هامون، هفتمین تالاب جهان

به گزارش شیوا مارکت، در شمال استان سیستان و بلوچستان و نزدیکی های زابل، دریاچه بزرگی واقع شده که اسم و آوازه اش را می توان هم در تاریخ ایران باستان دید هم در اشعار شاعران به نامی چون فردوسی. صحبت از دریاچه یا تالاب هامون است.

هامون، هفتمین تالاب جهان

دریاچه و تالاب هامون یکی از بزرگترین دریاچه های ایران است. این دریاچه عنوان سومین دریاچه بزرگ ایران را دارد. همچنین، عنوان هفتمین تالاب بزرگ دنیا را از آن خود نموده است. در کنار همه این عناوین، هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور نیز محسوب می گردد. تا قبل از اینکه رخت خشکسالی بر تن هامون پوشانده گردد، اقتصاد مردمان همسایه اش از محل این دریاچه تامین می شد. هامون یکی از مهمترین ذخیره های زیستی ایران بود و ماندگاری بالای آب در آن، این دریاچه را به محل امنی برای زندگی پرندگان مهاجر تبدیل نموده بود.

3820 کیلومتر از وسعت دریاچه هامون در ایران واقع شده، اما از آنجا که زندگی هامون وابسته به هیرمند بود، عدم عمل به تعهدات دولتمردان همسایه در ارائه حق آب این رود باعث شد تا سونوشت تلخی گریبان هامون را بگیرد. همه این اتفاقات تلخ مانع از این نشد که هامون در روزهای پایانی سال 94 از ثبت به عنوان ذخیره گاه زیست کره در چهارمین کنگره دنیای ذخیره گاه های زیست کره باز بماند.

سال های سال مردم سیستان با این وضعیت زابل کنار آمدند تا سال جاری که دوباره در سایه بارش ها و سیلابی که از سمت افغانستان وارد ایران شد، دوباره حیات به هامون برگشت تا دوباره صدای حواصیل ها بر فرازش شنیده گردد.

در سفر به هامون می توانید از ماطق مسکونی همسایه این دریاچه هم دیدن کنید و با مردم خونگرم زابلی خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید. شب ها را می توانید در کنار کپرهای حصیری سپری کنید و از ساز و نوای سنتی اهالی سیستان لذت ببرید.

هنوز همسایه های شکیبا هامون در کنار این دریاچه به خولک بافی، حصیربافی، فرش نی و پرورش دام مشمغولند و شما می توانید در سفر خود حسابی از این سوغات زیبای دست بافت تهیه کنید.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7530

به "هامون، هفتمین تالاب جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هامون، هفتمین تالاب جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید