وارد شدن عبارت طب ایرانی در سر عنوان های موضوعی پزشکی

به گزارش شیوا مارکت، مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از وارد شدن عبارت طب ایرانی (Persian Medicine) در سر عنوان های موضوعی پزشکی (MeSH) به عنوان یک دستاورد مهم بین المللی در تثبیت جهانی این طب اطلاع داد.

وارد شدن عبارت طب ایرانی در سر عنوان های موضوعی پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دکتر آرمان زرگران، مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام این خبر اضافه کرد: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از 2 سال قبل کوشش خود برای اضافه کردن طب ایرانی به سر عنوان های موضوعی پزشکی را شروع و مکاتبات لازم به وسیله پژوهشگران این حوزه را راهنمایی و انجام داد و ارسال مستندات لازم را شروع و پیگیری نمود که خاتمه این فرایند به وارد شدن عبارت طب ایرانی در این درختواره دانش پزشکی در سال 2022 منجر شد.

وی بعلاوه این دستاورد را گامی مهم در راستای تثبیت طب ایرانی به عنوان شاخه ای از دانش پزشکی در بعد بین الملل دانست که از لحاظ هویتی نیز در مقابل معارضین این نام در کشور های دیگر، گامی بزرگ در بین المللی سازی طب ایرانی و کد شدن مقالات این حوزه با کلیدواژه طب ایرانی به شمار رفته و از اهمیت ویژ های برخوردار است.

دکتر زرگران بعلاوه به فرایند پیروز و رو به جلوی اقدامات حوزه بین الملل در خصوص طب ایرانی اشاره نمود و فضای بین المللی برای طب ایرانی را دارای اقبال بسیار خوبی توصیف نمود.

در این راستا وی به همکاری های گسترده با سازمان جهانی بهداشت و اقبال بسیاری از کشور ها در همکاری های آموزشی و پژوهشی این حوزه اشاره نمود و بر لزوم عزم و اراده ملی برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت های طب ایرانی در راستای مرجعیت علمی کشور و ارائه بهتر خدمات درمانی و دارویی بر پایه این دانش بومی و ملی تاکید کرد و اضافه کرد: در فضای دولت تازه جهت برای برطرف موانع استفاده از طب ایرانی بسیار هموارتر از گذشته شده است.

سر عنوان های موضوعی پزشکی به عنوان مرجع طبقه بندی درختی و الفبایی دانش پزشکی دارای اعتبار جهانی است و کلیه شاخه های دانش پزشکی در آن به صورت نمودار درختی قرار گرفته است. این مهم به عنوان ابزاری مهم برای ایجاد زبان مشترک در نمایه سازی مقالات و مستندات علمی استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29843

به "وارد شدن عبارت طب ایرانی در سر عنوان های موضوعی پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارد شدن عبارت طب ایرانی در سر عنوان های موضوعی پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید