کاوش در سایت های تاریخی فارس با مشارکت باستان شناسان خارجی

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/فارس رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به زودی کاوش های باستان شناسی در محوطه ها و سایت های تاریخی استان فارس با همکاری هیئت های باستان شناسی و باستان شناسان خارجی انجام می گردد.

کاوش در سایت های تاریخی فارس با مشارکت باستان شناسان خارجی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان فارس، حمیده چوبک در حاشیه بازدیدش از تل آجری و کاوش های این محوطه باستانی، اضافه نمود: کاوش های تاریخی مورد نظر با مشارک هیئت های خارجی، در سایت های تاریخی داربگرد، فیروزآباد، بیشاپور و استخر انجام خواهد شد.

وی گفت: مجموعه جهانی تخت جمشید یک پلان بزرگ و جامع به شمار می رود که متاسفانه در ساخت و سازها و کشاورزی ها محوطه های اطراف منطقه بسیاری از آثار تاریخی از بین رفته است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی گفت: محوطه تل آجری در واقع جزئی از صفه تخت جمشید به شمار می رود و مطالعات و انجام کاوش های باستان شناسی نشان می دهد این محوطه پیش از پیدایش تخت جمشید وجود داشته است.

چوبک اضافه نمود: این مطالعات بر اساس نوع معماری و کشفیات محوطه تل آجری به دست آمده و معین شده که این منطقه در دوره حکومت کورش هخامنشی ساخته شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور با بیان این که نفوذ هنری و فرهنگ باستانی بابل در این منطقه مشهود است گفت: طبق شواهد موجود در این منطقه از تمامی هنرها و فرهنگ های سرزمین هایی که تحت فرمانروایی هخامنشیان بوده است استفاده شده که امیدواریم هر چه سریع تر محوطه تل آجری به یک سایت موزه تبدیل شود و پذیرای گردشگران باشد.

چوبک در ادامه به آزادسازی زمین های اطراف این محوطه تاریخی اشاره نمود و اضافه نمود: تل آجری به سایت موزه تبدیل نخواهد شد مگر آن که زمین های کشاورزی اطراف آن آزاد شود که این موضوع با حمایت بسیار خوب مدیریت میراث فرهنگی فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید همچنین همکاری سازمان میراث فرهنگی و استانداری فارس میسر خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که کشفیات در تل آجری نشان می دهد که این منطقه دروازه و درگاه اصلی تخت جمشید بوده است، اضافه نمود: تبدیل محوطه به سایت موزه نیازمند زیر ساخت های متعددی است که با توجه به قابلیت های سایت و ارزش تاریخی و فرهنگی منطقه می طلبد هرچه سریع تر این زیرساخت ها فراهم شود.

وی با تاکید بر این که محوطه باستانی تل آجری جزیی از سرمایه و ثروت کشور محسوب می شود، گفت: با توجه به حفاری های باستان شناسی و کشفیات متعددی که در منطقه اجرا شده نباید پس از اتمام فعالیت های باستان شناسی این محل زیر خاک مدفون شود و لازم است با یک همت جمعی و ملی این محوطه به سایت موزه ای که گردشگران بتوانند از آن دیدن نمایند تبدیل شود.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی همچنین با اشاره به تخصیص اعتبارات به بخش پژوهش در دانشگاه ها گفت: در تمامی کشورهای جهان دانشگاه ها جدای از این که به بحث آموزش می پردازند در مباحث پژوهشی هم سرمایه گذاری می نمایند و جا دارد این مهم هم در دانشگاه های ایران به صورت گسترده تری اتفاق بیفتد.

چوبک ادامه داد: به طور مثال دانشگاه بولونیا در ایتالیا با اعزام گروهی از باستان شناسان و کارشناسان خبره و مجرب به ایران در مباحث باستان شناسی در سایت های تاریخی ایران به خصوص فارس فعالیت می نماید که هدف آنها شناخت فرهنگ دیگر کشورها است از این رو می طلبد چنین فعالیت هایی در کشور ما نیز در ابعاد فرا ملی رخ دهد.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16224

به "کاوش در سایت های تاریخی فارس با مشارکت باستان شناسان خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش در سایت های تاریخی فارس با مشارکت باستان شناسان خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید