پشت پرده ایستادگی روحانی مقابل سود مردم ، پاس کاری دولت و مجلس چگونه قیمت مسکن را منفجر کرد؟
به گزارش شیوا مارکت، دولت وعده ارائه لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح نمود اما لایحه ای که به مجلس ارائه شده بود با تصحیح بند هایی روبه رو شد و بند مالیات بر خانه های خالی از آن حذف شد.
گروه مالی خبرنگاران - علی اکبری؛ بر اساس آمار وزارت شهرسازی متوسط قیمت مسکن از اردیبهشت ماه 96 تا تیرماه 98 افزایش 250 درصدی داشته است این در حالی است که 30-50 درصد از هزینه های اقشار و دهک های پایین درآمدی را هزینه مسکن تشکیل می دهد این بدین معناست که بر اساس گزاراشات موجود حدود 11 میلیون نفر ایرانی در معرض این خطر قرار دارند.
بر اساس نظر کارشناسان و شواهد موجود این افزایش انفجاری ناشی از نبود کنترل گر ها بر روی دلالان بازار مسکن است، به تبع دلالان به دنبال سود زیاد در بازه زمانی کم هستند و وقتی عرصه مسکن را مناسب برای این کار می بینند به آن روی می آورند.
مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)
سی جی تی گونه ای از مالیات بر عایدی سرمایه است که با هدف کاهش میزان سود سرمایه گذاری در بازار های غیرمولد و موازی بخش فراوری اخذ می گردد؛ در کشور های زیادی از قبیل: انگلستان، آمریکا، فرانسه، کانادا، ترکیه و... از این نوع مالیات برای کنترل سرمایه گذاران و دلال ها بهره گرفته می گردد.
موضوعی که مطرح است بومی سازی آن با توجه به شرایط کشور می باشد همانطور که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش های مختلف در کشور های مختلف نرخ متفاوتی دارد.
مالیات بر خانه های خالی یکی از مصادیق سی جی تی است که می تواند شرایط وخیم مسکن را سر و سامان دهد.
علت این افزایش قیمت ها فعالیت دلال هایی است که به خاطر ضعف قانونی و مالیاتی و در یک کلام ضعف ساختاری کشور مجال را خالی دیده و سرمایه های خود را به سمت این بازار روانه نموده اند، طبیعی است که روانه شدن نقدینگی به سمت یک بازار غیر مولد باعث ضربه به اقتصاد کشور می گردد و آن را مستعد فرو پاشی می نماید.
روندی که دلالان بازار مسکن پیش گرفته اند این چنین است که واحد های مسکونی خالی را نزد خود نگه داشته و عرضه نمی نمایند، این در حالی است که تقاضا برای مسکن موجود است؛ طبق گزارش وزارت راه و شهر سازی تا سال 1405 سالانه بیش از 1 میلیون تقاضای بالقوه مسکن وجود دارد. این افراد با عرضه واحد ها به شکل مستمر و کنترل شده با توجه به شرایط سودی خود باعث افزایش قیمت واحد ها شده اند.
حال مالیات بر خانه های خالی راه نجات بخش از این فساد بزرگ است، وقتی مالیات بر خانه های خالی برقرار باشد یعنی ازخانه های خالی موجود بر اساس نرخ های مصوب مالیات گرفته گردد که باعث می گردد که مفسدان اقتضادی عرضه را برخود تنگ دیده و برای اینکه ضرر نکند مجبور به فروش واحد های خالی می شوند.
کارشناسان معتقدند با عرضه خانه های خالی به بازار، قیمت مسکن 20-30 درصد کاهش می یابد و به تبع آن شاهد کاهش قیمت خانه های استیجاری نیز هستیم و از طرفی قاعدتا اجرایی شدن این عمل باعث افزایش ورودی های دولت میگردد و کسری بودجه دولت را نیز جبران می نماید.
از دیگر نتایج اجرایی شدن این قانون باز توزیعی درآمد و ثروت در جامعه و همچنین برقراری عدالت اجتماعی است؛ یعنی نه تنها اجرایی شدن این مالیات به ضرر عامه مردم نیست بلکه به توزیع درآمد از دهک های بالایی جامعه به دهک های پایینی نیز یاری شایانی میکند. با همه این دلایل سوال پیش می آید که چرا تا الان مالیات بر خانه های خالی اجرایی نشده است. کمی به عقب تر که برمیگردیم میتوانیم شاهد سیر تاریخی مالیات بر عایدی سرمایه باشیم.
تاریخچه CGT در ایران
در ایران قانون جداگانه ای در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد. البته در بخش درآمد املاکِ ماده 23 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1345، تفاوت قیمت خرید و فروش ملک به عنوان یک نوع درآمد و عایدی محسوب و مشمول مالیات گشته است.
در سال 1366 در فصل مالیات سالانه املاک ذیل باب مالیات بر دارایی ها، مالیاتی شبیه به مالیات بر عایدی سرمایه تهیه و در ماده 3 این قانون به طور خاص به مالیات بر عایدی سرمایه و معافیت خانه اصلی اشاره شده بود؛ اما در سال 1380 این ماده و مواد دیگری اعم از مالیاتِ مستغلات مسکونی خالی و اراضی بایر حذف شد.
در سال 1391 وزارت امور مالی و دارایی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را ارائه کرد و مورد تصویب هیئت وزیران نهاده شد؛ این لایحه با قید یک فوریت در سال 1391 تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
پس از طرح لایحه در کمیسیون مالی مجلس و اعمال تغییراتی در محتوای آن، لایحه اصلاحی قانون مالیات های مستقیم به شکل ماده واحده ای حاوی تعداد 64 بند در 25/10/1392 برای رأی گیری به صحن علنی مجلس تقدیم شد.
در شهریور ماه سال 1393 طی آنالیز لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم بند 17 این لایحه حذف شد و نمایندگان مردم به مالیات بر عایدی سرمایه رأی منفی دادند.
طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه مجدداً در ابتدای سال 97 در بخش مسکن، تهیه و به امضای 117 نفر از نمایندگان مجلس رسید و در مردادماه امسال تقدیم هیئت رئیسه شد.
این طرح در 7 شهریور توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شد و با تصمیم ایشان، به کمیسیون مالی به عنوان کمیسیون اصلی و 6 کمیسیون دیگر به عنوان کمیسیون های فرعی جهت آنالیز و شور، ارجاع داده شد.
پس از گذشت 2 ماه از اعلام وصول این طرح، پورابراهیمی رئیس کمیسیون مالی 14 آبان ماه از تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در کمیسیون متبوعش اطلاع داد.
به همین دلیل، دولت در بهمن ماه سال 1397، وعده ارائه لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه را تا انتها اردیبهشت ماه سال 1398 مطرح نمود و فرهاد دژپسند وزیر امور مالی و دارایی نیز از ارائه لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه از سازمان امور مالیاتی به وزارتخانه تا انتها خرداد ماه اطلاع داد و در این زمینه گفت که من از آقای پارسا می خواهم این موضوع را با جدیت دنبال کند چرا که موضوع بسیار مهمی است.
علی رغم تمام این صحبت ها لایحه ای که به مجلس ارائه شده بود با تصحیح بند هایی رو برو شد و بند مالیات بر خانه های خالی از آن حذف شد. در گزارش بعدی به علت حذف این بند میپردازیم.
منبع: خبرگزاری دانشجوsloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو