رجزخوانی مکرون برای انگلیسی ها

به گزارش شیوا مارکت، با وجود خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا و توافق ظاهری اتحادیه اروپا و دولت بوریس جانسون بر سر نحوه خروج این کشور از اروپای واحد، هنوز نسبت انگلیس جداشده از اروپا و اتحادیه اروپا معین نیست.

رجزخوانی مکرون برای انگلیسی ها

شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سخت ترین شوک ممکن را به جانسون وارد نموده است.

نخست وزیر انگلیس نگران است سران دو کشور آلمان و فرانسه، با دولت جدید آمریکا بر سر حذف وی از معادلات قدرت در لندن به توافقی پنهانی برسند.

طی روزهای اخیر هشدارهای صریحی از سوی مقامات اروپایی به دولت انگلیس مخابره می گردد. در تازه ترین این موارد،رئیس جمهوری فرانسه از سیاست خارجی انگلیس انتقاد کرد و خواهان شفافیت در انتخاب کشورهای متحد شد.

امانوئل مکرون صراحتا از دولت انگلیس خواست نزدیک ترین متحدان خود را معین کند.

رئیس جمهوری فرانسه خطاب به بوریس جانسون گفت:انگلیس باید یک الگوی معین را در تعامل با ما (اتحادیه اروپا) و دیگران انتخاب کند. انگلیس نمی تواند با ما شراکت نصف و نیمه داشته باشد البته من دوست دارم انگلیس به شراکت نزدیک خود با اتحادیه اروپا ادامه دهد؛ زیرا تاریخ و جغرافیا تغییر نمی نماید، بنابراین فکر نمی کنم سرنوشت مردم انگلیس با ما متفاوت باشد.

مکرون کنایه ای هم به رویکرد ضد فرانسوی مقامات انگلیسی و شهفرایندان این کشور زد و تاکید نمود:هر زمان که مسئله ای در خصوص اتحادیه اروپا وجود داشته باشد، انگلیسی ها دوست دارند از فرانسوی ها - و من - متنفر باشند و ما را مسؤول بدانند. من این نقش را پذیرفته ام.

بحران هویت سیاسی -مالی

انگلیس و اتحادیه اروپا مرحله انتقالی برگزیت را در اول ژانویه سال جاری و زمانی که توافق نامه همکاری بین طرفین به اجرا درآمد، به انتها رساندند. انگلیس پس از 47سال عضویت، اتحادیه اروپا را ترک کرد.

اکنون سوال اصلی اینجاست که نسبت انگلیس و اروپای جدید چگونه تعریف می گردد؟! بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا و تشدید اختلافات فرانسوی ها و ژرمن ها بر سر آینده رهبری این مجموعه، پایه های اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری لرزان به نظر می رسد.

بوریس جانسون که تصور می کرد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می گردد، مذاکرات برگزیت را معطوف به حمایت های مطلق مالی واشنگتن از لندن پیش برد. اما محتمل است دولت بایدن، در راستای اثبات حسن نیت خود به فرانسه و آلمان (که مقامات ارشد آنها نیز از بایدن در انتخابات آمریکا حمایت نموده بودند)، بوریس جانسون را به راحتی قربانی کند. نکته اساسی اینجاست حتی با سقوط دولت جانسون، ابهامات و مسائل مربوط به روابط انگلیس مستقل و اروپای منهای انگلیس هنوز حل نشده باقی بماند. صورت مساله در اروپا، خصوصا بر سر ماجرای برگزیت کاملا معین است.

با این که قوانین گمرکی و محدودیت های جدید میان دو طرف معین شده اما هنوز بسیاری نمی دانند در ساز و کار جدید فرایند مبادله کالا چگونه خواهد بود.

چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده است، انگلیس نخستین کشور عضو اتحادیه اروپاست که پس از دوران وحشت جنگ جهانی دوم برای ایجاد وحدت اروپایی پا پیش گذاشت. اما همه پرسی سال 2016 باعث ایجاد زخم های ممتد بین هواداران خروج از اتحادیه و حامیان باقی ماندن در این مجموعه شد.

البته نباید تمام سهم خروج از اتحادیه را متوجه بوریس جانسون دانست؛ چرا که مخالفان اتحادیه اروپا در انگلیس از سال ها قبل کوشش های خود را برای خروج این کشور از بروکسل کلید زده بودند اما به هر ترتیب زخم هایی میان دو گروه مختلف بر سر این تصمیم شکل گرفته که بعید است به سادگی درمان گردد.

در حالی که معاملات تجارت بدون تعرفه و اتحادیه اروپا از هرج و مرج احتمالی تجارت در آینده نزدیک جلوگیری می نماید، در عین حال جدایی بین بروکسل و لندن در بسیاری جهات عملی خواهدشد.

نگرانی هایی که بروز یافته است

بوریس جانسون علاوه بر آن که آینده سیاسی خود و کشورش را به سبب وقوع بحران های مالی پیش بینی نشده، عدم امکان تدوین قوانین جامع و دقیق در دوران پسابرگزیت و افزایش احتمال استقلال مناطقی مانند اسکاتلند از انگلیس زیر سوال برده است، بحران ها و دردسرهایی را نیز به اعضای اتحادیه اروپا تحمیل نموده است! در تازه ترین این موارد، کشورهای فقیرتر اتحادیه اروپا در شرق و جنوب این قاره پس از برگزیت، خواهان توافقی فوری بر سر بودجه جدید این اتحادیه به شکلی شده اند که یاری های تا به امروزی به اعضای ضعیف تر اتحادیه کاهش نیابد.

در همین رابطه گروه موسوم به دوستان انسجام متشکل از 17کشور فقیرتر عضو اتحادیه اروپا در منطقه مدیترانه و شرق اروپا در شهر بژا در پرتغال به رایزنی درباره پیامدهای برگزیت و توقف پرداخت های بریتانیا به اتحادیه اروپا بر بودجه این اتحادیه پرداختند.

براساس گزارش شبکه دویچه وله ، پس از رایزنی های مزبور 15کشور شرکت کننده در این نشست در بیانیه مشترکی اعلام کردند علیه کاهش احتمالی یاری های تا به امروزی اتحادیه اروپا به خود مبارزه خواهندکرد.

تا به امروز کشورهایی که درآمد سرانه ناخالص ملی آنها کمتر از 90درصد میانگین اتحادیه اروپاست، از محل صندوق این اتحادیه موسوم به انسجام یاری دریافت می کردند. مجارستان، لهستان، جمهوری چک، بلغارستان، اسلوونی، یونان، مالت، اسپانیا و پرتغال از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.

ایتالیا با بیانیه مخالفت کرد و کرواسی از امضای آن امتناع کرد تا بی طرفی خود را به عنوان رئیس کنونی شورای اتحادیه اروپا حفظ کند.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال هشدار داد: ما اینک باید بیش از هر زمان دیگری بر انسجام اتحادیه اروپا تأکید کنیم، زیرا این اتحادیه اینک با خروج بریتانیا شکننده تر شده است.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای بلاگ پو

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27813

به "رجزخوانی مکرون برای انگلیسی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجزخوانی مکرون برای انگلیسی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید