چرا طلای آبی از درخشش افتاد؟

به گزارش شیوا مارکت، کبالت، یکی از فلزاتی است که دنیای مدرن را تعریف می نماید و با کاربردی که در فناوری های جدید دارد، یک ماده با اهمیت به شمار می رود.

چرا طلای آبی از درخشش افتاد؟

به گزارش خبرنگاران، کبالت در قدیم برای رنگ کردن شیشه یا سرامیک مورد استفاده قرار می گرفت و مصریان باستان 2600 سال پیش از کبالت در مجمسه هایشان استفاده می کردند، اما دانشمندان در قرن 20 دریافتند که کبالت برای فناوری های پیشرفت کیفیت های مهمی دارد. ترکیب کبالت با فلزات دیگر آلیاژهایی را فراوری می نمایند که فوق العاده سخت و محکم بوده و در شرایط دمایی فوق العاده دوام می آورند؛ بنابراین کبالت به موتور هواپیماها، موشک ها، نیروگاه های هسته ای، توربین ها، ابزارهای برش و حتی مفصل ران مصنوعی راه پیدا کرد.

به این ترتیب کبالت ارزشمند شد اما آنچه که کبالت را در نظر سرمایه گذاران و سفته بازان ویژه کرد، نقش آن در کاتدهای باتری های قابل شارژ بود. تعجبی ندارد که سرمایه گذاران این فلز را طلای آبی نامیده اند.

از سال 2008 محبوبیت رو به رشد تلفن های هوشمند، تقاضا برای باتری هایی که سریع تر از همواره شارژ می شوند را بالا برد. سپس چهار سال پیش خودروی برقی توجه معامله گران کبالت را جلب کرد.

از سال 2016 تا سال 2018 قیمت کبالت سیر صعودی پیدا کرد و از حدود 26 هزار دلار در هر تن به بیش از 90 هزار دلار رسید.

بیش از 50 درصد از کل تقاضایی که در حال حاضر برای کبالت وجود دارد، برای استفاده در باتری است؛ در حالی که اتحادیه اروپا و آمریکا کبالت را به عنوان ماده خام حیاتی طبقه بندی نموده اند.

اما سال گذشته قیمت کبالت ریزش پیدا کرد و هفته گذشته شرکت معدنی گلنکور معدن کبالت موتاندا را که بزرگترین معدن دنیا است و در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته است، تعطیل و خاطرنشان کرد که این معدن از نظر مالی مقرون به صرفه نیست.

چه اتفاقی برای رونق کبالت افتاد؟

دوران خودروهای برقی افول نموده است؛ البته نه به طور کامل. یک منبع صنعتی در این باره اظهار کرد: همه درباره این که چه شرکتی دقیقا خودروهای برقی را به شکل انبوه فراوری می نماید صحبت می نمایند.

عامل دیگر این است که بسیاری از فرآوری نمایندگان به خصوص در چین و آفریقا به دلیل رشد قیمت ها به احتکار کبالت اقدام نموده اند. این شرکت ها درست زمانی به عرضه موجودی کبالت خود اقدام کردند که سرمایه گذاران دریافتند تقاضا برای خودروهای برقی هنوز به حدی که مردم امیدوار بودند، گسترش نیافته است.

اما اکثر تحلیلگرانی که بازار کبالت را رصد می نمایند اظهار نموده اند که عوامل عرضه و تقاضا تغییری ننموده است. آنها به ماهیت تامین کبالت اشاره می نمایند که به شکل مستقل استخراج نمی گردد و با استفاده از اسیدها و گرما از مس یا نیکل گرفته می گردد.

بیش از 60 درصد از عرضه دنیای کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو است که کشور راحتی برای فعالیت نیست. با وجود انتخابات دموکراتیکی که دسامبر گذشته برگزار گردید، اوضاع سیاسی این کشور غیرقابل پیش بینی است.

این کشور گرفتار فساد است و شرکت معدنی گلنکور در ارتباط با فعالیت هایش در کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو هدف تحقیقات کمیسیون تجارت معاملات آینده کالای آمریکا قرار گرفته است.

با این حال اکنون که گلنکور معدن موتاندا را تعطیل می نماید، حدود 25000 تن کبالت از عرضه دنیای کاسته می گردد و در نتیجه قیمت این فلز باید تثبیت گردد اما ممکن است پیش از خاتمه سال جاری بازار تاثیر این تعطیلی را لمس نکند و در نتیجه تثبیت قیمت کبالت زمان می برد.

در این بین معدنچیان سنتی که به صورت دستی به استخراج مواد معدنی می پردازند، گاهی جانشان را بر سر این راه از دست می دهند. دو ماه پیش 40 معدنچی که به صورت غیرقانونی در یک پایگاه گلنکور در جمهوری دموکراتیک کنگو کار می نمایند به دنبال ریزش معدن کشته شدند.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، یونیسف برآورد نموده که حدود 40 هزار کودک در معادن جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو کار می نمایند و با وجود محکومیت بین المللی، معدنکاری دستی در این کشور ادامه دارد.

افزایش قیمت ها این معدنچیان را به ادامه فعالیت تشویق می نماید و از آنجا که زنجیره تامین کبالت پراکنده و نامنظم است، ردیابی منبع تامین آن کار دشواری به شمار می رود.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8916

به "چرا طلای آبی از درخشش افتاد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا طلای آبی از درخشش افتاد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید