پورشیب: فشردگی مسابقات بدنم را فرسوده نموده

به گزارش شیوا مارکت، ذبیح الله پورشیب ملی پوش عنواندار کاراته کشورمان معتقد است اگر نگاه مسئولان ورزش به این رشته نگاه حمایتی باشد، بدون تردید کاراته ایران در توکیو شگفتی ساز المپیک می گردد.

پورشیب: فشردگی مسابقات بدنم را فرسوده نموده

نداشتن حامی اقتصادی به کاراته ضربه می زند

رضاعباسپور: ذبیح الله پورشیب یکی از ستاره های پرمدال و افتخارآفرین کاراته ایران به شمار می رود. ملی پوش ایلامی وزن 84- کیلوگرم تاکنون بیش از 23 مدال رنگارنگ و مرغوب از رقابت های جهانی، بازی های آسیایی و لیگ های معتبر جهانی کسب نموده است. پورشیب اما معتقد است که در جهت رسیدن به سهمیه بازی های المپیک و کسب افتخار در این میدان بزرگ و ارزشمند هیچ مانعی نمی تواند سد راه او و هم تیمی هایش باشد. پورشیب درآخرین رنکینگ اعلام شده فدراسیون جهانی کاراته در سال 2019 رتبه 4 وزن84- کیلوگرم و رتبه 5 رنکینگ المپیکی وزن آخر یعنی (وزن 75+ کیلوگرم) را به خود اختصاص داده است. به همین بهانه و با توجه به تقویم مسابقه ای فشرده ای که ملی پوشان کاراته پیش رو دارند با پورشیب همکلام می شویم که در ادامه مشروح آن را با هم مرور می کنیم.

دلیل ناکامی ات در لیگ جهانی ترکیه چه بود؟

با فشردگی مسابقات بین المللی کاراته آشنا هستید و می دانید که کاراته و مسابقات این رشته با بقیه رشته های رزمی که شانس حضور در المپیک را دارند، تفاوت های زیادی دارد. به همین دلیل ملی پوشانی که برای المپیک مدعی هستند تمام کوشششان را به کار می گیرند تا با آمادگی کامل ضمن حضور در تمامی مسابقات بین المللی با کسب بیشترین امتیاز صاحب سهمیه ورود به بازی های المپیک شوند. به همین دلیل من هم مثل بقیه، تمام کوشش و تمرکزم را به کار گرفته ام تا با کسب بهترین نتایج ممکن در مسابقات مختلف در نهایت ضمن کسب سهمیه ورودی در المپیک توکیو برای کشورم افتخارآفرینی کنم. اما خب بالاخره من هم انسانم و هرچقدر هم که آماده باشم در یک چنین فشردگی عجیب و غریبی که در مسابقات مختلف بین المللی و اردوهای آماده سازی تیم ملی به ناچار وجود دارد، ممکن است کم بیاورم و نتوانم در تمامی مسابقات آماده و سرحال باشم. شرایط لیگ جهانی ترکیه هم برای من دقیقا همینطوری بود که عرض کردم. من در مسابقات ترکیه اگر چه خیلی کوشش کردم تا بهترین نتیجه را کسب کنم. اما خستگی و حضور در مسابقات مختلف باعث شد نتوانم مثل مسابقات گذشته خوب ظاهر شوم و به همین دلیل ناکام بودم.

الان وضعیت آمادگی ات چطور است؟

خدا را شکر بعد از ریکاوری که داشتم، شرایط آمادگی بهتری دارم. البته ایده ال نیستم ولی خوبم و می توانم در لیگ جهانی چین ناکامی ترکیه را جبران نموده و دست پر به کشور برگردم.

دقیقا چند تورنمنت برای کسب امتیاز لازم برای المپیکی شدن پیش رو دارید؟

طبق برنامه ریزی که فدراسیون جهانی کاراته ترسیم نموده است، ما تا خاتمه سال 2019 نزدیک به 11 تورنمنت معتبر به صورت پشت سرهم در کشورهای مختلف جهان پیش رو داریم. به همین دلیل هر کاراته کایی که مدعی حضور در المپیک و کسب افتخار در این رویداد معتبر است، چاره ای ندارد جز اینکه حداقل در 90 درصد این تورنمنت ها مبارزه کند. بنابراین سختی کار و جهت دشواری که پیش روی ما برای کسب سهمیه المپیک است، فقط مختص من یا بچه های کاراته ایران نیست. بلکه این یک نقشه راهی است که فدراسیون جهانی کاراته برای همه کشورها طراحی نموده است. به همین دلیل سختی راه و مصائبی که در این جهت پیش پای ما واقع شده است، فقط برای من یا بچه های تیم ملی ایران نیست. بلکه این یک دستورالعمل کلی است که شامل همه کاراته کاهای فعال در سراسر جهان می گردد. شاید یکی از دلایلی که این سختی ها و مصائب نمی تواند برای من و بقیه بچه های تیم ملی کاراته ایران دشواری و چالش ایجاد کند همین موضوع است که مسائل فقط خاص ما نیست، بلکه مسائلی است که برای همه در سرایط جهان وجود دارد. پس نمی توانیم این قبیل موارد را بهانه کنیم و کم کاری خود را گردن مسائل و دشواری های موجود در این جهت بیاندازیم.

آیا برنامه ریزی که فدراسیون جهانی کاراته، علمی و درست است یا اینکه این فشردگی مسابقات در نهایت به کاراته ضربه می زند؟

به نظرم این طور مسابقه برگزار کردن و تقویم بستن اصلا کار علمی و درستی نیست. چون هرچقدر هم یک ورزشکار در شرایط خوبی بدنی قرار داشته باشد، حضور بیش از حد در مسابقات مختلف و تورنمنت های سنگین پشت سرهم باعث فرسوده شدن بدن ورزشکاران و افت روحی و کیفی شرایط آنها در طول این جهت می گردد. دقیقا اتفاقی که برای من و خیلی دیگر از بچه های ملی پوش اتفاق افتاده است. کاراته رشته ای است که در آن برخوردهای فیزیکی در زمان تمرین و مسابقه در اوج خود واقع شده است. به همین دلیل هم آسیب دیدگی ها در این رشته برای ملی پوشان بسیار شدت بیشتری دارد. اگر آسیب دیدگی برای ورزشکار رخ دهد چطور باید آن ورزشکار دردش را در یک چنین شرایط ویژه ای درمان کند؟ خود من اصلا نمی رسم آسیب دیدگی هایی که از قبل در بدنم مانده را درمان کنم. چون تا می خواهم بعد از مسابقه ریکاوری نموده و بدنم را در یک شرایط بدون فشار تمرینی درمان کنم مجبورم برای جمع آوری امتیاز ورودی به المپیک به مسابقه بعد بروم. بقیه بچه ها هم دقیقا همینطور هستند. با این شرایط معتقدم که تقویم بسته شده مسابقات جهانی به هیچ وجه تقویم قابل قبولی نیست، چون تنها چیزی که در آن قید نشده و دیده نمی گردد سلامتی و وضعیت جسمی ورزشکاران است.

برای حضور در لیگ جهانی شانگهای چین آسیب دیدگی و مسئله ای نداری؟

مشکل و آسیب دیدگی هم داشته باشم، چاره ای نیست و باید در این مسابقه شرکت کنم. زیرا با توجه به اینکه به خاطر مسائل موجود نتوانستم برای حضور در لیگ جهانی کانادا ویزای این کشور را دریافت کنم، حتما باید در شانگهای مبارزه کنم. به همین دلیل حتی اگر آسیب دیدگی هم داشته باشم باید در این رویداد بین المللی حاضر می شدم. البته الان شرایط بدنی و امادگی ام خوب است و مشکل خاصی برای مبارزه کردن در چین ندارم.

از لحاظ اقتصادی و بودجه ای برای اعزام های خارجی و مسابقات بین المللی مسئله ای ندارید؟

اصلا مگر می گردد ما از نظر اقتصادی مسئله ای نداشته باشیم؟ رسانه ها و صدا وسیما اصلا ما را مثل فوتبال، کشتی، والیبال و...، نمی بینند. همین کافی است تا ما نتوانیم نظر حامیان اقتصادی و اسپانسرها را برای ورود به کاراته و حمایت از ملی پوشان این رشته جلب کنیم. کاراته به جز اتکا به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هیچ حامی اقتصادی دیگری ندارد. این برای ما دردآور است که نمی توانیم با این همه افتخاری که در عرصه های مختلف بین المللی کسب کردیم حامی اقتصادی قابل قبولی در جهت المپیک داشته باشیم. تمامی هزینه های ما را یا خود فدراسیون کاراته می دهد و یا به صورت شخصی خودمان از جیب مان بعضی هزینه ها را پرداخت می کنیم. این برای رشته ای که پیش بینی می گردد شگفتی ساز بازی های المپیک 2020 توکیو باشد، اصلا اتفاق خوب و قابل قبولی نیست. امیدوارم صداوسیما و رسانه های مختلف داخلی در زمان باقیمانده تا المیپک کاراته و افتخاراتش را ببینند تا از این طریق حداقل حامیان اقتصادی برای حمایت از این رشته بیش از قبل ترغیب شوند.

از حمایت های مسوولان در سال منتهی به المپیک راضی هستید؟

بله، از نگاه حمایتی که وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک از فدراسیون کاراته و تک تک ملی پوشان داشته و دارند، قدردانی کنم. حالا که از کاراته به خاطر نتایج درخشانی که کسب نموده برای افتخارآفرینی در المپیک توقع بجایی ایجاد شده به همین اندازه نیز امیدواریم که کاراته و ملی پوشان این رشته حمایت شوند. مطمئن باشید ما اگر به خوبی حمایت شویم هم بیشترین سهمیه ورودی به بازی ها را کسب می کنیم و هم با تصاحب مرغوبترین مدال های المپیک در توکیو شگفتی ساز کاروان ورزش ایران خواهیم بود.

5، 1

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6445

به "پورشیب: فشردگی مسابقات بدنم را فرسوده نموده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورشیب: فشردگی مسابقات بدنم را فرسوده نموده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید