ناهماهنگی دستگاه ها در گمرکات مرزی حل وفصل می گردد

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اتاق ایران در نشست آنلاین با اعضای هیات نمایندگان اتاق بیرجند از توافق های اجرا شده در شورای عالی صادرات برای نظم بخشیدن به فعالیت های مرزی بین دستگاه های مستقر در مرزهای کشور و ارسال نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشریح مسائل و بیان پیشنهادهای اجرایی برای برطرف مسائل موجود در سامانه تجارت که وظیفه صدور و تمدید کارت های بازرگانی را به عهده دارد اطلاع داد.

ناهماهنگی دستگاه ها در گمرکات مرزی حل وفصل می گردد

در این نشست که غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران به صورت آنلاین، محمدرضا رمضانی، دبیرکل و مظفر علیخانی، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران نیز حضور داشتند، محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند از فعال بودن 157 کارت معتبر و کاهش 41 درصدی صدور کارت در این استان طی سال جدید اطلاع داد و گفت: اینکه شاهد کاهش تقاضا برای صدور کارت بازرگانی هستیم، بیانگر افزایش موانع و سخت شدن فرایند تجارت در کشور هستیم؛ برعکس آنچه باید اتفاق می افتاد. در دوران تحریم و کاهش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت باید سازوکاری اتخاذ می کردیم تا درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی بالا برود اما عکس آن عمل شد.

این فعال مالی واقعی نبودن قیمت پایه صادراتی را نیز یکی از دلایل اصلی بروز بدهکاری غیرواقعی صادرکنندگان دانست و توضیح داد: اگر قیمت پایه صادراتی کالاها را اصلاح کنیم، مشکل بخش زیادی از بدهکاران ارزی که امروز به دلیل عدم رفع تعهد ارزی قادر به ادامه فعالیت نیستند، رفع می گردد.

عدم پاسخگویی به موقع سامانه تجارت و فراهم نبودن زیرساخت های اجرایی آن، کمبود مواد اولیه در صنایع مختلف به ویژه صنعت مرغداری و در نتیجه کاهش حجم فراوری و بعضی مسائل مرزی از جمله موضوعاتی بود که در این نشست عنوان شد.

در این نشست همچنین گزارشی از فرایند فعالیت مرز ماهیرود بین استان خراسان جنوبی و استان فراه افغانستان ارائه شد. بر اساس گزارش ارائه شده، صادرات استان در 4 ماهه امسال برابر با 150 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 137 درصد رشد داشته است. در 4 ماهه اول سال 98 حجم صادرات استان به افغانستان درحدود 64 میلیون دلار بوده است. کل صادراتی که سال گذشته به وسیله گمرکات این استان به کشور افغانستان اجرا شده برابر با 486 میلیون دلار است که معادل 2 میلیون 800 هزار تن می گردد.

به تازگی مرز ماهیرود از نظر ترانزیت نیز نقش پررنگ تری پیدا نموده و تعداد قابل توجهی کامیون روزانه از بندرعباس و چابهار به وسیله این مرز به کشور افغانستان وارد می شوند.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران بین دغدغه ها و مسائل موجود در استان ها و پیگیری آنها توسط اتاق ایران را هدف اصلی برگزاری این نشست بیان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پس از کسب اطلاعات و آشنایی با مسائل موجود الگویی برای مقابله آنها طراحی کنیم. حمایت از اتاق های استانی از جمله وظایف اتاق ایران است که باید به بهترین صورت انجام گردد.

وی همچنین اولویت بندی مسائل و حل آنها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این برهه حساس که صادرات نقش کلیدی دارد، یکی از اولویت های اتاق ایران حمایت از اتاق های استانی مرزی است. باید تمام کوشش خود را ارتقای صادرات به ویژه صادرات به کشورهای همسایه معطوف کنیم. بدون شک هر کشوری به یک الگو و چارچوب ویژه ای احتیاج دارد. برای طراحی این مدل ها احتیاجمند ایده های نو از سوی روسای اتاق ها هستیم.

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران از اقدامات شایسته اتاق بیرجند پس از شیوع بیماری کرونا قدردانی کرد و در ادامه به مسائل ارزی و پیگیری هایی که توسط هیات رئیسه اتاق ایران اجرا شده اشاره نمود.

او در خصوص آماده نبودن زیرساخت های سامانه تجارت و بروز بعضی اختلال ها در آن نیز گفت: این مسائل را شناسایی کردیم و طی نامه ای همراه با پیشنهادهای اجرایی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کردیم، امیدواریم این مسائل مورد رسیدگی قرار گیرند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ابتدای سخنان خود وجه تمایز بین استان خراسان جنوبی با سایر استان هایی که جزو استان های توسعه یافته طبقه بندی نمی شوند را در فرهنگ غنی این استان دانست و گفت: استان خراسان جنوبی با تکیه بر همین ویژگی شاخص می تواند در مسر توسعه قرار گیرد. چراکه ظرفیت های بالایی در اختیار دارد. این استان در خصوص کرونا نیز شرایط بهتری نسبت به استان های اطراف خود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مرزی و توانمندی های این استان در تبدیل شدن به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت اشاره و تأکید کرد: در نشستی که با رئیس جمهور ایران و افغانستان داشتیم، آقای احتشام پیشنهاد رسمی شدن مرز یزدان را عنوان کرد که از سوی رئیس جمهور افغانستان مورد استقبال نهاده شد. اما تا به امروز در این رابطه اقدام عملی صورت نگرفته است.

رئیس مجلس بخش خصوصی کشور از برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی مجلس با موضوع افغانستان و حل مسائلی که در ارتباط با این کشور وجود دارد اطلاع داد و اضافه کرد: ناهماهنگی در مرزها و پلشتی حاکم بر آنها موضوع دیگری است که به جد از سوی اتاق ایران مورد توجه نهاده شده و پیگیری می گردد. به تازگی در نشست شورای عالی صادرات این مسئله را عنوان کردیم و خواهان برقراری نظم در گمرکات مرزی شدیم که خوشبختانه مورد استقبال نهاده شد. امیدوارم این مسئله نیز فراموش نگردد.

او درباره تصمیمات ارزی دولت و ناکارآمدی این تصمیمات نیز گفت: سیاست های غیرکارشناسی نه تنها فایده ای ندارد بلکه آسیب زا هم هستند؛ مانند آنچه در سیاست های ارزی کشور می بینیم. بدون شک با نگاهی واقع بینانه می توانستیم از صادرکنندگان حرفه ای حمایت نموده و در همین دوران تحریم نیز سطح صادرات غیرنفتی را ارتقا دهیم.

طفره: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22357

به "ناهماهنگی دستگاه ها در گمرکات مرزی حل وفصل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناهماهنگی دستگاه ها در گمرکات مرزی حل وفصل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید