موفقیت سبزها و ملی گراها در انتخابات مجلس اروپا

به گزارش شیوا مارکت، طی چند روز گذشته در بیست و هشت کشور اتحادیه اروپا انتخابات برای 751 کرسی مجلس اروپا برگزار گردید، انتخاباتی که استقبال از آن در دو هه گذشته بی سابقه بود و برخلاف سیر نزولی انتخابات دهه های اخیر، به 51 درصد رسید.

موفقیت سبزها و ملی گراها در انتخابات مجلس اروپا

تحلیلگران میزان بالای مشارکت را به عوامل مختلفی مثل ظهور احزاب عوام گرا و نگرانی فزاینده از گرمایش زمین نسبت می دهند.

رای بریتانیایی ها در انتخابات مجلس اروپا بشدت دوقطبی بوده است.

حزب برگزیت، که فقط شش هفته از تاسیس آن می گذرد، به رهبری نایجل فاراژ، سی درصد آرا را کسب کرد.

فاراژ به بی بی سی گفت که حزبش را در انتخابات آینده بریتانیا راهنمایی خواهد نمود.

حزب لیبرال دمکرات که مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست با بیست درصد آرا، در مقام دوم نهاده شد و دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر متحمل شکست سنگینی شدند.

حزب کارگر با 14 درصد و حزب سبزها با 12 درصد در رده های بعدی نهاده شدند. حزب حاکم محافظه کار با 14 درصد کاهش آرا فقط 9 درصد آرا را کسب کرد.

در فرانسه ملی گرایان راست گرا به رهبری مارین لوپن با فاصله ای اندک از حزب امانوئل مکرون پیش افتادند. در آلمان سبزها بزرگترین برنده بودند که رای خود را دو برابر کردند.

در ایتالیا راست گرایان ملی گرای حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی پیروز شدند و در مجارستان هم حزب ملی گرایانه دست راستی ویکتور اوربان نخست وزیر بیشترین رای را به دست آورد. در یونان نتیجه فاجعه بار حزب سیریزا - چپ میانه- سبب شد که الکسیس سیپراس نخست وزیر و رهبر این حزب اعلام انتخابات زودرس کند.

با اینکه پوپولیست ها و احزاب راست افراطی در دیگر کشورهای اتحادیه کمتر از انتظار پیروز بودند، باز هم دو بلوک بزرگ راست و چپ میانه در مجلس اروپا اکثریت خود از دست دادند.

به این ترتیب در مجلس اروپا شمار نمایندگانی که با اتحادیه اروپا مخالفند یا بشدت به آن انتقاد دارند به حد قابل توجهی افزایش یافت.

حزب راست میانه مردم اروپا (ای پی پی) همچنان بزرگترین بلوک در مجلس اروپایی خواهد بود و انتظار می رود در حمایت از اتحادیه اروپا یک ائتلاف اکثریت تشکیل دهد.

تحلیلگران می گویند که ای پی پی احتمالا با یاری سوسیالیست ها، دمکرات ها و حمایت سبزها و لیبرال ها یک ائتلاف بزرگ تشکیل خواهد داد.

مجلس اروپایی قوانین اتحادیه اروپا را شکل می دهد و این نتایج نقش مهمی در توزیع پست ها در کمیسیون اروپایی که شاخه اجرایی اتحادیه اروپاست خواهد داشت.

حزب گردهمایی ملی خانم لوپن از حزب آقای مکرون پیشی گرفته است

معنی نتایج برای اتحادیه اروپا چیست؟

براساس تخمین های جاری دو بلوک محافظه کار ای پی پی و اس و دی (سوسیالیست ها و دمکرات ها) بدون حمایت سایر گروه ها و احزاب قادر به تشکیل یک ائتلاف بزرگ حاکم نخواهند بود.

پیش بینی می گردد که ای پی پی برنده 179 کرسی گردد که کمتر از 216 کرسی این بلوک در انتخابات سال 2014 است. شمار کرسی های اس و دی هم از 191 به 150 کاهش می یابد.

با این حال همچنان انتظار می رود که احزاب حامی اتحادیه اروپا اکثریت کرسی ها را داشته باشند که عمدتا به دلیل پیروزیت های بلوک لیبرال ای ال دی ای به خصوص تصمیم حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای پیوستن به این گروه است.

ائتلاف رنسانس تحت رهبری آقای مکرون در این انتخابات مغلوب حزب راست افراطی گردهمایی ملی مارین لوپن شد.

گای ورهوفستات رهبر ای ال دی ای گفت: برای اولین بار در 40 سال گذشته، دو حزب سنتی، سوسیالیست ها و محافظه کاران، دیگر اکثریت ندارند.

معلوم است که امشب شاهد یک رویداد تاریخی هستیم، چون توازن قوا در مجلس اروپا عوض خواهد شد.

سبزها هم پیروزی های عمده ای ثبت کردند، به طوری که نظرسنجی از رای دهندگان نشان می دهد این گروه شمار کرسی هایش را از 50 به 67 افزایش خواهد داد.

با این حال دستاورد احزاب ملی گرا در ایتالیا، فرانسه و سایر نقاط به معنی نفوذ بیشتر منتقدان اتحادیه اروپاست که خواهان مهار اختیارات آن هستند.

براساس نتایج نسبی تا این لحظه به نظر می رسد که ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ ایتالیا، که برای ایجاد ائتلافی میان 12 حزب در این انتخابات کوشش نموده بود با کسب 30 درصد آرا در صدر قرار می گیرد. ائتلاف راست عوام گرای ماتئو سالوینی در ایتالیا پیروزی شد

برندگان و بازندگان کیستند؟

در آلمان دو حزب عمده میانه گرا متحمل ضرباتی شدند. میزان آرای حزب دمکرات مسیحی صدراعظم آنگلا مرکل از 35 درصد در سال 2014 به 28 درصد افت کرد درحالی که آرای حزب چپ میانه سوسیال دمکرات از 27 درصد به 15.5 درصد رسید.

عملکرد حزب عوام گرای ای اف دی آلمان بدتر از انتظار بود به طوری که پیش بینی می گردد ده و نیم درصد آرا را کسب کند که البته بهتر از نتایج 2014 برای این حزب است.

در بریتانیا حزب نوپای برگزیت به رهبری نایجل فاراژ با سی درصد آرا پیشتاز شد و لیبرال دمکرات ها هم بر کرسی های خود اضافه کردند. اما دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر متحمل شکست های قابل توجهی شدند.

از سوی دیگر در میان نتایج ناهمگون برای احزاب راست افراطی، حزب گردهمایی ملی - سابقا جبهه ملی - مارین لوپن پیروزی خود با 24 درصد آرا در مقابل آرای 22.5 درصدی ائتلاف رنسانس آقای مکرون را جشن گرفت. جشن سبزها در آلمان

یک مقام دولت این نتایج را مایوس کننده اما نسبت به نتایج قبلی کاملا آبرومندانه توصیف کرد.

در مجارستان حزب ضدمهاجرت فیدز ویکتور اوربان با 52 درصد آرا 13 کرسی از 21 کرسی این کشور را به دست آورد و از برندگان مهم این شب بود.

آقای اوربان گفت ما کوچک هستیم اما می خواهیم اروپا را عوض کنیم و اضافه کرد که این انتخابات آغاز عصر تازه ای علیه مهاجرت است.

در اسپانیا حزب حاکم سوسیالیست با 32.8 درصد آرا برنده تعیین انتخابات بود و 20 کرسی به دست آورد، درحالی که حزب راست افراطی واکس پنجم شد و سه کرسی به دست آورد.

در یونان پس از پیروزی حزب مخالف محافظه کار دمکراسی نو، الکسیس سیپراس نخست وزیر خواهان انتخابات زودهنگام شد. میزان آرای این حزب 33.5 درصد در مقابل 20 درصد برای حزب سیریزای نخست وزیر بود.

مجلس اروپایی که مقر آن در بروکسل و استراسبورگ است 751 کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند. آنها نمایندگان شهروندان 28 عضو اتحادیه اروپا هستند.

یکی از وظایف اصلی مجلس اروپایی آنالیز و تصویب قوانینی است که کمیسیون اروپایی پیشنهاد می نماید.

مجلس همچنین مسئول انتخاب رئیس کمیسیون اروپایی و تایید بودجه اتحادیه اروپاست.، بی بی سی

تظاهرات جوانان آلمان در حمایت از محیط زیست در برلین

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6320

به "موفقیت سبزها و ملی گراها در انتخابات مجلس اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت سبزها و ملی گراها در انتخابات مجلس اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید