پیشنهادهایی برای سفرهای کرونایی ، پیش از رونق سفرها چه باید کرد؟
به گزارش شیوا مارکت، تردد آزاد بین استان ها، سفر را به شکلی محدود به جریان انداخته، با این حال هنوز پاسخ دادن به این سوال که برنامه های سفر را به موازات ویروس همه گیر Covid-19 چگونه می توان پیش برد، سخت است.
به گزارش ایسنا، مدت زیادی است که توریستی حال خوبی ندارد و این بار با شیوع ویروسی به نام Covid-19 آسیب های جدی به آن وارد شد و خسارت های زیادی را به بار نشاند. خسارت های ناشی از شیوع این بیماری فقط به سفرهای تعطیلات بهمن و نوروز 99 محدود نیست، بلکه تمام هزینه های مربوط به بازاریابی ها و مارکتینگ به روش های مختلف و یا هزینه های مربوط به حضور در نمایشگاه های بین المللی در سال 2019 جزئی از این خسارات است و اینکه پس از کنترل شیوع بیماری چه در داخل کشور و چه در مجامع بین المللی ضروری است هزینه های زیادی برای احیای توریستی صرف گردد.
با توجه به آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری به مردم و در نتیجه کاهش شدید درآمد خانوار، مطمئنا تصمیم گیری برای رفتن به سفر در اولویت نخواهد بود و باید آنالیز کرد که سفر به معنی واقعی توریستی چگونه می تواند احیا گردد و اولویت سفر بعد از کنترل بیماری در چه سطحی از احتیاجهای مخاطبان قرار می گیرد و تمایل مخاطبان به انجام سفر تا چه میزان خواهد بود.
محمدمنظرنژاد ـ مدرس توریستی ـ در نوشتاری با این مقدمه، به ضرورت های سفر به موازات پاندمی کووید 19 پرداخته و جزئیاتی را مثال آورده که پیش از راه افتادن دوباره سفرها باید مورد بازنگری کسب و کارها و متولیان توریستی قرار گیرد تا آسیب های این ویروس همه گیر را به حداقل برساند.
در ادامه یادداشت منظرنژاد که برای ایسنا نوشته، آمده است: باید توجه داشته باشیم که از زمان شیوع بیماری در کشور و نیز در جوامع بین الملل با توجه به اخبار در رسانه ها و شبکه های مجازی و توصیه های ایمنی و بهداشتی، تا حدود زیادی الگوهای رفتاری تغییر پیدا خواهد نمود، برای مثال شستن دست ها، دست ندادن و روبوسی نکردن از اولین نکات در ایمنی فردی بود که به همگان توصیه شد و سپس وجود فاصله ایمنی فردی تا یک و نیم متر و عدم خروج غیر ضروری از منزل و استفاده از شوینده ها و مواد ضدغفونی نماینده و نیز استفاده از ماسک ها و انواع دستکش های بهداشتی برای ایمنی بیشتر از نکاتی بود که به همه توصیه شد. در این مدت بسیاری از خانواده ها ناخودآگاه پروتکل هایی را برای سلامت خانه و خانواده، قرارداد نموده و همه افراد خانواده به اجرای آن موظف شدند و این موضوع در بسیاری از خانواده ها قابل مشاهده است.
به نظر می رسد این تغییر رفتار با توجه به مثبت بودن آن در رویه زندگی برای مدت زیادی ماندگار باشد و افراد زیادی حتی برای همواره این عادت بهداشتی را داشته باشند، برای مثال در روابط اجتماعی دقت بیشتری می نمایند و از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز خواهند کرد یا در زمان رفتن به بیرون از خانه دستکش و ماسک خواهند داشت و در آداب غذاخوردن و رژیم غذایی و بسیاری موارد دیگر که در این مدت طبق توصیه های اجرا شده در رسانه ها به مردم آموخته شد، دقت نظر و حساسیت بیشتری خواهند داشت.
برای مثال، در عرصه توریستی اگر تامین نماینده ها را به هفت قسمت تقسیم کنیم، هر کدام از این تامین نماینده ها برای آغاز فعالیت، در ابتدا با دانش به توصیه های وزارت بهداشت و آنالیز تغییر الگوهای رفتاری مردم، باید پروتکل هایی را وضع نمایند تا مشتری با اطمینان خاطر به استفاده از خدمات اقدام کند. چه بسا که احتیاج باشد متولی توریستی اقدام به ایجاد اتاق فکر و یک کمیته مقرراتی با حضور نماینده وزارت بهداشت کند و پروتکل های بهداشتی را برای تامین نماینده های تحت مدیریت وزارتخانه وضع کند.
چند نمونه به مثال هایی در این باره می پردازیم:
حمل و نقل
موارد زیادی را می توان اشاره نمود که مدیران هر بخش می توانند در کنترل شیوع بیماری اقدام به وضع پروتکل های معین نمایند. برای نمونه در حمل و نقل هوایی در محل فرودگاه، می توان قبل از ورودی ها فضایی برای ضدعفونی کردن کفش ها و چرخ های خبرنگاران قرار داد و یا قبل از ورود خبرنگاران ها به داخل دستگاه Xray می توان خبرنگاران ها را ضدعفونی کرد.
یا قبل از ورود افراد به سالن فرودگاه و در بدو ورود، تونل های ضدعفونی ایجاد کرد تا افراد از آن بگذرند و بدن آن ها و البسه ایشان ضدعفونی گردد. در زمان بازرسی بدنی مسافر و چک پاسپورت می توان پروتکل های بهداشتی منظور کرد. همچنین ضدعفونی سرویس های بهداشتی عمومی در فرودگاه و ضدعفونی چرخ های مخصوص حمل بار می تواند از موارد مهم در پروتکل های بهداشتی باشد.
با توجه به نظرات پزشکان و وزارت بهداشت درباره علائم پنهان در فرد ناقل، تب سنجی به تنهایی روش مناسبی برای کنترل نیست و مطمئنا ایجاد پروتکل های بهداشتی می تواند ریسک را کمتر کند.
اگر فردی بدون علائم و به صورت یک ناقل وارد فرودگاه گردد می تواند با قرار دادن خبرنگاران در دستگاه XRay و نیز چرخ حمل بار و ارائه پاسپورت به مامور آنالیز و ارایه آن به مسؤول صدور کارت پرواز و نیز با نشستن روی جایگاه های فرودگاه و بسیاری موارد دیگر، ناخودآگاه به پخش این ویروس در تمام فرودگاه اقدام کند، ولی می توان با انجام اقدامات زیرساختی و آنالیز های کامل، تاسیسات خاص ضدعفونی از ابتدای ورود مهمان به همراه خبرنگاران ها تا هنگام سوار شدن در هواپیما و بارگیری وسایل مسافر را ایجاد کرد.
همین الگو را می توان برای مهمانان ورودی به فرودگاه منظورکرد؛ از زمان خروج از هواپیما با گذر از تونل های ضدعفونی و تب سنجی و انجام غربالگری و جداسازی افراد مشکوک، تا زمانی که وارد اتوبوس شده و به سالن فرودگاه منتقل شوند. وسایل و خبرنگاران های مهمانان نیز به همین شکل بعد از ضدعفونی روی ریل مخصوص نهاده شده تا به دست مهمان برسد.
مرحله ضدعفونی چرخ های دستی ویژه حمل بار به خاطر استفاده مکرر توسط مسافران، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در تونل های ضدعفونی تجهیزات مخصوصی همچون دستکش های بهداشتی و ژل ضد عفونی دست در اختیار مسافر قرار گیرد.
مواردی که مورد بحث نهاده شد مطمئنا برای حمل و نقل ناوگان اتوبوس رانی و ریلی نیز باید مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مسافر قطار در مسیرهای طولانی این سوال نیز مطرح است که در کوپه های چهار تخته و شش تخته با توجه به حساسیت های موجود و توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر فاصله گذاری تا یک ونیم متر تا چه میزان این استاندارد در استقرار افراد در قطار می تواند رعایت گردد؟
اقامتگاه ها
یکی از مهمترین تامین نمایندگان خدمات توریستی، اقامتگاه ها هستند که ضروری است تا مدیران این بخش ها با دقت عمل بیشتری پروتکل های داخلی را ایجاد و اجرا نمایند. مطمئنا مهمانان بعد از کنترل این بیماری با حساسیت بیشتری به خدمات توجه می نمایند و مدیران ضروری است با جزئیات برای تمام بخش ها یک پروتکل بهداشتی تهیه نمایند. برای نمونه از زمان ورود مهمان به هتل و برای جابجایی خبرنگاران ها باید برنامه ریزی نمایند و برای خانه داری و سرویس اتاق ها در هر بار استفاده مهمان، قوانینی را وضع نمایند.
سوالی که برای یک توریست پیش می آید این است که اتاق ها تا چه میزان ضدعفونی شده اند؟ دستگیره درها و کمدها، جایگاه و مبل ها، کنترل تلویزیون، جاسیگاری، سطل ها و ... تا چه میزان ضدعفونی شده است؟ آیا برای صبحانه می توان به سلف سرویس بودن خوراکی ها اعتماد کرد؟ فقط کافی است یکی از مهمانان ناقل پنهان باشد...
مدیریت و برنامه ریزی یک پروتکل بهداشتی و رفتاری برای خدمه هتل و اقامتگاه ها و نیز مهمانان کاری بسیار سخت و زمان بر است، ولی مطمئنا می تواند راهی اثرگذار در کنترل بیماری باشد. از نظر بنده به عنوان یک شهروند و در عین حال ارایه دهنده خدمات توریستی و نیز مصرف نماینده خدمات توریستی، بسیار خوشایند است که سطح بهداشتی را بالا ببرم و قوانین بهداشتی را برای سلامت خود، خانواده و جامعه رعایت کنم، بنابراین تمام تاسیسات خدماتی باید این موضوع را به صورت بهینه برنامه ریزی نموده و برای همواره این پروتکل را در کنار قوانین میزبانی و مهمان نوازی خود قرار دهند.
در کنار هتل ها باید به اقامتگاه های بومگردی نیز اشاره گردد، از آنجا که اقامتگاه های بومگردی به واسطه ساختار بومی دارای امکانات محدودی به نسبت هتل ها هستند، لذا حساسیت مدیران این اقامتگاه ها در مدیریت بهداشت و ایجاد یک پروتکل بهداشتی باید بسیار دقیق تر و با حساسیت بیشتری انجام گردد. برای مثال با توجه به وجود سرویس های بهداشتی و حمام مشترک باید پروتکل های بهداشتی و اخلاقی را هنگام پذیرش مهمان و نیز برای خدمه مجموعه معین نمایند تا مهمانان در حین استفاده از خدمات، موظف به رعایت آن باشند و نیز خدمه اقامتگاه نسبت به رعایت آن ملزم شوند.
خدمات پذیرایی و بین راهی ها
یکی از بخش های مهم توریستی مجتمع های پذیرایی و خدماتی بین راهی است که بعضا در بسیاری از مواقع با توجه به یک رویداد توریستی شاهد حجم زیادی از مهمانان در این مجتمع ها هستیم. حتما این سوال پیش می آید با توجه به فاصله گذاری اجتماعی برای حضور افراد در اماکن عمومی تا چه میزان افراد و توریستان نسبت به این الگوها پایبند بوده و آن را رعایت می نمایند؟ بر این عقیده ام که تعدادی از این الگوها در رفتار اجتماعی باید به قانون تبدیل گردد؟ از آنجا که سطح بهداشت انفرادی و رفتارهای بهداشتی افراد متفاوت است، این موضوع در ابتدا باید به صورت یک اصل آموزشی در تمام مقاطع آموزشی قرار گیرد تا در نهایت تبدیل به یک فرهنگ همگانی گردد.
از آنجا که بسیاری از توریستان به منظور به جا آوردن فریضه نماز و خرید سوغات و یا استفاده از سرویس بهداشتی در مجتمع های خدمات پذیرایی و بین شهری توقف می نمایند، ضروری است مدیران این مجتمع ها یک پروتکل بهداشتی برای ورود و خروج مهمانان و خدمه داشته باشند. مؤکدا توصیه می گردد کارشناسان وزارت متولی توریستی به همراه نماینده و کارشناسان وزارت بهداشت باید برای هر یک از تاسیسات و با توجه به حساسیت ها یک پروتکل رفتاری و بهداشتی و ایمنی مجزا تهیه و ابلاغ نمایند و نیز در شیوه نامه های تاسیس هرکدام از تاسیسات توریستی این موضوع را لحاظ نمایند.
به عنوان یک راهنمای توریستی و یک فعال در زمینه برنامه ریزی سفر همواره از خدمات پذیرایی سلف سرویس برای صرف صبحانه و ناهار استقبال می کردم و امروز با توجه به شیوع این بیماری بر این فکر هستم که اگر فردی بدون علائم و ناقل این بیماری در رستوران برای صرف صبحانه از سلف استفاده کند در حین حرکت در کنار میز سلف می تواند یک به یک تمام ظروف را آلوده کند، آیا با توجه به تمام توصیه های موجود می توان با اطمینان از سلف سرویس استفاده کرد؟ نمی دانم این یک وسواس است که نمود نموده یا نگاه مان به جزئیات صحیح است ولی توصیه می کنم مدیران تاسیسات توریستی با توجه به حساسیت بوجود آمده و یا وسواس بهداشتی، برای این مورد ترتیبی اتخاذ نمایند. برای مثال شاید بهتر باشد نیروی انسانی خود را افزایش دهند و در کنار میز سلف چندین نفر از پرسنل سلامتِ خود مجموعه از مهمانان پذیرایی نمایند و سلف با یک حفاظ شیشه ایی از مهمانان فاصله داشته باشد تا در صورت صحبت و درخواست مهمان و یا بروز عطسه و یا سرفه، ترشحات دهان پخش نگردد. بسیار مهم است که هرکدام از مدیران خدمات و تاسیسات با جزئیات به کار خود توجه نمایند و برنامه ریزی های آینده را بر اساس پروتکل های بهداشتی ترتیب دهند.
جاذبه ها و اماکن بازدیدی طبیعی، تاریخی، روستایی و ...
مطمئنا یکی از اساسی ترین دلایل سفر مشاهده جاذبه هایی است که در مقصد وجود دارد، با توجه به تمام توصیه های پزشکی برای نقل و انتقال و شیوع این ویروس باید پروتکل های بهداشتی برای ورود مهمانان به یک سایت را برنامه ریزی کنیم. شاید بهتر باشد از واژه ضریب بُرد استفاده گردد. همواره برای بازدید از مناطق طبیعی و مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست از این واژه استفاده می گردد که به حداکثر تعداد نفراتی که در یک روز می توانند وارد یک منطقه طبیعی شوند و حداقل اثرات تخریبی را داشته باشند ضریب بُرد می گویند. حال به نظر می رسد برای بازدید از موزه ها و سایت ها با توجه به فاصله گذاری اجتماعی بهتر است حداکثر تعداد نفرات بازدیدنماینده در هر سایت توریستی در یک ساعت معین گردد و بازدیدنمایندگان را پیش از ورود غربالگری کرد.
شرکت های خدمات مسافرتی و هواپیمایی و زیارتی
همچنین شرکت های خدمات مسافرتی و هواپیمایی و زیارتی با ایجاد بسترهای الکترونیکی می توانند تا حد زیادی از ترافیک حضوری مهمانان در شرکت ها جلوگیری نمایند و با توجه به توصیه های وزارت بهداشت به چاپ برگه های پروتکل های بهداشتی اقدام نمایند تا توجه مهمانان جلب گردد.
به نظر می رسد برای سفرهای گروهی توسط شرکت های خدمات مسافرتی باید به تهیه پروتکل های بهداشتی با توجه به تغییر الگوهای رفتاری جامعه اقدام کرد. گفتنی است تشخیص فرد ناقل با توجه به پنهان بودن علائم، کاری غیرممکن است، بنابراین باید ضمن آنالیز علائم تب در زمان حضور مهمانان، پروتکل های بهداشتی را اجرا کرد. برای مثال ضمن ضدعفونی جایگاه های اتوبوس و فضای قرارگیری کیف های دستی اقدام به قرار دادن دستکش های بهداشتی کرد و محفظه بار اتوبوس را ضدعفونی نموده و سپس هرکدام از خبرنگاران های مسافران را قبل از قرار گیری در محفظه اتوبوس ضد عفونی کرد.
برای انجام فریضه نماز و استفاده از سرویس های بهداشتی، محل هایی را از قبل معین کرد که از نظر بهداشتی الگوهای وزارت بهداشت را رعایت می نمایند، توصیه می گردد تا در اتوبوس ها مایع ضدعفونی قرار داده گردد تا مهمانان در هر بار استفاده از سرویس های بهداشتی و قبل از ورود به اتوبوس، دست های خود را ضدعفونی نمایند.
ممکن است برخی از افراد با دقت بیشتر و حساسیت عمیق تر سوال نمایند کفش ها در هر بار ورود به اتوبوس می تواند آلوده باشد و چگونه می توان از ورود آلودگی به اتوبوس جلوگیری کرد؟ جزئیات زیادی برای کنترل شیوع بیماری وجود دارد و شاید برخی افراد از آنالیز این جزئیات ایراد گرفته و کلمه وسواس را برای آن جایگزین نمایند، ولی لازم به یادآوری است اگر در شیوع این ویروس به تاریخ و چگونگی شیوع آن توجه کنیم متوجه خواهیم شد که باید در اینگونه موارد جزئی نگر باشیم.
وضع کردن پروتکل های بهداشتی در هر بخش باید توسط مدیران مربوط به همان ارگان و سازمان انجام گردد و وزارت بهداشت اقدام به ایجاد پروتکل های کلی تر کند. توصیه ام بر این است همانگونه که افراد در خانه و زندگی خود پروتکل های بهداشتی را منظور نموده اند، می توانند در محل کار و تاسیسات و خدمات خود نیز این پروتکل ها را اجرا نمایند.
راهنمایان توریستی
راهنمایان توریستی به عنوان رهبران اجرای سفرهای گروهی دارای نقش بسیار مهمی در کنترل و شیوع این بیماری هستند. کمی با جزئیات به نقش راهنمای توریستی نگاه کنیم؛ مثلا یکی از الگوهای راهنمایان توریستی انجام معارفه در سفر است که حین آن میکروفن بین مسافران دست به دست می گردد یا در جریان سفر بین مسافران، آب معدنی، میوه، شیرینی و چای و قهوه توزیع می نمایند، بعضا بطری های آب معدنی را در یخچال اتوبوس و بسته های پذیرایی را در محفظه بار اتوبوس قرار می دهند که باید در نگهداری وسایل پذیرایی بسیار دقت داشته باشند و حتی در معارفه مهمانان از روش های ایمن در سلامتی افراد استفاده نمایند. مطمئنا تذکرات بهداشتی راهنما و انتخاب رستوران های مناسب و توقف در مجتمع های خدمات پذیرایی بین راهی می تواند سلامت مهمانان را رقم بزند و تا حد زیادی در ممانعت از انتقال این ویروس از فرد ناقل به دیگر مسافران تاثرگذار باشد.
شرکت های خدمات مسافرتی، هتل ها و تمام تاسیسات توریستی می توانند هرکدام پروتکل های مرتبط با شرایط فعلی را تهیه نمایند و مطمئنا برای یک شرکت خدمات مسافرتی ایجاد پروتکل های بهداشتی و الزام آور و مجهز کردن وسایل نقلیه به تجهیزات بهداشتی مانند شوینده های دست، مایع ضد عفونی نماینده، دستکش و ماسک می تواند یک مزیت نسبی باشد و مطمئنا سیاست های دیگری می توان برای خاص کردن خدمات در نظر گرفت تا مهمان با اطمینان خاطر از خدمات استفاده نمایند. یادآور می شوم که پروتکل های رفتاری و بهداشتی با توجه به اثرات مثبتی که دارد می تواند به صورت یک شیوه نامه و یک اصل در تاسیسات توریستی مورد استفاده قرار گیرد.
مطمئنا در رسانه ها دیده ایم که برای استفاده از آسانسور الگوهای رفتاری خاصی از افراد خلاق پیشنهاد شده بود تا ارتباط دست را با دکمه های آسانسور کمتر کند و این موضوع در کشورهای دیگر به مراتب مورد استفاده نهاده شد و یا در مراودات اقتصادی متوجه شده اید که تبادل وجه نقد در تمام فروشگاه ها و بین افراد به حداقل ممکن رسیده و حتی در این دوران تعدادی از تاکسی ها و خودروهای حمل و نقل از سامانه های الکترونیکی پرداختی استفاده می نمایند تا با تبادل وجه نقد این بیماری منتقل نگردد.
قابل توجه است که در قدیم و قبل از ورود ویروس Covid-19، اسکناس و سکه یکی از آلوده ترین وسایل بود که همواره به این موضوع اشاره می شد و کمتر کسی به آن توجه می کرد ولی با همه گیر شدن این ویروس در کشورهای مختلف مردم به این موضوع بیشتر توجه نموده و در نتیجه تبادل وجه نقد به مراتب و به طور قابل توجهی کمتر شد تا حدی که به برخی بانک ها هم گفته شد تا اطلاع ثانوی از پذیرفتن وجه نقد خودداری نمایند. این موضوع به عنوان یک فرهنگ می تواند در رفتار انسان ها باقی بماند و جای آن را سامانه های الکترونیکی بگیرد تا تبادلات اقتصادی برای افراد به آسانی قابل انجام باشد.
مؤسسه ها و آکادمی های توریستی
موسسات آموزشی نیز باید برای آغاز دوباره فعالیت های توریستی به تهیه پروتکل بهداشتی و اخلاقی برای هنرجویان اقدام نمایند و فاصله گذاری اجتماعی را در برنامه های آموزشی خود و در کلاس های درسی رعایت نمایند. باید به جزئیات بیشتر توجه نشان داد مثلا دست به دست شدن یک ماژیک تا چه میزان می تواند در انتقال این بیماری موثر باشد و یا سرویس بهداشتی عمومی در آکادمی ها و خدمات پذیرایی باید از چه امکانات بهداشتی برخوردار باشد که ریسک انتقال بیماری را به حداقل برساند و یا حتی در کنترل این بیماری بهتر است در آکادمیی که تردد افراد زیاد است غربالگری انجام گردد و یا با ارایه یک پروتکل به هنرجویان از ایشان خواست تا در صورت بروز علائمی مانند سرفه، عطسه و تب از حضور در کلاس ممانعت نمایند.
با توجه به اهمیت سفرهای یک و دو روزه در موضوع آموزش های توریستی بویژه راهنمایان، تهیه پروتکل های بهداشتی در ارتباط با چگونگی حضور هنرجویان در کلاس های عملیاتی ضرورت دارد.
در این مدت با توجه به شیوع این پاندمی آموزش های مجازی تا حدودی توسعه یافت و از شبکه های مختلف برنامه های درسی پخش شد و یا از بستر شبکه های مجازی و یا نرم افزارهای مختلف برای آموزش آنلاین استفاده شد و چه بسا باید در زمینه این شیوه تدریس بیشتر کار گردد تا شاید بتوان روزی در کنار آموزش های حضوری، شبکه های آنلاین آموزشی را برای دوره های تکمیلی راه اندازی کرد.
از زمان شیوع این بیماری در چین با توجه به حجم خبرها در رسانه ها و بعد از شیوع این بیماری در کشورهای دیگر از جمله ایران و با در نظر دریافت توصیه های پزشکی و تذکرهای اکید درباره فاصله اجتماعی، شستن دست ها، ضدعفونی سطوح، دست ندادن و روبوسی نکردن با یکدیگر و بسیاری موارد دیگر، این حساسیت ها دیگر یک وسواس نیست، وقتی در مورد ماندگاری این ویروس و مدت زمان آن روی سطوح صحبت می گردد و یا وقتی در مورد همه گیری این بیماری و راحتی شیوع آن تذکر داده می گردد، حساسیت ها آنقدر زیاد می گردد که بسیاری از هنجارهای قبلی زندگی را تبدیل به ناهنجاری می نماید و هنجارهای جدیدی را وارد زندگی می نماید و الگوهای زندگی را تغییر می دهد تا جایی که برخی از خدمات که تا کنون در زندگی خود استفاده می کردیم دیگر اولویتی ندارند و احتیاج آن کمرنگ تر از قبل می گردد.
اینک با توجه به توصیه های وزارت بهداشت باید بپذیریم که رفتار ما در کنترل شیوع بیماری و ممانعت در انتقال آن بسیار تاثیرگذار است، در نتیجه خود را مسؤول رفتارهای شخصی بدانیم و برای حفظ سلامت جامعه با وزارت بهداشت همکاری کنیم و حداقل به توصیه ها عمل کنیم.
منبع: چمدانپری ها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.