10 خودرو برنده و بازنده کریسمس
به گزارش شیوا مارکت، برای آنکه بهترین خودروهای سال جاری را از نگاه مصرف کنندگان بشناسید یا با منفورترین خودروها آشنا شوید، کافی است نگاهی به رشد تقاضای خرید آن ها داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، وب سایت بلومبرگ یکی از معتبرترین رسانه های مالی دنیا است و در زمینه های گوناگون، خصوصا صنعت خودرو مورد اعتماد و تأثیرگذار بر بازار عمل می نماید. مقیاس این سایت در تشخیص رشد یا کاهش شاخص مردمی بودن یک خودرو، تغییر فرایند تقاضا برای خرید آن در ماه پایانی سال میلادی (خرید پیش از کریسمس) است. به این صورت که ممکن است خودرویی فروش عالی نداشته باشد، اما نسبت به ماه گذشته رشد تقاضای چشمگیری تجربه نموده باشد. پس در این حالت، یک خودرو، در زمینه فروش و جذب مخاطب برنده ارزیابی می گردد. نکات جالب و شگفت انگیزی در این آمار به چشم می خورد که برای فعالان بازار خودرو تا حد زیادی قابل پیش بینی نبود. در این مطلب، نگاه کاملی به رشد و افول آمار فروش خودروهای پرتیراژ از نگاه بلومبرگ خواهیم داشت.
برترین رشد در فروش
1. اینفینیتی QX50 (رشد فروش 272 درصد)
این کراس اوور در فهرست محصولات اینفینیتی صندلی ویژه ای دارد؛ چرا که یک شاسی بلند عظیم نیست و قرار است خانوادگی و عامه پسند باشد. سال 2016 بیش از هرسال دیگر برای کراس اوورها از برندهای مختلف، سودآور بود. این خودروها بعد از خودروهای چهاردر صندوق دار سایز میانه (سدان مدیوم سایز)، بیش ترین تقاضای خرید را داشتند. از دیدگاه فنی، اینفینیتی QX50 برتر از پورشه ماکان و آئودی Q5 نیست، اما اقبال عمومی به آن فوق العاده بوده است.
2. مرسدس بنز GLE (رشد فروش 221 درصد)
طرفداران این برند آلمانی به آن بسیار وفادار هستند. ما تصور می کردیم رشد فروش در کلاس های خاص این خودروساز عظیم از جمله شاسی بلندهای کوپه و جمع وجور بالا نباشد و کلاس های شناخته شده تر، رشد فروش بالاتری داشته باشند؛ اما شاسی بلند گران قیمت مرسدس بنز که در دو تیپ بدنه معمولی و کوپه عرضه می گردد، به مقدار کلاس E (معروف به کلاس الگانس) سودآوری داشته است.
3. ولوو XC90 (رشد فروش 202 درصد)
خودروی مدرن ولوو که سال جاری از جهات گوناگون و در رسانه های مختلف، رتبه برتر کسب نموده است، طبیعی است که رشد فروش بالایی داشته باشد. این خودرو نه تنها از نظر ظاهر، بلکه از دید فنی هم یک تجربه کاملا تازه برای این خودروساز مطرح سوئدی محسوب می گردد و خط فراوری ویژه ای هم برای آن تدارک دیده شده است. اگر می خواهید حس تازه ای را تجربه کنید، ولوو XC90 برای شما طراحی شده است.
4. آئودی TT (رشد فروش 201 درصد)
در طول سال 2016 شرکت آئودی بیش از سه هزار دستگاه از مدل TT را به فروش رساند که برای یک خودروی اسپرت و دودر، آمار شگفت انگیزی محسوب می گردد. رشد فروش این خودرو نه تنها در ماه اخیر میلادی، بلکه نسبت به سال گذشته هم بالاتر رفته است و موفقیت آئودی در جذب مخاطب های تازه را به خوبی نشان می دهد. از دید منتقدان، شاید آئودی TT در کلاس خود برترین گزینه از نظر فنی نباشد، اما بدون شک یکی از برترین ها است.
5. بی ام و X1 (رشد فروش 88 درصد)
بدون شک این خودرو یکی از برترین خودروهایی است که می توان خرید. یک کراس اوور کوچک که فهرست کاملی از نیازهای هر خریدار را تأمین می نماید. نکته ای که به نظر می رسد بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب برای X1 داشته است، تغییرات گستره در این خودرو و ارتقاء آن از هر نظر نسبت به مدل قبلی است. این خودرو در کلاس خود مقرون به صرفه نیست و مانند آئودی TT، نظر مثبت تمامی کارشناسان را جلب ننموده است؛ ولی خریداران را به ولخرجی راضی نموده است.
بیشترین کاهش تقاضا
1. کیا K900 (کاهش فروش 68 درصد)
به نظر می رسد استفاده از لبرون جیمز، ستاره برتر بسکتبال آمریکا هم نتوانست این خودروی لوکس را به اندازه فروشی که مدیران کیا، انتظار داشتند، نزدیک کند. پرچم دار این برند کره ای سال جاری فروش بسیار پر افت وخیزی را تجربه کرد. هرچند K900 در سال 2014 به هنگام اولین حضور خود در بازار، فروش خوبی داشت؛ اما سال جاری و خصوصا در ماه آخر سال، رقابت را به دیگر رقبا واگذار نموده است.
2. کرایسلر 200 (کاهش فروش 65 درصد)
در کلاسی که هوندا و تویوتا سال ها است میدان داری می نمایند، کرایسلر 200 تقلای زیادی برای جذب مخاطب می نماید. این در حالی است که خودروی یادشده با توجه به استفاده از گیربکس مدرن 9 سرعته اتوماتیک، چندی پیش از نظر کارشناسان جزو 10 خودروی پرفروش سال 2016، پیش بینی شده بود.
3. فیات 500 سری L (کاهش فروش 60 درصد)
برخی خودروها اصولا طراحی عجیبی دارند و قرار است یا دوست داشتنی یا تنفر برانگیز باشند. فیات 500 سری L در بازار دنیای درست چنین حالتی دارد. این روزها این مدل فیات فروش خوبی تجربه نمی نماید، در صورتی که اقبال عمومی به برادر دوقلوی آن، جیپ رنگید (Renegadee) فوق العاده است.
4. بی ام و سری 6 (کاهش فروش 46 درصد)
درحالی که این مدل از محصولات خودروساز عظیم باواریا، می تواند آرزوی هر کسی باشد؛ شاید نوعی دوگانگی در تصمیم گیری برای طرفداران این برند به وجود آمده است. امروزه این خودرو در دو تیپ چهاردر و دودر عرضه می گردد، درحالی که تا پیش از سال جاری، صرفا یک خودروی دودر اسپرت و خوش استیل بود. نمی توان با قاطعیت گفت که افت فروش سری6 به علت عرضه نسخه چهاردر بوده است؛ چرا که رشد فروش خوبی در رده شاسی بلندهای بی ام و دیده می گردد و با همین حدود هزینه، می توان یک X66 مجذوب کننده خریداری کرد.
5. هوندا فیت (کاهش فروش 43 درصد)
این خودرو از هر نظر یک وسیله نقلیه کوچک و مجذوب کننده به نظر می رسد؛ با این حال طراحی داخلی عالی همراه با چهره بیرونی مجذوب کننده، در کنار قیمت مناسب، فروش بالای خودروی یادشده را در پی نداشته است. به عقیده ما کلیت این خودرو حس یک مینی ون را به خریدار می دهد؛ درحالی که علاقه مندان این کلاس، به بازار کراس اوور های کوچک جذب شده اند.
منبع: جام جم آنلاین