چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند؟

به گزارش شیوا مارکت، چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند؟ بر اساس نتایج پژوهشی که در مرکز مطالعات خوابِ دانشگاه لافبورو در انگلستان انجام شد، زنان به دلیل اینکه مغز پیچیده تری دارند، ضروری است به طور میانگین 20 دقیقه بیشتر از مردان بخوابند. البته، این مقدار ممکن است در زنان مختلف، اندکی متغیر باشد. همچنین در این پژوهش معین شد که کم خوابی به سلامتی زنان نسبت به مردان آسیب بیشتری وارد می نماید.

چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند؟

خبرنگاران| در واقع زنان به بیش از 20 دقیقه خواب و یا بسته بودن بیشتر چشم ها نسبت به مردان احتیاج دارند. این زمان به دلیل پیچیدگی ساختار مغزی آن ها و توانایی انجام چند کار با یکدیگر است.

جیم هرنی، مدیر تحقیقات مرکز خواب دانشگاه Loughborough می گوید: یکی از عملکرد های اصلی خواب در بدن اجازه بهبود و بازسازی مغز است. طی خوابی عمیق قشر مغز که مربوط به حافظه، تفکر و زبان است از احساسات رها شده و شیوه خود را ترمیم می نماید.

زنان به دلیل انجام امور مختلف در یک زمان احتیاجمند زمان بیشتر برای این ترمیم هستند. البته مردان نیز به دلیل تصمیم گیری های مختلف و همچنین تفکرات جانبی احتیاج به خواب زیاد دارند، اما این میزان کمتر از میزان خواب ضروری زنان است.

به دلیل تفاوت ساختار و پیچیدگی مغزی زنان زمان خواب آنان کمی بیشتر است. البته بسیاری از زنان، کمتر یا بیشتر از این میزان، می خوابند.

بر اساس نتایج پژوهشی که در مرکز مطالعات خوابِ دانشگاه لافبورو در انگلستان انجام شد، زنان به دلیل اینکه مغز پیچیده تری دارند، ضروری است به طور میانگین 20 دقیقه بیشتر از مردان بخوابند. البته، این مقدار ممکن است در زنان مختلف، اندکی متغیر باشد. همچنین در این پژوهش معین شد که کم خوابی به سلامتی زنان نسبت به مردان آسیب بیشتری وارد می نماید.

پروفسور جیم هورن (Jim Horne)، مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو، می گوید: دریافتیم که کم خوابی در زنان تا حد زیادی با سطوح بالای پریشانی روانی و شدت دریافت احساسات خصومت، افسردگی و خشم در ارتباط است. در مقابل، این شدت احساسات در مردانی که به همان اندازه دچار کم خوابی بوده اند، مشاهده نشد.

یکی از کارکرد های اصلی خواب، بازسازی مغز است. به گفته پروفسور هورن، قشر مغز یا همان کورتِکس (cortex) که مسئول پردازش افکار، حافظه، زبان و ... است، هنگام خواب عمیق به حالت بازسازی فرو می رود و ارتباطش با حواس بدن قطع می گردد.

او معتقد است مغز زنان، متفاوت از مردان عمل می نماید و پیچیده تر است، پس جای تعجب نیست که زنان به اندکی خواب بیشتر احتیاج داشته باشند: هرچه در طول روز از مغزتان بیشتر کار بکشید، قسمت های بیشتری از مغز به بازسازی احتیاج خواهند داشت و در نتیجه، ضروری است بیشتر بخوابید.

بر همین اساس، چون زنان به انجام چند کارِ همزمان تمایل دارند و از مغزشان بیشتر از مردان کار می کشند، به خواب بیشتری احتیاج دارند. پروفسور هورن معتقد است مردانی که به واسطه شغل شان مجبورند تصمیمات زیادی بگیرند نیز به نسبت سایر هم جنس های خود به خواب بیشتری احتیاج دارند، اما نه بیشتر از زنان.

نتایج پژوهش فوق در راستای نتایج پژوهش دیگری است که در سال 2013 توسط پژوهشگران دانشگاه دوک در کارولینای شمالی انجام شد. در این پژوهش نیز ثابت شد که کم خوابی در زنان نسبت به مردان آسیب های ذهنی و جسمی بیشتری به دنبال خواهد داشت. افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی، افسردگی، اختلالات روانی و سکته از جمله پیامد های زیانبار کم خوابی در زنان گزارش شده است.

پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که سطح شاخص های التهابیِ نشانگر مسائل سلامتی در زنانِ کم خواب بالاتر بوده است. دکتر مایکل بروس (Michael Breus)، کارشناس خواب، اظهار می نماید شاخص های التهابی با حس درد در ارتباط هستند و به همین دلیل، احتمال احساس درد در هنگام بیدار شدن از خواب در زنان بیشتر است. اما به نظر نمی رسد سلامت مردان تا این حد با میزان خواب شان، در ارتباط باشد.

عموم مردم تصور می نمایند که همه افراد به طور یکسان به هشت ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. این در حالی است که خیلی ها با هفت ساعت خواب هم حسابی سرحال می شوند. در واقع، نمی توان برای همه افراد یک نسخه مشترک پیچید.

بعضی افراد با اینکه شب ها هشت ساعت می خوابند، باز هم روز بعد در محل کارشان چرت می زنند، اما بعضی دیگر، مثل مارگارت تاچر، فقط با سه تا پنج ساعت خواب شبانه هم انرژی کافی می گیرند. در مجموع، اینکه هر کس چقدر باید بخوابد تا حدی به ژنتیک و فعالیتی که انجام می دهد نیز بستگی دارد.

مطالعات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد زنان به دلیل توانایی انجام چند کار به صورت هم زمان در طول روز، در مقایسه با مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند.

به گزارش دیلی میل، محققان آمریکایی می گویند مغز زنان به دلیل فعالیت بیشتر در طول روز به خواب بیشتری نیز احتیاج دارد.

توانایی انجام چند کار به صورت همزمان (Human multitasking) به شرایطی گفته می گردد که فرد چندین کار حرکتی و فکری را به صورت همزمان انجام می دهد. (برای مثال صحبت کردن با تلفن در حین نوشتن نامه)

مطالعات دانشمندان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی نشان می دهد زنانی که خواب کافی نداشته باشند از افسردگی رنج می برند و دچار عصبانیت می شوند.

پیش از این نیز، مطالعات دانشمندان تاثیر کمبود خواب را بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مسائل سلامت روانی، سکته مغزی و التهاب در بدن نشان داده بود.

دکتر مایکل بروس کارشناس خواب دراین مورد گفت:: کمبود خواب در زنان می تواند موجب التهابات شدید گردد؛ به گونه ای که پس از بیدار شدن، فرد از درد های فیزیکی بسیاری رنج می برد.

پروفسور جیم هورن مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو با اشاره به این که یکی از وظایف اصلی خواب، بهبود توانایی مغز است، گفت: در طول خواب عمیق، کورتکس یا بخشی از مغز که مسوول تفکر، حافظه، زبان و دیگر امور است غیرفعال می گردد. هرچه در طول روز از بخشی از مغز استفاده بیشتری گردد، این بخش در طول خواب به زمان بیشتری برای بهبود عملکرد احتیاج دارد؛ در نتیجه فرد به خواب بیشتری احتیاج دارد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29116

به "چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید