15 شهری که در معرض سیل و آب گرفتگی قرار دارند

به گزارش شیوا مارکت، اگر چه بعضی از افراد، هنوز هم فکر می نمایند که کره زمین با هیچ مسئله ای روبرو نیست و شرایط جوی زمین همچنان به خوبی و در جهت عادی خود پیش می رود اما بسیاری از دانشمندان درباره شدت یافتن توفان ها، کاهش یخ در قطب شمال و بالا آمدن سطح آب دریاها که در اثر تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین رخ می دهد ابراز نگرانی نموده اند و معتقد هستند که تغییرات آب و هوای زمین مسئله ای کاملا جدی است و باید در این مورد اقدامات اساسی صورت بگیرد. در هر صورت، با این نظریه موافق باشیم یا نباشیم، بسیاری از بزرگ ترین و زیباترین شهرهای دنیا بر حسب ضرورت در کنار آب ها ساخته شده اند و تغییرات شرایط آب و هوایی زمین مسئله ای جدی به نظر می رسد. بنابراین قبل از اینکه بالا آمدن آب دریاها و سیلاب ها این شهرها را نابود کند یا اینکه شکل و ساختار قبلی آنها را از بین ببرد باید از این شهرهای زیبا تماشا کرد.

15 شهری که در معرض سیل و آب گرفتگی قرار دارند

نیویورک

نیویورک بزرگ ترین شهر دنیا است. تاریخ و گذشته شهر نیویورک، در واقع تاریخ و گذشته آمریکا را تشکیل می دهد. شهر پرجنب و جوش نیویورک با نام مستعار سیب بزرگ (Big Apple) نیز شناخته می شود، این عنوان برای اولین بار در دهه 1920 از طریق یک روزنامه نگار ورزشی به نام جان فیتز جرالد برای نامیدن شهر نیویورک به کار برده شد. خیابان برادوی (Broad way) در منطقه منهتن، موزه متروپولیتن و مرکز تفریحی Medison Square Garden و بسیاری از بناهای مشهور دیگر در این شهر واقع شده اند. این شهر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر است. آخرین باری که توفان سندی در نیویورک رخ داد، این توفان مهیب سدهای ساحلی را در جنوب منهتن شکافت به طوری که سیلاب، بخشی از شهر منهتن را فراگرفت. در آینده نیز بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها و سیلاب ها با این شهر ساحلی چندان مهربان نخواهد بود.

آمستردام

شاید آمستردام با بسیاری از شهرهای اروپایی اشتراکات زیادی داشته باشد اما در این شهر جاذبه های توریستی وجود دارد که در خارج از مرزهای هلند نمی توان یافت. برای بسیاری از کسانی که قصد سفر به اروپا را دارند، شهر آمستردام یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در اروپا است. قدم زدن در خیابان هایی که از وسط آنها آبراهه و کانال های آب می گذرد و تماشای معماری زیبا و شگفت انگیز این شهر فقط یکی از جاذبه های این شهر است. از دیگر جاذبه های توریستی شهر آمستردام می توان به مجموعه موزه های حیرت انگیز این شهر اشاره نمود. متاسفانه این شهر نیز در معرض آب گرفتکی قرار گرفته است و قبل از اینکه خیلی دیر شود باید از این شهر زیبا تماشا کرد.

ونیز

ونیز در روزهای اوج و شکوفایی خود، مرکز فرهنگی دنیا بوده است و امروزه از نظر معماری یکی از زیبا ترین شهرهایی است که بشر تا به امروز ساخته است. این شهر، میراثی به جا مانده از دنیای کهن است. شهر ونیز مملو از بناهایی زیبا از جمله کاخ های بزرگ، کلیسا ها و برج های ساعت و دیگر ساختمان های باشکوهی است که بازدیدنمایندگان بسیاری را به سمت خود جذب می نماید. ونیز شهری مطلوب و مناسب برای سفر کردن است البته به شرط اینکه از مکان های شلوغ و پرهیاهو بدتان نیاید. سفرتان به ونیز کامل نخواهد بود مگر اینکه حس سواری بر قایق های ونیز را تجربه کنید، یکی از آبراهه های شهر را طی کنید. بالا آمدن سطح آب در این شهر یک مسئله عادی است که زیاد اتفاق می افتد. در میدان سن مارکو، آب تا حد زانو بالا آمده است. به نظر می رسد که بالاخره یک روزی آب تمام این منطقه را فرا خواهد گرفت.

بانکوک

بانکوک شهر تضادها است و هر توریستی را با هر سلیقه و خواسته ای راضی نگه می دارد. این شهر به قدری جاذبه فرهنگی و تاریخی دارد که دوستداران و علاقمندان تاریخ را نیز راضی می نماید. کاخ بزرگ بانکوک (Grand Palace) یکی از مکان ها یی است که بسیار مورد بازدید قرار می گیرد. علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی هر گونه تفریح و تفریح در این شهر یافت می شود. به طور کلی، بانکوک برای سفرکردن شهر امنی است و جایگاه آن به عنوان مرکز تایلند باعث شده است که از هر نظر برای سفر و گردشگری مقصد مناسبی باشد. اگر می خواهید که تجربه سفر به یک کشور در حاشیه اقیانوس آرام را داشته باشید حتما به این شهر سفر کنید. برای مهار کردن جریان رودخانه چائوپرایا کانال های آب ساخته شده است که البته این کانال ها همیشه نمی توانند جریان سیلابی این رودخانه را تحت کنترل درآورند. سیل ویران نماینده ای که در سال 2011 رخ داد یکی از این موارد است که قسمت هایی از شهر بانکوک به مقدار 2 متر به زیر آب فرو رفت. این اتفاق فاجعه آمیز 45 میلیارد دلار خسارت به این شهر وارد کرد.

میامی

اگرچه از نظر جغرافیایی شهر هملین در استان مِین نزدیک ترین شهر آمریکا به قاره اروپا است، اما شهر میامی در استان فلوریدا، بیشترین شباهت را با شهرهای اروپایی دارد البته نه از نظر جغرافیایی بلکه از نظر فرهنگی و زبانی، زیرا بخش عمده ای از جمعیت این شهر به زبان اسپانیایی صحبت می نمایند. میامی شهری است که در نوار ساحلی اقیانوس اطلس و در جنوب شرقی استان فلوریدا واقع شده است. این شهر در معرض توفان های شدید اقیانوسی قرار گرفته است زیرا ارتفاع این شهر از سطح آب بسیار کم است. اگر تغییرات آب و هوایی کره زمین همچنان ادامه پیدا کند این شهر در خطر نابودی قرار خواهد داشت.

توکیو

توکیو شهری است پویا و پرجنب و جوش که ارزش سفرکردن را دارد. اگرچه این شهراز زندگی پر شتاب غرب تاثیر پذیرفته است ولی فرهنگ و اصالت خود را همچنان حفظ نموده است. از تئاتر سنتی ژاپنی با نام کابوکی گرفته تا معماری و غذاهای سنتی ژاپنی، همگی اصالت و گذشته خود را حفظ نموده اند. توکیو از فرهنگ و هنر کشور خود، تصویری ساخته است که این کشور را به خوبی در سراسر دنیا معرفی می نماید. در سال های اخیر توفان های وحشتناکی منطقه کانتو (Kanto) را تحت تاثیر خود قرار داده است. مرکز ژاپن نیز در معرض سیل و آب گرفتگی قرار گرفته است، طغیان رودخانه سومیدا (Somida) و بالا آمدن آب اقیانوس همیشه این شهر را تهدید می نماید. در این شهر شبکه ای از تونل ها تعبیه شده است که در صورت بروز سیلاب، برای راهنمایی و خروج آب از این شهر کاربرد دارد اما گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا این راهکار کافی و کاربردی خواهد بود یا نه. علاوه براین توکیو در معرض زمین لرزه های بزرگ قرار گرفته است زیرا این شهر در دامنه یک کوه آتشفشان خاموش قرار گرفته است. به نظر می رسد که این کوه آتشفشان خاموش از خواب بیدار شده و فعالیت خود را از سر گرفته است. این آتشفشان همچون یک بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود. قبل از اینکه خیلی دیر شود باید از این شهر پر از شگفتی تماشا کرد.

هونولولو

شهر هونولولو، مرکز جزایر هاوایی است. فرهنگ و تاریخ جزایر پلی نِزی به علاوه سواحل و زیبایی های طبیعی این منطقه، این شهر را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل نموده است. البته مانند توکیو، این شهر زیبا و رویایی نیز از طریق کوه های آتشفشان و هزاران مایل از آب های ساحلی اقیانوس آرام احاطه شده است. مطالعات آب و هوایی این منطقه نشان می دهد که جزایر هاوایی در معرض خطر آب گرفتگی قرار دارند. تغییرات شرایط آب و هوا بر روی زیست بوم، مقدار بارندگی، درجه حرارت محیط، توریسم و بیماری های خاص این منطقه حاره ا تاثیر خواهد داشت. اما نگرانی اصلی، بالا آمدن سطح آب است که خطری برای این جزایر محسوب می شود. بعلاوه گرم شدن آب اقیانوس ها باعث ایجاد پدیده ای به نام سفید شدن مرجان ها می شود، این پدیده نشان دهنده از بین رفتن زیست بوم منطقه است. آنالیز ها نشان می دهد که در طی صد سال گذشته، هر دهه حدودا 3سانتی متر، سطح آب بالا آمده است. تخمین زده می شود که تا سال 2100 سطح آب اقیانوس به مقدار یک متر بالاتر بیاید این بدان معناست که سواحل وایکیکی(Waikiki) به کلی به زیر فرو خواهند رفت.

نیو اورلئان

نیو اورلئان قبلا تحت تاثیر شرایط ناگوار آب و هوایی قرار گرفته است به طوری که وضعیتی فاجعه آمیز در این منطقه ایجاد شده است. اما به نظر می رسد که با شدت یافتن تغییرات آب وهوایی، طبیعت با منطقه بیگ ایزی (Big Easy) خشن تر از سابق رفتار خواهد نمود. گفته می شود که خلیج مکزیکو هر ساعت که می گذرد زمینی به وسعت یک زمین فوتبال را در جنوب استان لویزیانا می بلعد و به زیر آب فرو می برد. بدین ترتیب با گذشت زمان، محله فرانسوی ها تا خیابان بوربون زیر آب فرو خواهد رفت و فرهنگ و تاریخچه فرانسویان این منطقه موسوم به فرهنگ کاجون از بین خواهد رفت.

شهر هوشی مین

شهر هوشی مین (Ho chi minh) بزرگ ترین شهر و مرکز فرهنگی- تجاری ویتنام است. این شهر در معرض خطر توفان های حاره ای و توفند ها قرار گرفته است. برای کنترل سیل در این شهر برنامه ها و تدابیر بسیاری اندیشیده شده ولی کنترل سیلاب کار دشواری است. در سال های اخیر شهر هوشی مین چندین سیل و توفان را از سر گذرانده است. برآوردها نشان می دهد که هر ساله این شهر 2 سانتی متر به زیر آب فرو می رود. مسئله فقط مسئله زمان است زیرا این شهر نهایتا در آب غوطه ور خواهد شد.

بوستون

بوستون مرکز و بزرگ ترین شهر استان ماساچوست آمریکا است. این شهر یکی از شهرهای تاریخی و مستعمراتی آمریکا است که در سال 1630 تاسیس شده است. بوستون که در گذشته Bean Town نیز نامیده می شده، نقش بسیار مهمی را در حوادث انقلاب آمریکا داشته است. گفته می شود که اگر توفان سندی در بوستون اتفاق بیافتد سیلاب تا بالای پله های ساختمان شهرداری بوستون را فرا خواهد گرفت. آلودگی های محیطی کنترل نشده، حکم مرگ را برای این شهر دارند و تمامی این ها به معنای از بین رفتن شهر بوستون و باشگاه بوستون رد ساکس است.

ساوانا

شهر ساحلی ساوانا که در استان جورجیا واقع شده یکی از زیباترین شهرهای توریستی آمریکا است. وقتی که در خیابان های ساوانا قدم می زنید گویا به دورانی از تاریخ این شهر برمی شد که کالسکه ها از میان این خیابان ها گذر می کردند. این شهر، قدیمی ترین شهر استان جورجیا است. به علت تغییرات آب و هوایی، مکان های تاریخی این شهر از جمله River Street در آینده دیگر وجود نخواهند داشت.

هنگ کنگ

شهر هنگ کنگ، شهری است با شکوه و خیره نماینده و آمیزه ای است از زندگی شرقی و غربی. هنگ کنگ از جمله شهرهایی است که هر کسی دوست دارد یک روزی به آنجا سفر کند. بیش از 450 مایل از شهر هنگ کنگ در خط ساحلی دریای چین جنوبی (South China sea) قرار گرفته و رودخانه شنزن (Shenzen) نیز در شمال این شهر واقع شده است. در این منطقه آب های ساحلی دائما به سمت خشکی پیشرویی می نماید. سطح آب در بندر ویکتوریا در طی هر دهه از سال 1954 تا 2011 حدودا 2 سانتیمتربالا آمده است. اگر این فرایند همچنان ادامه پیدا کند ممکن است که در آینده شهر هنگ کنگ سیلاب هایی را به خود ببیند که در دیگر منطقه ها ساحلی این کشور طی چند سال گذشته رخ داده است به طور مثال شهر گوانگ جو که در نزدیکی هنگ کنگ واقع شده است سیلاب های وحشتناکی را در گذشته تجربه نموده است.

ویرجینیا بیچ

شهر تفریحی- توریستی ویرجینیا بیچ، بزرگ ترین شهر استان ویرجینیا در ایالات متحده واقع شده است و در برابربالا آمدن سطح آب دریا بسیار آسیب پذیر است. به علت اینکه این منطقه، ارتفاع کمی از سطح دریا دارد و توفان های شدید دائما این منطقه را تهدید می نماید، زمین های ساحلی و زیست بوم منطقه در معرض نابودی قرار دارند. در خصوص سفر به منطقه یHampton Roads تردید نکنید. در آینده، این منطقه شاید دیگر وجود نداشته باشد زیرا احتمالا از طریق توفندها به زیر آب فرو خواهد رفت.

بمبئی

شهر بمبئی که با نام مومبای (Mumbai) نیز شناخته می شود یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای هندوستان است. این شهر رنگارنگ و افسون نماینده در منطقه ای کم ارتفاع واقع شده است. تغییرات آب و هوای منطقه باعث بالا آمدن سطح آب دریا و ایجاد شرایط جوی عجیب و غریب و خارج از فصل دراین شهر می شود. هر ساله به علت بارش باران های سیل آسای موسمی به نام مونسون، آب شهر بمبئی را فرا می گیرد و سیستمی که برای خروج آب های ساحلی از شهر تعبیه شده اند، ناکارآمد واقع می شود. زمانی که دریا مد می شود به علت نبود سد و دریچه های آب بند، این شهر پرجمعیت دچار آب گرفتگی می شود و هر ساله خسارات زیادی بر این شهر وارد می شود. در اثر سیلاب خیابان ها بسته می شود، مدارس تعطیل می شوند و سیلاب به خانه ها راه پیدا می نماید، برق شهر قطع می شود و کسب و کار مردم تعطیل می شود. به جز توفان و باران های وحشتناک، موج گرمای شدید یک نگرانی دیگر در این شهر است. انتظار می رود که با تغییرات شرایط آب و هوایی، پیامدهای وحشتناک تری پیش روی این شهر باشد.

جزیره ماله

حتی کسانی که تغییرات شدید آب و هوایی را انکار می نمایند نهایتا متوجه می شوند که مرکز کشور مالدیو به همراه 1200 آبسنگ حلقوی که در این مجمع الجزایر واقع شده اند به زودی زیر آب فرو خواهند رفت. متاسفانه این منطقه باصفا و آرامش بخش که برای گذراندن ماه عسل بسیار مناسب است به زودی در آب های اقیانوس هند غرق خواهد شد. تخمین زده می شود که در طی همین قرن 77 درصد کشور مالدیو به زیر آب فرو خواهد رفت. آنالیز های دیگر نشان می دهد که تا سال 2085این اتفاق خواهد افتاد. در خصوص اینکه چه زمانی این کشور به یک آتلانتیس غرق شده نوین بدل خواهد شد، بحث های زیادی صورت می گیرد. به هر حال سدهای ساحلی، موج شکن ها و سواحل مصنوعی که برای استحکام و محافظت این جزیره در برابر سیلاب ها ساخته شده اند برای همیشه نمی توانند آب های ساحلی را تحت کنترل داشته باشند.

منبع: کجارو / destinationtips.com
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29818

به "15 شهری که در معرض سیل و آب گرفتگی قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 شهری که در معرض سیل و آب گرفتگی قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید