گردشگران عراقی و جولان دلالان گردشگری سلامت در مرزهای ایلام

به گزارش شیوا مارکت، عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با اشاره به آن که شیوع ویروس کرونا سبب خانه نشین شدن فعالان حوزه گردشگری شده است، گفت: باتوجه به این که استان ایلام مدت زیادی در زمره استان های قرمز به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار داشت از این رو می توان گفت مدت طولانی از تعطیلی بخش های مختلف حوزه گردشگری در ایلام می گذرد. در واقع می توان گفت بیش از 90 درصد از تاسیسات حوزه گردشگری تعطیل هستند و فقط هتل ها آنهم با میانگین ظرفیت 30% ضریب اشغال از ابتدای سال تا به امروز فعال هستند. رستوران ها نیز به صورت بیرون بر فعال هستند.

گردشگران عراقی و جولان دلالان گردشگری سلامت در مرزهای ایلام

به گفته او، تنها بخشی که در حال حاضر در حوزه گردشگری استان ایلام فعال است، گردشگری سلامت است که بخشی از آن به صورت قانونی و بخشی از آن به صورت غیرقانونی فعالیت دارد. در واقع این روزها شاهد حضور بیماران متعدد از کشور عراق هستیم که از مرز مهران وارد ایلام می شوند و باتوجه به آنکه در حال حاضر تنها یکی از آژانس های ایلام در حوزه گردشگری سلامت مجوزهای لازم را دریافت کرده و با بیمارستان هایی که دارای IPD هستند قرارداد دارد، می توان گفت با درنظر دریافت تعداد گردشگران سلامت، راه برای فعالیت دلالان نیز باز است.

شنبه زاده گفت: در حال حاضر ویزا برای گردشگران صادر نمی شود اما برای گردشگرانی که در حوزه سلامت سفر می کند ویزا صادر می شود. البته هماهنگی های لازم با کنسولگری های ایران در عراق اجرا شده تا آژانس هایی که دارای مجوز هستند به گردشگران معرفی شود اما واقعیت آن است که بسیاری از این افراد که وارد مرز می شوند به چنگال دلالان می افتند. تعداد این دلالان نیز در مرز زیاد است. هرچند آماری از تعداد گردشگران سلامت که به دام دلالان می افتند در اختیار نداریم اما می دانیم که بسیاری از آنها به صورت انفرادی سفر می کنند و هنگامی که در مرز حاضر می شوند، مورد سوءاستفاده دلالان قرار می گیرند. به طور مثال ممکن است پزشک یا عمل مورد نظر گردشگر سلامت در ایلام با قیمت بسیار مناسب قابل دسترس باشد اما دلالان که برخی از آنها در قالب تاکسی فعالیت دارند، از اعتماد این افراد سوءاستفاده کرده و آنها را با هزینه های هنگفت به سایر استان ها می برند و چند برابر هزینه را از آنها دریافت می کنند. ما نیازمند آن هستیم تا بتوانیم بحث گردشگران سلامت را در استان ایلام ساماندهی کنیم. شرط این مهم نیز جمع آوری دلالان در مرز است که هنوز این اتفاق محقق نشده است.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری استان ایلام، بیشتر گردشگران سلامت که از عراق به ایران می آیند برای انجام جراحی های زیبایی مانند عمل بینی و حتی کاشت مو سفر می کنند. حتا در شرایط فعلی باتوجه به شیوع ویروس کرونا بازهم تعداد قابل توجهی از گردشگران سلامت از عراق برای انجام عمل های زیبایی به ایران سفر می کند.

میراث ایلام بر اثر بارندگی اخیر آسیب ندید

او در خصوص شرایط بنا تاریخی و میراث فرهنگی استان ایلام در شرایطی که این روزها با سیل و بارندگی در بیشتر استان های کشور همراه هستیم، گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچیک از آثار تاریخی استان ایلام بر اثر بارندگی آسیب ندیده اند. البته چند اثر در خطر شناسایی شده است که درصدد پایش و حفاظت از آنها هستیم. باتوجه به تجربه سال های گذشته و خسارت هایی که بارندگی و سیل به آثار تاریخی استان وارد کرد، درصدد پاکسازی مجرای آب ها و ناودان ها برآمدیم و برای برخی از بناها که احساس کردیم خطر سیلاب ممکن است آن ها را تهدید کند، جوی های آب و موانعی در نظر گرفتیم تا آب های سطحی را به سمت دیگر هدایت کند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان ایلام همچنین از ساماندهی و بازسازی اشیاء موزه دره شهر خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موزه ها این فرصت را ایجاد کرد تا بتوانیم تمام اشیاء موزه دره شهر را مورد بازسازی و پاکسازی قرار دهیم. همچنین قرار است در نمایش اشیا موزه تغییراتی ایجاد شود و تنوع بخشی صورت گیرد.

او همچنین از ابلاغ حدود یک و نیم میلیارد تومان به پایگاه های میراث ملی استان ایلام خبر داد و گفت: برای سه پایگاه شهر تاریخی دره شهر(سیمره)، سیروان و دهلران اعتبارات لازم را دریافت کردیم و فعالیت های بازسازی، ساماندهی و پژوهشی تعریف شده برای این پایگاه ها از دی ماه آغاز خواهد شد.

گلیم نقش برجسته مهمترین اقلام صادراتی صنایع دستی به عراق

پیش تر نیز شنبه زاده اعلام کرده بود: بر اساس آمار گمرک استان محصولات مختلف صنایع دستی به ارزش یک میلیون و 92 هزار و 605 دلار از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده که گلیم نقش برجسته مهمترین اقلام صادراتی به این کشور بوده است. در میان اقلام صادر شده گلیم، چوب و مشتقات آن، سفال، سرامیک، شیشه های سنتی، زیلو سنتی، مس و مشتقات آن، جاجیم، حصیر و نمد بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

ایلنا

راه ساری: سئو، طراحی سایت، طراحی و چاپ گرافیکی و دیجیتالی، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

منبع: گردشبان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26218

به "گردشگران عراقی و جولان دلالان گردشگری سلامت در مرزهای ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگران عراقی و جولان دلالان گردشگری سلامت در مرزهای ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید