نظریه مثلثی عشق: عشق از دیدگاه علمی

به گزارش شیوا مارکت، عشق را می توان به شکل یک منشور دانست که با نگاه کردن به زوایای مختلف آن، چهره های متفاوتی از این پدیده دیده می گردد.

نظریه مثلثی عشق: عشق از دیدگاه علمی

یک بخش این منشور ممکن است مولفه های سه گانه عشق یعنی صمیمیت، اشتیاق و تعهد باشد که توسط تست نظریه مثلثی عشق استنبرگ سنجیده می شود. بخش دیگر آن می تواند بیانگر داستان های عاشقانه باشد که با تست قصه عشق می توان آن را ارزیابی کرد. در این مقاله از خبرنگاران بعضی از جنبه های منشور عشق را آنالیز می کنیم.

مدل نظریه مثلثی عشق استرنبرگ

مدلی که به استرنبرگ بر می شود نشان می دهد که عشق از یک مثلث تشکیل شده است که هر راس آن استعاره ای از جنبه های مختلف آن است. راس بالای مثلث صمیمیت، راس سمت چپ مثلث اشتیاق و راس سمت راست آن تعهد است.

صمیمیت: این راس مثلث به احساس نزدیکی، پیوند و دلبستگی در روابط عاشقانه اشاره دارد.

اشتیاق: این راس مثلث به مولفه هایی اشاره دارد که منجر به جذب جسمانی و هیجان در روابط عاشقانه می شود.

تعهد: این بخش از مثلث شامل تصمیم است که فرد برای دوست داشتن دیگری در بلند مدت می شود.

این سه مولفه نظریه مثلثی عشق با یکدیگر تعامل دارند. صمیمت بیشتر ممکن است اشتیاق یا تعهد بیشتر را ایجاد کند. تعهد بیشتر ممکن است احتمال افزایش صمیمت و یا حتی اشتیاق را افزایش دهد. با اینکه هریک از رئوس مثلث از بخش های مهم یک رابطه عاشقانه هستند، اما از رابطه ای به رابطه دیگر و یا با گذر زمان ممکن است بروز و ظهور متفاوتی داشته باشند.

نظریه قصه عشق استرنبرگ

نظریه مثلث عشق ساختار عشق را برای ما روشن می نماید. اما چگونگی ایجاد این ساختار را می توان با استفاده از نظریه قصه عشق مشخص نمود. طبق نظریه مثلثی عشق به عنوان یک داستان که در سال 1998 ارائه شد مثلث های ایجاد شده از داستان های مختلفی شکل می گیرند. می توان گفت هر یک از ما قصه و داستان متفاوت و منحصر به خود را داریم.

این داستان های متنوع باعث تفاوت ما از درکمان نسبت به عشق می شود. بعضی از این داستان ها مستقیما یک موضوع عاشقانه را در بر گیرد. بعضی دیگر ممکن است در دل داستان های دیگر باشد. در هر صورت منابع مختلفی از جمله رسانه، ادبیات، تجربه می توانند ذهنیت ما در رابطه با عشق را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین زمانی که در معرض چنین داستان هایی قرار می گیریم به مرور درک مشخصی در خصوص عشق پیدا می کنیم.

با توجه به آنچه گفته شد تعامل خصوصیات شخصی ما با محیط منجر به توسعه و رشد داستان هایی می شود که باعث می شود در زندگی آن ها را تحقق بخشیم. ما همیشه دنبال افرادی می گردیم که داستان شان به ما شبیه باشد و یا حداقل مکمل آن باشد.

ممکن است چندین داستان را به صورت سلسله مراتبی در وجود خود داشته باشیم. بعضی از داستان ها نسبت به دیگری ممکن است از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. تست نظریه مثلثی عشق این امکان را می دهد تا بتوانید با استفاده از آن، این داستان ها را ارزیابی کنید.

زوجینی که داستان های مشابه بیشتری دارند رضایت بیشتری در روابط احساس می نمایند. این در حالی است که داستان ها متضاد و مخالف یکدیگر باعث بروز اختلاف های شدیدی در زوجین خواهد شد.

در کنار داستان های عاشقانه هر فرد در زندگی ضروری است تا جنبه های دیگر از جمله تفکر، هوش و خلاقیت فرد را نیز مدنظر قرار دهیم. مثلا افرادی که در تست گاردنر نمرات بالایی در هوش کلامی دارند به احتمال زیاد در برقراری روابط ممکن است توانمندی بیشتری را در رابطه عاشقانه نشان دهند.

هوش تحلیلی نیز بسیار مهم است. چرا که قطعا در روابط چالش هایی وجود دارد که حل و فصل کردن آن احتیاج به درک بالا و توانایی استدلال و حل مساله دارد. بدون در نظر دریافت خرد، هوش، خلاقیت و توانایی های ذهنی دیگر ممکن است فردی عاشق باشد اما در روابط خود شکست بخورد.

بیشتر بخوانید: تحقیق جدیدی که نشان می دهد مغز مستمعین با نوازندگان در حال انجام همگام سازی می شود. مقاله همگام سازی مغز و موسیقی را بخوانید.

وبلاگ باتسک: باتسک: دارالترجمه آنلاین، مترجم متن هوشمند

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24121

به "نظریه مثلثی عشق: عشق از دیدگاه علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظریه مثلثی عشق: عشق از دیدگاه علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید