کشور های جهان برای مقابله با آلودگی هوا از چه فناوری هایی استفاده می نمایند؟

به گزارش شیوا مارکت، این روز ها که بیشتر کشور ها و شهر های بزرگ صنعتی درگیر آلودگی هوا هستند، فناوری های نوینی برای مقابله با این پدیده و داشتن هوایی تمیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کشور های جهان برای مقابله با آلودگی هوا از چه فناوری هایی استفاده می نمایند؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، فاطمه صائبی صفت- در سال های اخیر شهر های بسیاری عنوان آلوده ترین مکان های دنیا را به خود اختصاص دادند، اما این شهر ها در گذر زمان تغییر کردند. در قرن بیستم، لندن به دلیل دود های ناشی از مصرف ذغال سنگ به یکی از شهر های آلوده دنیا تبدیل شد، اما بعدا ترافیک سنگین در لس آنجلس این شهر را در دود های اگزوز بنزینی غرق کرد.

در قرن بیست و یکم، در اکثر اوقات پکن به دلیل وجود ذرات ریز داخل هوا این عنوان را به خود اختصاص داد، ولی هم اکنون دهلی و چندین شهر دیگر آلوده ترین شهر های دنیا شده اند. چنانچه در لیست 20 شهر آلوده دنیا با عنوان WHO ، چهارده مورد آن ها فقط از کشور هند هستند.

اما جالب اینجاست که کیفیت هوا برای اقتصاد های نوظهور یا شهر های نوظهور مشکل به حساب نمی آید، بلکه این مسئله ای است که روی مردم آن ها تاثیر می گذارد. 9 نفر از 10 نفر جمعیت دنیای در مکانی زندگی می نمایند که کیفیت هوای آن ها غیراستاندارد است و به طور کلی یک چهارم مرگ و میر در دنیا را مرگ و میر ناشی از هوای آلوده تشکیل می دهد.

به همین دلیل بعضی محققان دست به ساخت نوآوری ها یا فناوری هایی زده اند که در برنامه ریزی های شهری، زیرساخت های حمل و نقل و راه چاره های مبارزه با آلاینده های هوا به کار می فرایند که در ادامه به چند مورد از جالب ترین آن ها اشاره می کنیم:

نقاشی های روی دیوار

معمولا نقاشی های روی دیوار یا کار های هنری خیابانی به خراب کردن محیط های شهری مشهور شده اند، اما مکزیکوسیتی دست به یک ابتکار جالب زده است. در این شهر یک نقاشی به ارتفاع 35 متر روی یک ساختمان کشیده شده است که هوای اطرافش را تمیز می نماید.

در واقع در این نقاشی از رنگی با عنوان Airlite استفاده شده است که با استفاده از فرآیندی مشابه فتوسنتز از واکنش های شیمیایی برای تمیز کردن هوا بهره می برد. زمانی که خورشید روی این نقاشی دیواری می تابد، مواد شیمیایی موجود در رنگ از هوای اطراف اکسیژن فراوری می نماید.

بعد از این نقاشی، چندین نقاشی دیگر نیز روی ساختمان های این شهر کشیده شد و ارزیابی می گردد که این نقاشی ها سالانه دود اگزوز 60 هزار خودرو را از بین می برند.

ورقه های روی ساختمان ها

اکولاجیک استودیو، لابراتوار طراحی و معماری شهری محصول جالبی را به بازار عرضه نموده است که فوتو. سینت. اتیکا نام دارد و در واقع تکه ورقه پلاستیکی فوق العاده بزرگی است که روی ساختمان را می پوشانند و هوای اطرافش را تمیز می نماید. این ورقه از لوله های ورید مانندی پر شده از مایعی تشکیل شده است که از یک نوع ریزجلبک برای توالی کربن استفاده می نماید.

سازندگان ادعا می نمایند که این ورقه های اعجاب انگیز روزانه یک کیلوگرم دی اکسید کربن را از هوا می گیرد و این میزان تقریبا میزان دی اکسیدی است که 20 درخت بزرگ می گیرند و هوا را تصفیه می نمایند. این ورقه نخستین بار از یک ساختمان در دابلین آویزان شد و به صورت موفقیت آمیزی هوای اطرافش را تمیز کرد.

تپه اسفنجی

ایتالیا برای تصفیه هوای آلوده اش دست به ابتکار جالبی زده است. در شهر تورین این کشور یک تپه اسفنجی ساخته شده است که نزدیک به هزار تن دی اکسید کربن این شهر را می بلعد. در واقع، محققان از توانایی طبیعی خاک برای تمیزکردن هوا استفاده می نمایند. این تپه 90 متری، کربن را به زیرزمین می کشاند و باعث می گردد ایتالیا که یکی ازآلوده ترین مناطق اروپا به شمار می رود، تمیز گردد.

بسیاری از شهر ها از جمله لندن در حال راه اندازی مناطقی با انتشار کمترین میزان دی اکسید کربن هستند و برای این کار تردد خودرو های بنزینی را در مناطقی با آلودگی بالا ممنوع می نمایند. آمستردام در سوئد یکی از این شهرهاست که اقدام به اجرای طرح هوای پاک نموده و تا سال 2030 خودرو و موتور سیکلت دیزلی و بنزینی را ممنوع و به جای آن وسایل نقلیه برقی را راهی خیابان ها می نماید. برای این کار نیز راه چاره جالبی دارد و یک جاده هوشمند با نام ElectReon ساخته است که خاصیت شارژ کردن دارد و دارای دو راستا ریلی است که در هر کدام از آن ها یک بازوی متحرک روی وسیله نقلیه قرار می گیرد و آن را در حین حرکت شارژ می نماید.

برگ های زیست خورشیدی

همه ما قدرت درختان را برای تمیزکردن هوا می دانیم، اما کاشت آنها و انتظار برای بزرگ شدنشان نه تنها به زمان، بلکه به فضا نیز احتیاج دارد. محققان امپریال کالج لندن و Arborea، استارتاپ زیست فناوری، به همین دلیل توانسته اند قدرت تمیز کردن هوا توسط درختان را در یک بسته کوچکتر و به اندازه برگ کاهش دهند. این برگ بیوسولار نام دارد.

این برگ های مصنوعی با استفاده از قدرت جلبک ها، کار 100 درخت را انجام می دهند، اما در یک مساحت بسیار کم. کاشی ها و آجر هایی با این گیاهان میکروسکوپی تشکیل شده از ریزجلبک ها و فیتوپلانکتون ها ساخته شده اند که می توانند روی پشت بام نصب شوند و به طور طبیعی هوای اطراف را پاک نمایند.

برج تصفیه هوا

در چین یک برج با ارتفاع 100 متر ساخته شده است که تا شعاع 10 کیلومتری خود هوا را تمیز می نماید. این برج هوا را به درون خود می کشد و آن را به سمت گلخانه های زیر زمینی راهنمایی می نماید. در این گلخانه ها هوای آلوده گرم می گردد و دوباره به سمت بالا راهنمایی می گردد و از درون فیلتر های بزرگی رد می گردد تا ذرات معلق و آلوده آن را فیلتر کند. سطح ذرات معلق هنگام عبور از برج تا 15 درصد کاهش می یابد.

تصفیه نماینده هوای ماشین

مطالعات نشان می دهد که رانندگان بیشتر از عابران پیاده و دوچرخه سوار ها در معرض آلودگی هوا هستند. تنفس در سطح خطرناک دی اکسید نیتروژن می تواند ابتلای رانندگان را به مسائل ریوی افزایش می دهد.

به همین دلیل یک استارتاپ لندنی با نام Airlab یک دستگاه طراحی نموده است که پشت سر راننده قرار می گیرد و با انجام واکنش های شیمیایی، دی اکسید نیتروژن داخل خودرو را جذب می نماید و مانع رسیدن آن به راننده می گردد. این شرکت ادعا می نماید که دستگاه مورد نظر تا 95 درصد میزان دی اکسید نیتروژن را در داخل خودرو کاهش می دهد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13971

به "کشور های جهان برای مقابله با آلودگی هوا از چه فناوری هایی استفاده می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور های جهان برای مقابله با آلودگی هوا از چه فناوری هایی استفاده می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید