گام های اولیه ژن درمانی در کشور برداشته شده است

به گزارش شیوا مارکت، زنجان - خبرنگاران - رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هم اکنون گام های اولیه در بخش ژن درمانی کشور برداشته شده است که خوشبختانه با وجود نیروی انسانی و ابزارهای لازم؛ می توان با انسجام بخشی، هوشمندی بیشتری را در این زمینه اعمال کرد.

گام های اولیه ژن درمانی در کشور برداشته شده است

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا بیگلری روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی و نانو فناوری بازساختی استان زنجان اضافه نمود: هم اکنون ژن درمانی در درمان بیماری های مختلفی نظیر هموفیلی، سرطان ها و سل درمانی دنیا وارد عمل شده و به نوبه خود نیز پیشرفت های را به دنبال داشته است.

وی گفت: در صورتی که انسجام بخشی و هوشمندی در این حوزه اعمال گردد، می توان کارهایی را انجام داد، البته کشورهای پیشرفته به پیروزیت های مهمی در این زمینه دسته یافته اند.

این متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: در صورت عدم استفاده از فرصت های کنونی؛ کشور بهای گزاف روزهای از دست رفته امروزی را در آینده خواهد داد و به این مقوله مهم باید بیش از گذشته توجه کرد.

وی یادآور شد: نخستین کلینیک های پیروز ژن درمانی در سال 1991 رخ داد، زمانی که بیماری لاعلاج یک دختر بچه آمریکایی مورد درمان نهاده شد و این پیروزیتی بسیار مهم در علم دنیای محسوب می شد.

این مسئول گفت: این کار نشان داد که با انتقال ژن می توان به درمان بیماری های لاعلاج رسید که حدود 22 سال پس از آن اولین داروی ژن درمانی توسط آژانس دارویی اتحادیه اروپا پذیرفته شد.

بیگلری اضافه نمود: می توان گفت در موضوع ژن درمانی راه طولانی طی و تجربه های کسب شده بیانگر آن است که این حوزه راستا صاف، یکدست و دست یافتی با سرعت بالا نیست، بلکه راهی است که باید دقت لازم را انجام داد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: 20017 طلایی ترین سال علم ژن درمانی محسوب می گردد که از طریق آن، درمان بیماری های مختلفی انجام و به دنبال آن نیز پروتکل هایی قابل اجرا وارد حیطه درمان شد.

بیگلری خاطر نشان کرد: به همین خاطر اکنون چاپ مقاله در حوزه ژن درمانی بسیار سخت شده و به دلیل بروز شکست های به وقوع پیوسته در این حوزه، مطالب را به راحتی پذیرش نمی نمایند و آنالیز های دقیقی انجام می گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این برنامه گفت: از دهه 70 مطالعه سلول های بنیادی در کشور آغاز شدو در یک بازه 20 ساله به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت، تا جایی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، صندلی سومین کشور دنیا در استفاده کاربردی از این دانش را دارا است.

دکتر پرویز قزلباش اضافه نمود: از دهه هفتاد مطالعه بر روی سلول های بنیادی در ایران آغاز شد و امروزه با پیشرفت های خیره نماینده ای که در این حوزه به وجود آمده گام هایی خوبی در این بخش برداشته شده است.

9646/8068

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3965

به "گام های اولیه ژن درمانی در کشور برداشته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های اولیه ژن درمانی در کشور برداشته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید