سرانجام مذاکرات تجاری چین و آمریکا در شانگهای

به گزارش شیوا مارکت، دور دوازدهم مذاکرات تجاری چین و آمریکا در حالی شامگاه چهارشنبه در شانگهای سرانجام یافت که به نظر می رسد دو طرف هنوز نتوانسته اند به دلیل توئیت پراکنی ترامپ به اجماع برسند به همین دلیل قرار شده است دور سیزدهم این مذاکرات را شهریور ماه ادامه دهند.

سرانجام مذاکرات تجاری چین و آمریکا در شانگهای

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، این مذاکرات میان لیوخه معاون نخست وزیر و مسئول طرف چینی گفت و گوهای همه جانبه مالی چین با آمریکا و رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا برگزار گردید.

روسای جمهوری دو کشور، ماه گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه بیست در ژاپن به توافق رسیدند که مذاکرات را بار دیگر از سربگیرند ترامپ همچنین در این نشست قول داد که تعرفه جدید بر کالاهای چینی تا تعیین شدن نتیجه مذاکرات جدید اعمال نکند.

رسانه های چین گزارش شفافی در خصوص دستاوردهای نشست شانگهای منتشر ننموده اما تایید نموده اند دور سیزدهم این مذاکرات شهریور ماه سال جاری در آمریکا برگزار خواهد شد.

در گرماگرم این مذاکرات بود که آمریکا مدعی شد سیاست تعرفه، چین را عقب نشانده و آمریکا را به جلو برده است، همچنین چین را متهم کرد که همواره در آخرین لحظه برای منافع خود متن توافقنامه را اصلاح می نماید.

ترامپ امروز همزمان با مذاکرات چین را به نقض تعهدات به عهده گرفته شده در مذاکرات قبلی متهم کرد و گفت تصور می شد پکن خرید محصولات کشاورزی را از آمریکا شروع کند اما، آنها هیچ نشانه ای دال بر تصمیم انجام این کار نشان نداده اند همین توئیت ترامپ، رابطه متشنج پکن و واشنگتن را متشنج تر کرد به طوری که روزنامه خلق، ارگان حزب کمونیست چین، در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود بدون اشاره به نام ترامپ، نوشت، همزمان با شروع مذاکرات، بعضی آمریکایی ها برای منحرف کردن مساله اصلی، دوباره شروع به کوبیدن بر طبل کردند.

رادیو بین المللی چین هم هشدار داد بعضی از آمریکایی ها نه تنها با صداقت شایسته برای حل مسائل در خصوص آن اظهار نظر نمی نمایند بلکه تفاهم دیدار رهبران دو کشور در اوزاکا را نیز نقض می نمایند و به نظر می رسد که هدف شان این است که با ادامه اعمال فشار علیه چین در جریان مشورت، امتیازات بیشتری به دست بیاورند.

از شروع مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال 2018 (بهمن 96) به این سو، تا کنون دو کشور در 12 نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

ماه مارس سال 2018 (اسفند 96) یعنی یک ماه پس از شروع مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی 301 علیه کالاهای چینی را منتشر و گفت 25 درصد بر تعرفه گمرکی 50 میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه 2018 (اردیبهشت 97)، یعنی فقط 10 روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را گفت.

در ماه مه سال 2019 (اردیبهشت 98) آمریکا غیرمسئولانه چین را به عقب نشینی از موضع پیشین متهم و گفت تعرفه گمرکی بر 200 میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به 10 درصد ارتقاء داده بود، به 25 درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی 300 میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را شروع می نماید چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی 120 میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7978

به "سرانجام مذاکرات تجاری چین و آمریکا در شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام مذاکرات تجاری چین و آمریکا در شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید