کویر سه قلعه؛ بهشت رصد ستارگان، عکس

به گزارش شیوا مارکت، آسمان کویر و زیبایی نهفته در شب های آن، سال هاست که در کتاب های نویسندگان و شاعران و زمزمه های عارفان و عاشقان رسوخ پیدا کرده است اما درک این زیبایی جز با تجربه زیست شبانه در کویر حاصل نمی شود.از میان پهنه کویری این سرزمین که هر گوشه آن می تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان ها باشد، کویر سه قلعه سرایان حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران نجوم دارد و به اذعان آنان آسمان این نقطه از کویر پرستاره تر است.

کویر سه قلعه؛ بهشت رصد ستارگان، عکس

آسمان کویر سه قلعه اغلب اوقات صاف است و رصدگاه آن می تواند به بهشتی برای توریستان نجومی و مشتاقان رصد اجرام آسمانی تبدیل شود که ترکیب آن با چشم انداز کویر صبحگاهی و وجود شن های روان در اقصی نقاط آن جاذبه ای بی مثال برای ورود توریست خارجی خواهد بود.

جاذبه های این کویر دیدنی حتی نظر وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی را هم به خود جلب کرده تا جایی که چندی پیش در یکی از حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی به معرفی آن پرداخت و با اشاره به جاذبه ها و ویژگی های کویر سه قلعه سرایان در استان خراسان جنوبی، آن را منطقه ای دیدنی و منحصر برای تماشای بارش شهابی برساوشی تابستانی در کشور معرفی کرد.

کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که در فاصله 30 کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و 55 کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. جغرافیای سه قلعه به گونه ای است که در جهت جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد، افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملاً صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) و اقامتگاه های بومگردی زیبا و دنج، این منطقه را به عنوان جاذبه ای دیدنی و منحصر در منطقه و کشور معرفی می کند و صد البته بارش شهابی برساوشی هرسال بخصوص در مردادماه جلوه زیبا و خاصی دارد.

اجرای همزمان رصد ستارگان و رالی در دق سه قلعه

یک کارشناس توریستی در خراسان جنوبی کویر سه قلعه را به واسطه داشتن آسمانی تاریک برای رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص دانست و گفت: برای همین ویژگی است که کویر سه قلعه مورد توجه گروه های آماتور و حرفه ای علاقه مند به نجوم قرار گرفته است.

احسان درستکار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از دیگر امتیازات این کویر به دق وسیع و تپه های ماسه ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقه مند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد به طوری که اجرای برنامه های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویرنوردی در تپه های ماسه ای به طور همزمان امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: شرایط منحصر به فرد شهرستان سرایان از نظر تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص که از مناطق کوهستانی و سرسبز است و در عین حال ریگزارها و تپه های ماسه ای را در دل کویر سه قلعه جا داده و این شهرستان را به یکی از نقاط دیدنی و توریستپذیر خراسان جنوبی مبدل کرده است.

این کارشناس توریستی گفت: پوشش گیاهی کویر سه قلعه نیز مانند بسیاری از مناطق کویری و بیابانی ایران شامل گونه های متعدد و گوناگون شامل گیاهانی مانند تاغ ریال قیچ، اسکنبیل، خارشتر و ارمک است و پوشش جانوری شامل خزندگانی مانند افعی شاخدار ایرانی و انواع مارمولک ها مانند آگاماها می شود، پرندگان نیز مانند هوبره، زاغ بور، چک چک، باقرقره و چکاوک در این منطقه دیده می شوند.

رونق زیرساخت های توریستی در کویر سه قلعه

زیرساخت های توریستی برای میزبانی از توریستان طبیعت موضوع دیگری است که رییس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان سرایان در این باره گفت: تا به امروز چهار اقامتگاه بوم گردی نمکزار، راویج، زرین چاه و زرین گل در کویر سه قلعه به بهره برداری رسیده است.

محمد عرب اضافه کرد: البته اقامتگاه های بوم گردی راویج و نمکزار احداثی دارای امکانات رفاهی، پذیرایی و تفریحی هستند به طوری که مجموعه نمکزار از بهترین اقامتگاه های کویری استان است.

وی گفت: اقامتگاه های زرین چاه و زرین گل عشایری بوده اما دارای امکانات رفاهی و پذیرایی مناسبی هستند.

مجموعه این اقامتگاه ها دارای ظرفیت اسکان 250 نفر در شبانه روز هستند و اولین ساختمان رصدی استان خراسان جنوبی نیز در کویر سه قلعه در حال ساخت است.

رییس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی سرایان گفت: یک واحد اقامتی دیگر تا سرانجام امسال در این منطقه به بهره برداری می رسد و مجوز احداث یک واحد دیگر صادر شده که در حال طی مراحل اداری است.

بهار و پاییز بهترین زمان کویرنوردی در سه قلعه

وی به بازدید حدود 12 هزار نفر از کویر سه قلعه در نوروز 98 و پیش از همه گیری دنیای ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این رقم با توجه به استقبال مردم از کویر به دلیل مساعد شدن آب و هوا در فصل پاییز و ماه های اردیبهشت، شهریور و اسفند در سال بیش از 40 هزار نفر است.

عرب اضافه کرد: فروردین، اردیبهشت تا نیمه خرداد و از نیمه شهریور تا سرانجام آبان و نیمه دوم اسفند ماه بهترین زمان برای سفر به کویر سه قلعه است البته افراد برای ورود به کویر باید آشنایی لازم را داشته باشند و براساس ضوابط توریستی عمل کنند.

وی شرح داد: آسمان صاف و تاریک منطقه سه قلعه که به بهشت منجمان شهره است، پنجمین آسمان تاریک دنیا را دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: امسال به دلیل محدودیت های کرونا در ایام عید تا سرانجام خرداد اقامتگاه ها تعطیل بود ولی در تابستان و پاییز حدود سه هزار نفر از این کویر زیبا بازدید داشته اند.

تپه های ماسه ای و رمل های زیبا، معادن بنتونیت و سنگ های قیمتی، آداب و رسوم و زندگی عشایری، پرورش دام های سبک و سنگین در منطقه و در مجاورت اقامتگاه ها از دیگر جاذبه های کویر سه قلعه سرایان است.

دق بسیار زیبا، معدن نمک و امکان آشنایی با برداشت نمک، جاذبه های طبیعی مثل درختان گز کهنسال، گودال های آب در دل تپه ماسه ای که حتی در تابستان و در سال های پر بارش نیز آب دارند از جاذبه هایی است که هر توریستی را به سمت خود جذب می کند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن و تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید 19، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، توریستی و طبیعی ایران است که می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید توریستی را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه ریزی کرد.

بیابان لوت که سال 1395 به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شد، بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28480

به "کویر سه قلعه؛ بهشت رصد ستارگان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر سه قلعه؛ بهشت رصد ستارگان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید