگردد.

چغندرچغندر سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان می تواند سلول های تخریب شده از التهاب را تعمیر کند و از مواد غذایی ضد التهاب به شمار می رود. بعلاوه حاوی منیزیم بسیاری است که اغلب در شرایط التهابی بسیار موثر است.

ماهی های چرببیشتر آبزیان به خصوص ماهی های چرب شامل مقادیر بسیار زیادی اسید های چرب هستند. از جمله امگا 3 که یکی از مفیدترین این اسید های چرب است. امگا 3 یکی از مواد غذایی ضد التهاب شناخته شده جهت مبارزه با تورم می باشد. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن التهابی ایفا می نمایند. با این حال هنگام تهیه ماهی مطمئن شوید که ماهی پرورشی تهیه نمی کنید.

سبزیجات تیره رنگسبزیجات سبز برگ از جمله منابع بزرگ ویتامین ها و مواد معدنی از جمله کلسیم و آهن هستند. این سبزیجات شامل اندازه قابل توجهی فیبر بوده که جهت تنظیم و کاهش التهاب موثر است. اگر خوردن سبزی برایتان سخت است آنها به شکل اسموتی در رژیم غذایی تان قرار دهید.

زردچوبهدر زرد چوبه اندازه زیادی کورکومین وجود دارد و یکی از مواد غذایی ضد التهاب به شمار می رود. این ماده بسیار کارآمد و مفید در بسیاری از داروهای شیمیایی از جمله آسپرین و ایبوپروفن به جهت خواص ضد التهابی به کار می رود.

زغال اختهزغال اخته هم از دسته میوه های سرشار از آنتی اکسیدان و از قوی ترین مواد غذایی ضد التهاب است. ماده ای به نام کورستین در آنتی اکسیدان ها وجود دارد که برای حفاظت بدن در برابر استرس و تورم بسیار حائز اهمیت است.

چای سبزدر چای سبز پلی فنل یافت شده است که به عنوان اپیگالوکتشین گالات یا EGCG معروف است. این ماده در برابر سلول های آسیب دیده بسیار فعالیت می نماید و سبب کاهش التهاب در بدن می گردد.2

بادامبادام منبع غنی چربی های تک سیرنشده (شبیه به چربی روغن زیتون)، ویتامین E و منگنز است. علاوه بر این، بادام سرشار از منیزیم و پروتئین گیاهی است. طبق تحقیقات علمی، مصرف بادام احتمالا به علت بهبود شرایط اسید های چرب خون، خطر حمله های قلبی را در فرد کاهش می دهد.

بادام کمی پرکالری تر از سایر خوراکی های ضدالتهاب است اما با قدرت سیر نمایندگی بالای خود به شما یاری می نماید به رژیم کاهش وزنتان وفادار بمانید.

آواکادوآواکادو غنی از چربی های تک سیرنشده است. این چربی ها برای قلب مفید هستند. آواکادو علاوه بر این سرشار از منیزیم، فیبر و پتاسیم بوده و در عین حال سدیم کمی دارد. خوردن نیمی از آواکادو جوابگوی میزان مناسبی از احتیاج روزانه شما به ویتامین های C, A, E و ویتامین های گروه B است. ترکیب این مواد مغذی با پلی فنول ها که مانند آنتی اکسیدان عمل می نماید آواکادو را به یک میوه ضروری در رژیم غذایی ضدالتهاب تبدیل می نماید.

هویجهویج حاوی بتاکاروتن است که درون بدن تبدیل به ویتامین A می گردد و علاوه بر این در نوع خود یک آنتی اکسیدان به شمار میرود. لوتئین (lutein) و زیزانتین (zeaxanthin) که به ویتامین A مربوط هستند در هویج وجود دارند. رژیم غذایی سرشار از این آنتی اکسیدان ها، به علت نقشی که در جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول های سالم دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

از آنجا که هویج کالری کمی دارد و یک منبع خوب فیبر به شمار می رود، در صورت لزوم می توان از آن برای کاهش وزن نیز استفاده کرد. کاهش وزن از آن جهت اهمیت دارد که چاقی عامل خطرناکی برای بیماری های قلبی، دیابت و بعضی از انواع سرطان است.

حبوباتحبوبات مختلف از جمله لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیای سیاه منبع ضدالتهاب خوبی از پروتئین گیاهی، مواد معدنی، ویتامین های گروه B و ویتامین K هستند. فیبر مفید این حبوبات بسیار زیاد است و حاوی پلی فنول ها هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. طبق تحقیقات مصرف حبوبات علاوه بر کاهش التهاب در بدن، از بعضی انواع بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا نیز پیش گیری می نماید.

روغن زیتونروغن زیتون ماده حیاتی در رژیم غذایی مدیترانه ای است. رژیم غذایی مدیترانه با سلامت قلب و عروق و طول عمر ارتباط دارد. این روغن سرشار از چربی های تک سیرشده است که برای سلامت رگ های خونی مفید است بعلاوه پلی فنول های روغن زیتون در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید. روغن زیتون به کاهش التهاب و کلسترول بالا یاری می نماید. این احتمال وجود دارد که بعضی فنول ها نیز در کاهش ابتلا به بعضی سرطان ها نقش داشته باشند.

پرتقالپرتقال منبع عالی برای ویتامین C و پتاسیم و بعلاوه حاوی فیبر، کلسیم و فولات است. فولات و فیبر موجود در پرتقال به سلامت قلب یاری می نماید. ویتامین C آن برای عملکرد سیستم ایمنی، داشتن بافت همبند محکم و رگ های خونی سالم حیاتی است. پرتقال و آب طبیعی آن انتخابی عالی برای افزودن به رژیم ضدالتهابی شما خواهد بود.

توت فرنگیتوت فرنگی هم خوشمزه، آبدار و شیرین و هم برای سلامتی مفید است. توت فرنگی کم کالری است، فیبر بالایی دارد و حاوی ویتامین و املاحی از جمله ویتامین C است که بدن برای کارکرد طبیعی خود به آن احتیاج دارد. توت فرنگی دارای خواص ضدالتهابی و مفید برای سلامتی است. تمامی بِری ها برای سلامتی مفیدند زیرا با رنگ دانه های آنتی اکسیدانی خود می توانند التهاب را کاهش دهند.

گردوگردو منبعی عالی برای چربی های مفید، پروتئین، ویتامین E، مواد معدنی و ماده ای شیمیایی به نام استرول (sterol) است. گردو حاوی امگا3 و چربی های تک سیرشده است که برای قلب مفیدند. گردو غذایی پرانرژی است بنابراین ضروری است دقت کنید چه میزان از آن را می خورید. با وجود اینکه گردو کالری بالایی دارد، خوردن یک مشت گردو به شما یاری می نماید مدت طولانی تری سیر بمانید که درحقیقت به لاغری شما یاری می نماید.

زنجبیلزنجبیل را با خواص ضدتهوعی که دارد می شناسند اما خاصیت جادویی دیگر زنجبیل مقابله با التهاب است. طبق تحقیقات مصرف زنجبیل می تواند دردهای پس از تمرینات ورزشی و درد مفاصل ناشی از التهاب مزمن (استوآرتریت و روماتوئید) را کاهش دهد. در حالی که تحقیقات خواص ضدالتهابی زنجبیل را به ماده به خصوصی در آن ربط نمی دهند احتمال می رود این خاصیت ناشی از جینجرول (gingerol) موجود در زنجبیل باشد.3

پی نوشت:

1.www.article.tebyan.net

2.www.netnevesht.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29685

به "مواد غذایی ضد التهاب رو بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی ضد التهاب رو بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید