کاهش 900 دلاری ارزش زعفران ایرانی طی دو سال گذشته

به گزارش شیوا مارکت، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران با بیان اینکه از سال گذشته بارها در مورد مسائل بخش کشاورزی صحبت کردیم اما به آنها توجهی نشد، اظهار کرد: با اقتصاد دولتی نمی توان اقتصاد خصوصی را مدیریت کرد و همین سیاست های نادرست در تصمیم گیری ها منجر به این شده که طی 2 سال گذشته ارزش زعفران ایرانی از 1400 دلار به 500 دلار برسد.

کاهش 900 دلاری ارزش زعفران ایرانی طی دو سال گذشته

امین شالچیان، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران با موضوع با بیان اینکه از سال گذشته بارها در مورد مسائل بخش کشاورزی صحبت کردیم اما به آنها توجهی نشد، اظهار کرد: با اقتصاد دولتی نمی توان اقتصاد خصوصی را مدیریت کرد و همین سیاست های نادرست در تصمیم گیری ها منجر به این شده که طی 2 سال گذشته ارزش زعفران ایرانی از 1400 دلار به 500 دلار برسد.

وی ادامه داد: سال هاست که ساختار کشاورزی ما سرو ته اداره می گردد. یعنی ابتدا فراوری صورت می گیرد و بعد به فروش آن توجه می گردد. در صورتی که در هر صنفی ابتدا باید به حوزه بازرگانی توجه کرد و سپس فراوریات بر اساس آن ساماندهی گردد. همین بی توجهی به حوزه فروش باعث شده که یک سال یک محصولی وجود داشته باشد و محصول دیگری نباشد و سال بعد دقیقاً عکس آن رخ دهد و در این میان تنها منابع مفید کشور از بین می رود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران افزود: نمی توان با تفکر و گروه دولتی اقتصاد را مدیریت کرد. باید تصمیمات به بخش خصوصی واگذار گردد. در بخش کشاورزی تشکل ها و اتحادیه هایی وجود دارند که قدمت آنها بیش از 50 سال است و ساختارهای منسجمی شکل گرفته است که می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد و این اتحادیه ها و تشکل ها می توانند در بخش های مختلف از فراوری تا صادرات نقش مؤثری را داشته باشند.

وی توضیح داد: بارها اعلام کردیم که اگر قرار است محصولات کشاورزی صادر گردد به ثبات در قوانین احتیاج داریم. تصمیمات یک شبه حوزه بازرگانی کشاورزی را نابود می نماید. باور داریم که با توسعه بخش کشاورزی در چند استان به راحتی می توان کشور را با استانداردهای هلند اداره کرد ولی این امر مستلزم حضور پررنگ فعالان بخش خصوصی است.

شالچیان با اشاره به اینکه دخالت در حوزه فعالیت اتحادیه ها غیر از بین بردن ظرفیت های موجود نتیجه دیگری ندارد، گفت: قرار بر تعامل با بخش خصوصی بود نه تقابل. قرار بود اتحادیه ها نقش فعال تری در بخش کشاورزی داشته باشند ولی متأسفانه این مهم محقق نشد.

این فعال بخش خصوصی همچنین به شرایط بازار مواد غذایی خصوصاً تخم مرغ در سال آینده اشاره نمود و گفت: به دلیل اینکه اجداد و والدین مرغ تخم گذار وارد نشده و عرضه جوجه یک روزه نیز کاهش یافته است سال آینده تخم مرغ مشکل ساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بایستی برای برنامه ریزی در بخش کشاورزی از اقتصاددانان یاری بگیرد و برنامه مشخصی داشته باشد، گفت: قیمت جو در شهریور ماه 180 یورو و ذرت 207 یورو بود. در این مقطع اعلام کردیم که بایستی خرید صورت بگیرد ولی متأسفانه برای خرید برنامه ریزی نشد. ماه بعد قیمت جو 10 درصد افزایش یافت و دوماه بعدش نیز قیمت جو به 210 یورو رسید. یعنی در کمتر از دو ماه و نیم 33 درصد افزایش قیمت داشت. درصدی که به علت عدم تصمیم گیری از منابع کشور هدر رفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران مطرح کرد: خواهشمان از دولت این است که اگر قرار است ارز 4200 تومانی برای سال آینده حفظ گردد بحثی نیست ولی اگر قرار است تغییر کند قیمت مصوب برای آن معین نگردد و اجازه دهند که قیمت ها در بازار آزاد معین گردد. وقتی قیمت مصوب برای آن معین گردد یعنی مجدداً ارز حمایتی، حضور دولت و در نهایت کنترل و رانت. یا بایستی رانت به طور کل برداشته گردد و بازار آزاد باشد یا همان ارز باقی بماند.

وی افزود: از همان روزهای اول اعلام کردیم که ارز 4200 تومانی اشتباه است. ارز دو نرخی فساد ایجاد می نماید. اگر چه با برداشته شدن ارز ترجیحی بازار با افزایش قیمت همراه خواهد بود اما منابع ارزی بین همه توزیع می گردد و در جیب یک عده خاص نمی رود.

شالچیان با بیان اینکه برای خروج از این شرایط بایستی حوزه تصمیم گیری به بخش فراوری بازگردد، اظهار کرد: بخش خصوصی توانایی تأمین احتیاجهای مردم را دارد. تا زمانی که افراد غیرمسئول که سود و زیان فعالیتی برایشان اهمیت خاصی ندارد در این بخش باشند، تغییری حاصل نخواهد شد. همچنین بایستی جلوی دخالت دولت در تشکل ها گرفته گردد. ارتباط بخش فراوری با ارکان تصمیم گیری در دولت برقرار گردد و بخش خصوصی بتواند با وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی دور یک میز در مقام یکسان تصمیم گیری قرار بگیرند. همچنین از ظرفیت های بین المللی به وسیله هم افزایی استفاده گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27064

به "کاهش 900 دلاری ارزش زعفران ایرانی طی دو سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 900 دلاری ارزش زعفران ایرانی طی دو سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید