نکات ضروری که پرواز اولی ها باید بدانند!

به گزارش شیوا مارکت، هیجان و تازگی تجربه اولین سفر هوایی برای مسافرانی که به پرواز اولی ها معروفیت دارند؛ خاطرات بیاد ماندنی و جالبی با خود دارد. اگر استرس و اضطراب ناشی از ترس پرواز را کنار بگذارید و با این موضوع کنار آمده باشید، می توان گفت سفر هوایی برترین و مناسب ترین گزینه برای رسیدن به مقصد است. در جریان چنین سفری، حتی با احتساب تأخیرها و یا جابجایی ها در پروازهای خارجی؛ صرفه جویی قابل توجهی در زمان و انرژی صورت خواهد گرفت. بنابراین طبیعی است که استقبال از مسافرت هوایی روزبه روز افزایش می یابد و در جریان این موج درخواست ها، بدیهی است که مسافران زیادی اولین پرواز خود را تجربه خواهند کرد.

نکات ضروری که پرواز اولی ها باید بدانند!

سفری بی دغدغه با هواپیما

مسافرت با هواپیما آن هم برای پرواز اولی ها، مانند هر سفر دیگری ملزومات و نکاتی دارد که برای داشتن سفری بی دغدغه و بدون دردسر، رعایت این موارد الزامی است. از مراحل جمع آوری وسایل و بستن چمدان ها تا عزیمت به فرودگاه و طی کردن مراحل پیش از پرواز و در نهایت، مدت زمان پرواز و خروج از فرودگاه مقصد؛ جزییات و مواردی وجود دارد که بدون در نظر گرفتن آن ها مسائل مختلفی ایجاد خواهد شد. برای تجربه یک سفر هوایی آسان و بدون حاشیه، بویژه برای پرواز اولی ها، در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید.

نکاتی که در هنگام آماده کردن وسایل باید در نظر گرفت | پرواز اولی ها

پرواز اولی ها، در هنگام جمع آوری وسایل و بستن چمدان ها، توجه داشته باشید که شما فقط مجاز به همراه بردن تعداد کمی از این وسایل به داخل کابین هستید. بعلاوه چمدان های مسافری نیز سقف مشخصی برای حجم و وزن بار دارند. بنابراین برترین گزینه خلاصه کردن وسایل در یک کوله پشتی یا چمدان کوچک است. در صورتی که لازم است تا وسایل بیشتری با خود ببرید؛ توجه داشته باشید که حجم وسایل فراتر از مقدار بار مجاز اعلام شده بر اساس قوانین پرواز که بر روی بلیط درج شده؛ نرود تا مجبور به پرداخت جریمه های اضافه بار نشوید. بعلاوه از به همراه بردن وسایل غیرضروری مانند وسایل غذاخوری، مواد آرایشی و لوازم شخصی خودداری کنید.

در هنگام جاسازی وسایل، از قرار دادن وسایل فلزی و یا وسایلی که قطعات فلزی در آن ها بکار رفته در کوله پشتی و کیفی که همراه خود دارید خودداری کنید. در گِیت های بازرسی این موارد باعث اعلام هشدار سیستم اسکن می گردد. به همین منظور بهتر است این وسایل را همراه نبرده و در صورتی که همراه داشتن آن ها لازم است؛ در دسترس قرار دهید تا در صورت هشدار مجبور به باز کردن و به هم ریختن وسایل خود نشوید. مدارک شناسایی و بلیط را در دسترس قرار دهید و در یک کیف دستی یا کمری مطمئن همیشه در کنار خود داشته باشید. در مراحل مختلف پرواز، ارائه مدارک لازم است و از جای گذاری آن ها درکنار وسایل و بارها خودداری کنید.

رفتن به فرودگاه

برای پرواز اولی ها رفتن به فرودگاه و زمان بندی در این مورد بسیار مهم است. بهتر است کارهای مربوط به جمع آوری وسایل و تهیه مدارک لازم را چندین ساعت قبل از حرکت بسوی فرودگاه انجام دهید. در صورت خرید بلیط الکترونیکی، در اختیار داشتن تصویر بلیط و شماره های ارائه شده از سوی وبسایت متصدی فروش کافی است و احتیاجی به تهیه پرینت نیست. چنانچه اشاره شد؛ مدارک لازم بویژه کارت شناسایی و پاسپورت را در یک کیف کوچک و در دسترس داشته باشید و پیش از ترک منزل از همراه داشتن تمامی مدارک، مطمئن شوید.

نکته حائز اهمیت دیگر در این مورد، حضور به موقع در فرودگاه است. توجه داشته باشید که برای پروازهای داخلی حداقل یک ساعت و برای پروازهای خارجی حداقل سه ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

کارهایی که باید در فرودگاه انجام داد | پرواز اولی ها

حضور در فضای فرودگاه و قرار گرفتن در جریان کارهای قبل از سوار شدن به هواپیما، برای اغلب پرواز اولی ها باعث سردرگمی می گردد. برای اینکه این مرحله را براحتی پشت سر بگذارید، قبل از هر چیز باید ترمینال معرفی شده در بلیط را پیدا کنید. بعلت فاصله زیاد بین ترمینال ها، هنگام سوار شدن به تاکسی، آدرس دقیق مقصد را با راننده هماهنگ نمایید تا پس از رسیدن به فرودگاه برای پیدا کردن ترمینال مورد نظر دچار دردسر نشوید.

حدود 45 دقیقه قبل از پرواز، کانترها باز خواهند شد. به وسیله تابلوی اعلانات و نیز به وسیله اعلام در فرودگاه مسافرین هر پرواز در جریان امور قرار خواهند گرفت. با مراجعه به کانتر مورد نظر، وسایلی که باید به قسمت باربری برده شوند را تحویل دهید. در این بخش مسئول کانتر مشخصات مسافرین را با فهرستی که در اختیار دارد تطبیق داده و شماره جایگاه هر مسافر را معین می نماید.

پس از تحویل بار، تأیید مشخصات و صدور کارت پرواز، به سالن انتظار هدایت شده و منتظر باز شدن گیت های پرواز و آنالیز های نهایی مدارک می شوید. در این مرحله بهتر است شماره گیت پرواز و خروجی مربوطه را پیدا نموده و در محلی نزدیک به آن منتظر بمانید. هر گیت مربوط به یک پرواز است که در بالای آن اطلاعاتی مانند نام ایرلاین، شماره و ساعت پرواز نمایش داده می گردد. توجه داشته باشید که در پروازهای داخلی تنها مدرک مورد احتیاج این مرحله کارت پرواز است. برای پروازهای خارجی علاوه بر کارت پرواز، همراه داشتن قبض خروج و گذرنامه الزامی است.

سوار شدن به هواپیما

پس از پشت سر گذاشتن مراحل بازرسی و بارگیری، نوبت به مرحله اصلی سفر هوایی، یعنی سوار شدن به هواپیما و تیک آف می رسد. به طور قطع برای پرواز اولی ها و حتی همه ما تجربه اولین پرواز، پر از از هیجان، شوق و البته استرس است. پس چنانچه بعنوان پرواز اولی سوار هواپیما شده اید، مطمئن باشید که تمامی مسافران و کادر پرواز نیز روزی احساسات کنونی شما را تجربه نموده اند. به همین علت هم استرس را کنار گذاشته و چنانچه سئوال یا مشکل خاصی داشتید، بدون خجالت و براحتی با مهماندار در میان بگذارید. در این مرحله کار خاصی ندارید. چمدان یا کوله خود را در قفسه های بالا سر قرار داده و از بسته شدن در قفسه یا جاگیری مناسب وسایل همراه خود مطمئن باشید.

به هدایت های مهماندار برای بستن کمربند توجه کنید. بابت عوارض احتمالی تیک آف و اوج گیری هواپیما، نگران نباشید. گرفتگی گوش ها، فشار احتمالی روی دندان ها و سرگیجه؛ عوارض مقطعی بوده و مدتی بعد شرایط عادی خواهد شد. چنانچه دچار افت فشار شُدید، از مواد غذایی شیرین و پر انرژی که در اختیار مهمانداران است بهره ببرید.

پس از فرود به این موارد توجه کنید | پرواز اولی ها

آخرین مرحله سفر هوایی، کارهای مربوط به خروج از هواپیما و فرودگاه است. در این مرحله خبری از مراحل زمان بر قبل از سوار شدن به هواپیما نیست. فقط در پروازهای خارجی لازم است گذرنامه برای ورود به کشور مقصد به وسیله مأموران فرودگاه آنالیز گردد. پرواز اولی ها توجه داشته باشید تا هنگام پیاده شدن از هواپیما، وسایلی که همراه دارید را نباید فراموش کنید. در صورتی که شماره ترمینال روی بلیط درج نشده، هنگام خروج در این مورد از مهماندار سئوال کنید. پس از رسیدن به ترمینال و تحویل گرفتن بارها از بخش مربوطه، سفر هوایی شما بعنوان پرواز اولی سرانجام یافته و می توانید از فرودگاه خارج شوید.

نکات سرانجامی

برای داشتن لحظاتی خوش در پرواز، به ویژه برای پرواز اولی ها؛ رعایت موارد ساده و ضروری فوق اجتناب ناپذیر است. همانند تمامی سفرها، عدم توجه به این جزییات ساده دردسرهایی برای شما و همراهانتان ایجاد خواهد نمود. با در نظر گرفتن موارد زیر، مجموعه نسبتاً کاملی از ملزومات سفر هوایی برای یک پرواز اولی در اختیار خواهید داشت:

  • از همراه بردن مواد غذایی، محصولات آرایشی و وسایل فلزی نوک تیز خودداری کنید
  • مقدار بار مجاز را از روی بلیط خود چک کنید. معمولاً بار مجاز داخل کابین حداکثر ده کیلوگرم است. بار مجاز قابل انتقال به انبار در پروازهای داخلی حدوداً سی و در پروازهای خارجی بین پنجاه تا شصت کیلوگرم است
  • تا حد امکان وسایل کمتری با خود به داخل کابین ببرید. حجم و مقدار این وسایل را نیز در نظر داشته باشید. معمولا اجازه بردن وسایلی با مقدار بیش از هفتاد سانتیمتر به داخل کابین داده نخواهد شد
  • در صورتی که برای بستن کمربند دچار مشکل شدید و یا کمربند شما راحت نیست، به مهماندار اطلاع دهید
  • در هواپیما از عطر استفاده نکنید. به علت کاهش فشار، سیستم بویایی دچار اختلال و ضعف می گردد. با این حال مولکول های عطر برای بچه ها و افراد حساس ایجاد سردرد، حساسیت و مسمومیت خواهد نمود
منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29951

به "نکات ضروری که پرواز اولی ها باید بدانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ضروری که پرواز اولی ها باید بدانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید