مونسان: سردیس سرباز هخامنشی یکشنبه رونمایی می گردد، خبر خوب دیگری در حوزه میراث فرهنگی در راه است

به گزارش شیوا مارکت، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه یکشنبه از سردیس سرباز هخامنشی رونمایی می گردد، گفت: مورد مشابه با این اثر تاریخی نیز شناسایی شده است.

مونسان: سردیس سرباز هخامنشی یکشنبه رونمایی می گردد، خبر خوب دیگری در حوزه میراث فرهنگی در راه است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور امروز 11 مهر در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره سردیس سرباز هخامنشی که به ایران برگشت، گفت: این قطعه 80 سال بود که به صورت غیرمجاز از کشور خارج شده بود و ما پنج روز قبل از اینکه در نیویورک به حراج گذاشته گردد، متوجه این موضوع شدیم و با همکاری وزارت امور خارجه ابتدا حکم توقیف آن در حراج را گرفتیم و دادستانی آمریکا در این مورد با ما همکاری کرد. سپس با ارائه اسناد و مدارک لازم ثابت کردیم که مالکیت این قطعه با ایران است و خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به کشور بازگشت.

او اضافه کرد: خبر خوب دیگری نیز وجود دارد که مورد مشابه این موضوع شناسایی شده که فعلا نمی خواهیم مکان آن را بگوییم ولی بعد از آنکه اقداماتمان جلو رفت آن را نیز اعلام می کنیم.

مونسان در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آن طور که باید این موضوع پوشش رسانه ای داده نشد، گفت: می خواستیم کار تحویل این قطعه انجام گردد و بعد موضوع را رسانه ای کنیم. ولی فکر می کنم روز یکشنبه با حضور همه رسانه ها مراسم رونمایی آن را انجام دهیم. در این مراسم خود قطعه هخامنشی را هم به نمایش می گذاریم و انشاءالله با چرخاندن این قطعه در شهرهای مختلف مردم در همه جای کشور بتوانند از این قطعه بازدید داشته باشند. این را نیز باید اضافه کنم که در حال حاضر سردیس سرباز هخامنشی در موزه ملی است اما نهایتا در خود تخت جمشید و در همان محلی که این قطعه برداشته شده نصب خواهد شد.

او ادامه داد: خبر بعدی این است که بعد از نمایشگاه موفقی که با همکاری موزه لوور فرانسه برگزار کردیم، در حال حاضر یک نمایشگاه مشترک نیز با موزه هلند در حال برگزاری است که از دیروز شروع شده و مردم می توانند از آن بازدید داشته باشند. البته این موضوع اقدام متقابل بوده و ابتدا نمایشگاه ایران تمدن بزرگ در هلند به نمایش گذاشته شد و در اقدامی متقابل در حال حاضر هلند در تهران نمایشگاه برگزار می نماید. این روند برگزاری نمایشگاه مشترک را با همه کشورهای جهان در حال جلو بردن هستیم که این موضوع به تعمیق روابط ایران با کشورهای مختلف جهان خیلی یاری خواهد نمود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت هایش درباره تعطیلات زمستانی گفت: وزیر آموزش و پرورش به ما این طور قول داده که این طرح را همین سال جاری اجرایی کنیم و در حال حاضر پیگیری ها باید از سمت شما به ایشان باشد. ما تمام کوشش خود را کردیم که این موضوع اتفاق بیفتد چرا که اعتقاد داریم، نقطه اوج گردشگری دیگری را برای کشور ایجاد خواهد نمود. البته جناب بطحایی هم همراهی را با ما داشته و با کلیات این طرح موافق است. البته باید همه تدابیر قانونی این موضوع از سوی ایشان در نظر گرفته گردد که اگر این موضوعات قانونی را بتوانند حل نمایند همین سال جاری اتفاق می افتد.

او در پاسخ به اینکه آیا باید مجلس درباره این موضوع تصمیم گیری کند، گفت: موضوعی که وجود دارد همین است که در شورای عالی آموزش و پرورش می تواند اجرا گردد یا اینکه مجلس محترم هم باید آن تصویب کند، اگر قرار باشد روند مجلس طی گردد بعید می دانیم سال جاری بتوانیم طرح را عملی سازیم. امید داریم که با همین شورای عالی آموزش و پرورش قابل حل باشد البته تعداد زیادی از نمایندگان محترم هم این طرح را تایید کردند و حتی ما امضای زیادی از نمایندگان مردم را برای این موضوع داشتیم که همین دیروز این امضاها را برای وزیر آموزش و پرورش نیز فرستادیم.

مونسان گفت: تعطیلات زمستانی موضوع بسیار خوبی است و مزیت های حاشیه ای آن هم این است که سبب کاهش آلودگی شهر تهران که در آن ایام در اوج خود قرار گرفته است نیز می گردد. به علاوه این موضوع نشاط اجتماعی را نیز افزایش می دهد و در خیلی از نقاط جهان نیز این تعطیلات زمستانی وجود دارد که امیدواریم ما نیز سال جاری بتوانیم آن را اجرا کنیم.

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9529

به "مونسان: سردیس سرباز هخامنشی یکشنبه رونمایی می گردد، خبر خوب دیگری در حوزه میراث فرهنگی در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: سردیس سرباز هخامنشی یکشنبه رونمایی می گردد، خبر خوب دیگری در حوزه میراث فرهنگی در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید