یک بام و دوهوای تاکسی های اینترنتی
به گزارش شیوا مارکت، چند سالیست که بازار تاکسی های اینترنتی داغ شده است به طوری که حال بخشی از مسئولیت حمل و نقل درون شهری بردوش آنها است. تاکسی هایی که در هر نقطه ای از شهر از طریق یک اپلیکیشن می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.
به گزارش ایسنا، تاکسی های اینترنتی همیشه منتقدان و موافقان بسیاری داشته است؛ بعضی ها معتقدند که این تاکسی ها استارت آپ هایی هستند که از کسب و کارهای مجازی مجوز فعالیت دارند و بنابراین قانونی اند اما در مقابل بعضی دیگر بر این باورند که متولی حمل و نقل عمومی، شهرداری ها بوده و هر مجموعه ای که قصد فعالیت در این حوزه را دارد، باید مجوزهای مربوطه را از شهرداری اخذ نمایند.
افشین حبیب زاده-رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه فعالیت اینگونه مشاغل به عنوان روش های نوین استارت آپی، در جهانی امروزی یک ضرورت است، گفته بود که به دلیل دسترسی سریع مردم به این مسافربرها و بعضا قیمت پایین کرایه ها، تردد با وسایل نقلیه این شرکت ها برای مردم جذابیت دارد. وی همچنین ضمن تاکید براین موضوع که تاکسیرانی نیز باید با اتکا به شیوه های الکترونیکی نسبت به جذب مسافر اقدام نمایند تا از این بازار رقابتی جانمانند به این موضوع نیز اشاره نموده بود که مسافربرهای اینترنتی تاکنون توانسته اند نیازهای مخاطبان را به خوبی پاسخ دهند اما ضروری است که بخش های نظارتی حاکمیت، به دغدغه های مسافران و شهروندان نیز پاسخ دهند. البته نظارت نباید استقلال این شرکت های اینترنتی را مخدوش کند و زیانی به آنها برسد اما در مجموع این شرکت ها باید تابع مقررات کلی کشور باشند.
محمد علیخانی-رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به این موضوع گفته بود بی تردید باید قانون ملاک عمل باشد که در این مورد می گوید نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداری ها است، اما از سوی دیگر قوانینی وجود دارد که به فعالیت نرم افزارهای جدید مسافربری که در تمام جهان هم هست یاری می نماید.همچنین قطعا نمی توان در مقابل تکنولوژی ایستاد، تکنولوژی کار خود را می نماید و تاثیرش را می گذارد بر همین اساس هم حمایت هایی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این نرم افزارها انجام می گردد و مجوزی هم برای آنها صادر می گردد اما قطعا صدور این مجوز نمی تواند موجب این باشد که سایر قوانین زیرپا گذاشته گردد.
وی همچنین اذعان نموده بود که در چارچوب های معین، رانندگان این مسافربرها نیز از امتیازاتی برخوردار می شوند، یعنی وقتی جز حمل و نقل عمومی قرار می گیرند از معافیت های مالیاتی هم بهرمند می شوند؛ در حال حاضر ترسی از بعضی رانندگان مسافربرهای اینترنتی در سطح جامعه وجود دارد چرا که صلاحیت آنها به درستی تایید نمی گردد و خیلی ساده می توانند ثبت نام و فعالیت نمایند و اگر اتفاقی هم بیافتد معمولا شرکت اعلام می نماید که ربطی به ما ندارد و شرکت تنها واسطه میان مسافر و راننده است لذا این مسائل باید حل و فصل گردد. منتظر هستیم دستورالعمل وزارت کشور در این رابطه هرچه زودتر ابلاغ گردد.
مرتضی ضامنی- مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی در هر فضای کسب و کاری می تواند آن کسب و کار را رونق دهد به شرط آنکه به درستی از تکنولوژی استفاده گردد، اظهار کرد:هیچ فردی با مباحث تکنولوژی و استفاده از این فناوری ها در حوزه حمل ونقل مخالف نیست.در مجموعه وزارت کشور، شهرداری ها و حوزه تاکسیرانی هیچ کس با اصل تاکسی های برخط مخالف نیست ولی اینکه این ناوگان چارچوب و ضوابطی برای فعالیت نداشته باشند، قابل پذیرش نیست. زیرا در این صورت می توان گفت مسافربرهای اینترنتی همان مسافربرهای شخصی هستند که به سامانه الکترونیک فراخوان مسافرمجهز شده اند.
- دو ناوگان مشابه با قوانین متفاوت
وی ادامه داد:حرف ما این است که در حوزه حمل و نقل عمومی قواعد و ضوابطی وجود دارد و افرادی که می خواهند در این حوزه و درهر قالبی اعمم از ناوگان تاکسیرانی رسمی،آژانس یا تاکسی های اینترنتی فعالیت نمایند باید مطابق آن قوانین باشند. نمی توان گفت ناوگان رسمی به نام تاکسیرانی در کشور وجود دارد که بایستی همه ضوابط و قواعد را رعایت نمایند، سالی دوبار معاینه فنی بگیرند،با هر نوع خودرویی اجازه تردد در سطح شهر نداشته باشد،خودروی آنها فرسوده نباشد و از آن طرف ناوگان دیگری مشغول ارائه همین خدمات باشند اما نه نیازی به اخذ دوبار معاینه فنی در سال داشته باشند و حتی رانندگانش هم از فیلترهای مربوطه گذر ننموده و از تاییدیه های صلاحیت جسمی و روانی برخودار نباشند.از طرفی ایمنی خودروهای آنها نیز تایید نشده باشد.در حقیقت این موضوع درست نیست که دو ناوگان با خدماتی مشابه اما قوانین متفاوتی داشته باشند.
- باید شرایط رقابت سالم برای همه فراهم گردد
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور توضیح داد: همیشه تاکید می کنیم که مسافربرهای اینترنتی پدیده بسیار خوبی است اما معین چارچوب های معین یا به عبارت دیگر فراهم کردن زمین بازی یکسان برای بازیگران عرصه خدمات حمل و نقل عمومی می تواند رقابتی سالم برای همه آنها رقم بزند.در حقیقت به واسطه این رقابت شکل گرفته می توانیم شاهد ارائه خدمات با کیفیت تر در این حوزه باشیم.در غیر این صورت بی توجهی به آن می تواند در درازمدت عواقبی منفی اجتماعی زیادی داشته باشند.
وی در ادامه افزود:متاسفانه رفتارهای افراط و تفریط در این حوزه وجود دارد.بعضی معتقدند که مسافربرهای اینترنتی نباید از جایی مجوز بگیرند و صرف اینکه از اتحادیه کسب وکارهای مجازی مجوز دارند، کفایت میکند اما این درست نیست.طبق قوانین و مقرراتی که حیات حقوقی دارند متولی حمل ونقل در شهرها شهرداری ها هستند. بنابراین اگر هم قرار است مجوز از جایی نداشته باشند، باید قوانین به مجلس رفته و اصلاح گردد.
- اوبر هم زیر نظر شهرداری های شهرهای مختلف است
ضامنی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه تاکسی های اینترنتی در جهان زیر نظر شهرداری ها مشغول فعالیتند، گفت: تاکسی اینترنتی اوبر که سردم دار تاکسی های اینترنتی در جهان است در کشورهای اروپایی زیر نظر شهرداری هر شهر فعالیت می نمایند و قوانین معینی دارد و حتی در بعضی مواقع برای آنها محدودیت هایی اعمال می گردد. در حقیقت وقتی قرار است تعادل حمل ونقل عمومی انبوهبر به هم بخورد بایستی برای آن محدودیت ایجاد کرد.
- تاکسی های اینترنتی در جهان پدیده نویی است
به گفته این مقام مسئول در حوزه تاکسیرانی ،تاکسی های اینترنتی در جهان یک پدیده نویی است و حیاتی 20 - 30ساله دارد. حتی کشورهای اروپایی نیز که در این مورد از کشور ما جلوتر هستند و قوانین جدیدی وضع نموده اند باز با مخاطراتی در این حوزه رو به رو می شوند و قاعدتا کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
- وزارت کشور به دنبال تدوین دستورالعمل جدید
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور توضیح داد: به شورای عالی ترافیک کشور در وزارت کشور تکلیف شده است که دستورالعملی را تدوین نمایند تا براساس آن حوزه نظارتی شهرداری ها بر عملکرد این مسافربرهای اینترنتی معین گردد. حدود 10 روز پیش جلسه شورای عالی ترافیک کشور پیرامون همین موضوع برگزار گردید و قرار است دستورالعملی تهیه و برای اجرا ابلاغ گردد.
وی در ادامه گفت:بعد از گذشت یکسال که غلیان احساسات هواداران مسافربرهای اینترنتی پایین آمده و منطق و عقلگرایی در این حوزه حاکم شده همه قبول کردند که بایستی ضوابطی حاکم باشد. حتی در کمیسیون امور زیربنایی دولت هم در برهه ای این موضوع مطرح شد و درآنجا مقامات عالی کشور هم براین امر تاکید کردند که هم چارچوب و ضابطه ایی باشد و هم محلی که این چارچوب و ضابطه را تعریف کند و این محل جایی نیست جز شورای عالی ترافیک شهرهای کشور .
به گفته وی ساماندهی مسافربرهای اینترنتی در دستور کار شورای عالی ترافیک قرار گرفته است و قرار در یکی دو جلسه آینده این موضوع ابلاغ گردد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مسافربرهای اینترنتی جزو ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار می آیند یا خیر گفت:طبق ماده 202 و 203 آیین نامه هدایت و رانندگی، هر شخصی بدون دریافت مجوز از شهرداری با خودروی شخصی خود اقدام به جابه جایی مسافر کند ،تخلف محسوب می گردد و مشمول جریمه است.
ضامنی در انتها افزود: قراراست دستورالعمل ساماندهی مسافربرهای اینترنتی حول سه محور نوع خودرو و سن فرسودگی ،صلاحیت های فردی و مجوزهای فعالیت محلی و کشوری و مسائل پیرامونی آنها تعریف گردد.
اگرچه ورود تکنولوژی به جهانی امروز امری اجتناب ناپذیر است و منجر به سهولت زندگی شهروندان می گردد، اما به نظر می رسد بایستی قبل از ورود تکنولوژی به هر بخش، برای آن برنامه ریزی های مناسبی کرد تا خود تکنولوژی معضل جدیدی را برای شهروندان ایجاد نکند.
منبع: همشهری آنلاینkurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری