گزارش، نگرانی توریسم و کشاورزی ترکیه از تنش با روسیه

به گزارش شیوا مارکت، دو بخش صادرات محصولات کشاورزی و همچنین گردشگری ترکیه٬ به شدت به روسیه وابسته شده اند و اگر روابط آنکارا - مسکو به سوی تنش و انجماد برود٬ اقتصاد ترکیه به شکل جدی آسیب خواهد دید.

گزارش، نگرانی توریسم و کشاورزی ترکیه از تنش با روسیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ این روزها مساله ادلب و تحولات مربوط به آن٬ مهم ترین و داغ ترین خبر سیاسی و امنیتی ترکیه است. چرا که ترکیه در منطقه ادلب 12 مرکز دیده بانی نظامی دارد و تا به امروز 13 نظامی ترکیه در جریان تحولات اخیر ترکیه جان خود را از دست داده اند.

البته شمار کل کشته های ترکیه در جریان تحولات سوریه خیلی از این بیشتر است و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در این خصوص از سیاست خارجی اردوغان انتقاد نموده و گفته است: 122 شهید دادیم و حالا در ادلب گرفتار شده ایم.

اما آیا مساله فقط جان نظامیان و امنیت مرزی ترکیه است؟ خیر. تحلیل گران بر این باورند که اختلاف نظر بر سر ادلب٬ به روابط مسکو و آنکارا لطمه زده و چنین هزینه ای برای ترکیه از هر خسارت دیگری سنگین تر است.

در واقع آن چه موجب نگرانی بخش قابل توجهی از فعالان مالی ترکیه شده٬ مساله اقتصاد است. چرا که در چند سال اخیر٬ هر دو بخش صادرات محصولات کشاورزی و همچنین بخش گردشگری ترکیه٬ به شدت به روسیه وابسته شده اند و اگر روابط آنکارا - مسکو به سوی تنش و انجماد برود٬ اقتصاد ترکیه به شکل جدی آسیب خواهد دید.

چرا رابطه با روسیه برای ترکیه مهم است؟

روابط ترکیه و روسیه در چند سال گذشته به سطح مطلوبی رسیده همیشه در حال رشد بوده است. حالا باید گفت٬ کار به جایی رسیده که بعضی از تحلیل گران و کارشناسان روابط بین الملل در داخل ترکیه٬ از این میزان نزدیکی به هراس افتاده و معتقدند که آمریکا در برابر این رابطه گرم٬ دست بر روی دست نمی گذارد و بالاخره کاری خواهد نمود.

اما ظاهراً تیم سیاسی - امنیتی اردوغان عزم خود را جزم نموده و برای ادامه این راستا مصمم است. به عبارتی روشن٬ رابطه با روسیه٬ برای این تیم از یک اهمیت حیاتی و استراتژیک برخوردار است و تداوم همکاری همراهی با مسکو٬ برای آنکارا در معادلات شرق٬ اهمیت کانونی و کلیدی دارد. چرا که رابطه با روسیه٬ می تواند برگ برنده ترکیه در شانگهای و آسیای میانه باشد و علاوه بر این٬ در تحولات مدیترانه و آفریقا نیز٬ فواید بسیاری برای ترکیه به دنبال بیاورد. در عین حال٬ اقتصاد هم خیلی مهم تر از آن است که بگردد فراموشش کرد.

چه کسی ضرر می نماید؟

در مدار روابط جدید ترکیه و روسیه٬ چندین کارت و معادله مهم و حیاتی وجود دارد:

1.ساخت نیروگاه هسته ای آک کویوی ملاتیای ترکیه به دست دانشمندان و مهندسین روسی.

2. پروژه انتقال گاز روسیه از خط ترک استریم و از زیر دریای سیاه به ترکیه و اروپا.

3.فروش سامانه موشکی اس 400 روسیه به ترکیه با وجود مخالفت های آمریکا.

4.احتمال فروش جنگنده های سوخو به ترکیه.

5.شراکت ترکیه با روسیه و ایران در فرایند آستانه.

6.درآمد کلان بخش گردشگری ترکیه.

7.درآمد قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه.

8.فعالیت ده ها پیمانکار ترکیه ای در روسیه و ارز آوری فعالیت طولانی مدت آنان.

9.استفاده ترکیه از ظرفیت های قدرت روسیه در مدیترانه و آفریقا.

وقتی که به تابلوی بالا می نگریم٬ این واقعیت را به وضوح می بنییم که تداوم و توسعه روابط بین ترکیه و روسیه٬ سود یک سویه ندارد و هر دو طرف در این ماجرا برنده اند. اما از منظر مالی٬ این ترکیه است که می تواند در چندین بخش مالی٬ از همکاری با روسیه سود ببرد.

ساخت نیروگاه هسته ای آک کویوی ملاتیای ترکیه توسط روس ها و همچنین پروژه انتقال گاز روسیه از خط ترک استریم به ترکیه و اروپا٬ دو شاه کلید و معامله طلایی مبتنی بر اصل برد - برد برای اردوغان و پوتین است. اما چنین به نظر می رسد علاوه بر این دو نقطه مهم حوزه دیپلماسی انرژی٬ بخش توریسم و صادرات نیز اهمیت حیاتی دارد.

روزنامه آیدنلک ترکیه در مصاحبه با گروهی از فعالان بخش گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی در استان آنتالیا٬ به این موضوع اشاره نموده که بازگشت ترکیه و روسیه به روابط سرد و منجمد شده دوران سقوط هواپیمای سوخوی روسیه٬ یک ریسک و مخاطره بزرگ است.

یکی از هتلداران و فعالان قدیمی بخش توریسم در آنتالیا٬ اعلام نموده که در بعضی از هتل های مهم این استان٬ میزان گردشگران روسی٬ به 90 درصد کل مسافران می رسد. او در این مورد می گوید:وقتی که هواپیمای روسیه را مورد هدف قرار دادیم. مسافران روسی از آمدن به ترکیه امتناع کردند و ما تا مدت ها کارمان شده بود نشستن و مگس پراندن. بیش از 50 درصد از نیروهایمان را به خانه فرستادیم و مصرف مواد غذایی و ارزاق در رستوران های ما با کاهش هفتاد درصدی روبرو شد.اگر دوباره به آن دوران بازگردیم٬ توریسم ترکیه به خطر می افتد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته٬ سالانه 5 میلیون و 200 هزار گردشگر روسی به ترکیه سفر می نمایند و دست کم 1 ششم از درآمد 36 میلیارد دلاری ترکیه توسط آنان تامین می گردد.

یکی دیگر از فعالان بخش هتلداری و گردشگری آنتالیا می گوید:در خود آنتالیا٬ گردشگران روس برای ما منبع درآمد مهمی هستند. اما در آنالیا٬ اهمیت مساله خیلی فراتر از این است. چرا که در آنالیا٬ به راحتی می توان گفت که 80 درصد از درآمد کل مغازه ها و اقامتگاه ها٬ بستگی به سفر گردشگران روسی دارد. حالا اختلافات آنکارا و مسکو در خصوص ادلب و احتمال توقف سفر گردشگران روسی برای ما تبدیل به یک کابوس شده و با ترس و لرز به اخبار تلویزیون توجه می کنیم.

اگر چه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همتای ترک او یعنی مولود چاووش اوغلو اعلام نموده اند که اختلافات جدید٬ به پفراینده همکاری دفاعی اس 400 آسیب نمی زند٬ اما ظاهراً آن چه در شرایط فعلی برای مردم ترکیه و فعالان مالی این کشور٬ اهمیت بیشتری دارد٬ نان شب و رزق و روزی صدها هزار کشاورز و فعال بخش گردشگری است و نه تکنولوژی اس 400.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16005

به "گزارش، نگرانی توریسم و کشاورزی ترکیه از تنش با روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، نگرانی توریسم و کشاورزی ترکیه از تنش با روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید