نقد فیلم؛ فیلمی پرستاره برای مخاطب خاص

به گزارش شیوا مارکت، همایون غنی زاده با پرداخت به سینمای فانتزی و عنصر تخیل سبک جدیدی را به سینما آورده است.

نقد فیلم؛ فیلمی پرستاره برای مخاطب خاص

به گزارش خبرنگار ، مسخره باز عنوان اولین فیلم همایون غنی زاده است، کارگردانی که پشتوانه غنی در نگارش و کارگردانی تئاتر دارد و حالا با تکیه بر تجربه های تئاتر پا به عرصه فیلمسازی و هنر هفتم گذاشته است. این فیلم از همان لحظه اول با مخاطب این قرار را می گذارد که دنیای فیلم با دنیای واقعی او متفاوت است و چون عنصر تخیل معیار زیستن در این دنیاست احتمال وقوع هر اتفاقی است.

شخصیت اصلی فیلم می تواند شبیه قهرمان های فیلم های کلاسیک باشد و حتی آدم بکشد و از این منظر اتفاقی نو در سینمای ایران است. سالهاست سینمای فانتزی و عنصر تخیل در وفور سینمای کمدی و البته فیلم های اجتماعی فراموش شده اما مسخره باز توانسته با جسارت، فیلمی فانتزی و سرشار از تخیل را روبروی مخاطب خود بگذارد.

فیلم با رگه های سینمای پست مدرن، ادای دین به تاریخ سینماست و با ارجاع به فیلم هایی مثل پاپیون، شاینینگ، لئون، ماتریکس و البته سینمای علی حاتمی باعث شده جستجو و کنکاش جاری در ذهن شخصیت ها به خوبی به تماشاگر البته آشنا با تاریخ سینما، منتقل گردد.

مسخره باز در حوزه فیلمنامه در شرایطی بی زمان و با چند پارگی و تکرار های مداوم دیالوگ ها روایت می گردد، اما نکته خوب ماجرا این است که فیلمساز با آگاهی از این ابزار استفاده می نماید و فیلمنامه را با وام دریافت از زندگی امروز می نویسد و حتی بازیگر ها مثل مهره شطرنج روی کف شطرنج قرار می دهد، جالب آنکه حتی حرکت بازیگر ها و میزانسن ها هم در فیلم مثل مهره شطرنج طراحی شده است. البته در میان اتفاقات خوب، ایراد هایی هم به فیلم وارد است؛ مسخره باز گاهی از زبان بصری سینما دور می گردد و بیشتر شبیه یک نمایش روبروی مخاطب خودنمایی می نماید و در بعضی موارد، تماشاگر عام را که به تاریخ سینما آشنایی ندارد، اذیت می نماید و محتمل است فیلم را در اکران عمومی در معرض خطر جدی قرار دهد.

ایراد بعدی، اصرار فیلمساز به عدم استفاده از زبان بصری متنوع در فیلم است. فیلم در یک آرایشگاه مردانه اتفاق می افتد و تخیلات شخصیت علاقمند به بازیگری، تنها ما را از آن فضا دور می نماید و این مشکل باعث می گردد مخاطب از المان های تکراری فیلم خسته گردد. در مجموع همایون غنی زاده در اولین فیلم بلند سینمایی خود توانسته فیلمی جسورانه بسازد و ادای دین خود را به هنر و تاریخ سینما انجام دهد و نوید یک فیلمساز تجربه گرا و پیشرو را به سینمای ایران بدهد.

یادداشت از بهنام صادقی

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3154

به "نقد فیلم؛ فیلمی پرستاره برای مخاطب خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد فیلم؛ فیلمی پرستاره برای مخاطب خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید