18 نکته که قبل از مهاجرت تحصیلی باید بدانید!

به گزارش شیوا مارکت، راهنمای قدم به قدم مهاجرت تحصیلی

در سراسر دنیا افراد زیادی هستند که برای تحصیل تصمیم به مهاجرت به کشور دیگری می گیرند، ایران هم جز آن دسته کشورها است و دانشجویان بسیاری هستند که تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیرند و قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. اما برای مهاجرت تحصیلی همیشه سوال هایی در ذهن دانشجویان به وجود می آید که به دنبال پاسخی برای آن ها هستند. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره سوالات و همین طور کارهایی که باید برای مهاجرت تصحیلی انجام دهید را در این مقاله به طور جامع بیان کنیم. در ادامه همراه با ما باشید و در صورتی که اطلاعات کاملتری دارید آن را با ما در میان بگذارید.

18 نکته که قبل از مهاجرت تحصیلی باید بدانید!

قدم اول: معین هدف مهاجرت

در ابتدای راه اول هدفتان را باید برای مهاجرت معین کنید. برای این منظور سوال هایی مبنی بر هدف من برای ادامه تحصیل چیست؟ هدف من برای ادامه تحصیل در خارج از کشور چیست؟ هدف از مهاجرت برای ادامه تحصیل چیست؟ را از خودتان بپرسید. سوال هایی که ممکن است یاده به نظر بیایند اما بسیار مهم هستند، به طور اگر شما تنها قصد دریافت ویزای شینگن را داشته باشید می تونید به جای اقدام کردن برای پذیرش تحصیلی در بهترین کشورهای اروپایی ، کشورهای سطح پایئین تری مثل مجارستان ، لهستان یا حتی بلاروس، برای دریافت پذیرش و ویزا اقدام کنید. اما اگر هدفتان از پذیرش تحصیلی مهاجرت است هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد و همه کشورها مانند کانادا، استرالیا، نیوزلند و آمریکا، مهاجر پذیر نیستند.

پس حتما به طور مکتوب هر آنچه که در نظر دارید برای مهاجرت را بر روی کاغذ بنویسید و برنامه خودتان را حداقل برای 5 سال آینده معین کنید حتی اگر رویا است آن را بر روی کاغذ بنویسید.

توجه داشته باشید اگر دو یا سه سال هم صبر کردید برای پذیرش رشته و کشور مورد نظرتون ارزشش را دارد به این که بخواهید جایی که دوست ندارید و صرفا جهت مهاجرت اقدام نموده بخواهید ادامه تحصیل بدهید.

قدم دوم: اولویت رشته تحصیلی مورد نظر در کشور مقصد

در نظر عده ای رفتن به کشوری که از لحاظ کیفیت زندگی در سطح بالایی واقع شده است از اولویت بالاتری برخوردار است اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که هدف شما در واقع برای مهاجرت تحصیل است پس باید برای همین باید اولویت کشورها را برای تحصیل خودتان پیدا کنید به طور مثال کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و نروژ و حتی قطر برای رشته هایی نظیر مدیریت بسیار گزینه های خوبی هستند. اما اگر می خواهید کشورهای ارزان و زیباتری را برای زندگی انتخاب کنید مجارستان و یونان و اسپانیا را پیشنهاد می کنیم که انتخاب کنید.

زمانی که بین کشور و رشته تحصیلی، اولویت خود را معین کنید، کار خیلی راحت تر می گردد. بهتر است که برای اطلاعات بیشتر در این خصوص از کسانی که در زمینه مهاجرت تحصیلی فعال هستند سوال های مورد نظرتان را بپرسید.

قدم سوم: تصمیمتان را بگیرید رشته تحصیلی برایتان اهمیت دارد یا دانشگاه محل تحصیل

یک نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که باید بین رشته تحصیلی و کشور مورد نظرتون هم امتیازبندی داشته باشید. انتخاب بین تحصیل در دانشگاه خیلی خوب در رشته های مختلف یا تحصیل در دانشگاهی خاص در هر رشته ای، مساله مهمی هست که دانشجویان باید به آن توجه نمایند و تکلیف خود را با آن معین نمایند. پیشنهادی که ما داریم این است که خودتان را محدود به انتخاب بین چند دانشگاه محدود نکنید.

قدم چهارم: آیا رسیدن به یک شغل مناسب و اقامت در آن کشور، هدف تحصیل است؟

توجه داشته باشید که اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی بدست آوردن شغل مناسب و اقامت در آن کشور است باید قبل از رفتن ابتدا شناسایی کنید که آیا آن کشور مهاجرپذیر است یا اینکه شرایط کار و اقتصاد در آن چطور است آیا به غیر از افراد بومی خودشان به افراد خارجی احتیاجی دارند، به طور مثال کشورهایی مثل مجارستان، فنلاند، ژاپن و آفریقای جنوبی مهارپذیر نیستند و می بایست برای اقامت 5 سال در هر یک از این کشورها کار کنید و مالیات آنرا پرداخت کنید، اما یک کشور مثل نیوزلند، کاملا مهاجرپذیر است.

کسانی که هدفشان از مهاجرت تحصیلی بعد از تحصیل پیدا کردن شغل است کارشان کمی سختر است باید حتما به وسیله دفاتر مهاجرتی اقدام نمایند.

قدم پنجم: آیا ضروری است زبانی غیر از انگلیسی هم یاد بگیرید؟

همانطور که در موارد قبلی هم گفتیم ضروری است که شما قبل از اینکه تصمیم برای تحصیل در کشوری را بگیرید اطلاعاتی را در مورد آن کشور بدست بیاورید که یکی از آن ها این است که آیا ضروری است شما زبانی غیر از انگلیسی را بر بلد باشید؟! به طور مثال از اگر شما عاشق فنلاند و اسپانیا هستنید باید پرتغالی، فنلاندی و اسپانیولی را یاد بگیرید. پس حتما توجه داشته باشید که با توجه به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید زبان مورد احتیاج آن کشور را حتما یاد بگیرید.

قدم ششم: معین نمودن مدارک تحصیلی مورد احتیاج

باتوجه به این که هدف شما برای مهاجرت ادامه تحصیل است ضروری است تا مدارک تحصیلی مورد احتیاجتان را حتما برای دانشگاه مربوط به ارسال نماید. به طور مثال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا علاوه بر رزومه (CV) و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دوره های قبلی خود، باید یک انگیزش نامه و حتی پروپوزال تحقیقاتی نیز درکنار فرم درخواست خود قرار دهند تا دانشگاه مقصد، با درک بهتری نسبت به ارجاع مدارک تحصیلی آن ها به دپارتمان مورد نظر داشته باشد.

  • کارشناسی ارشد
  • دکترا
  • انگیزش نامه
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • فرم اپلای
  • توصیه نامه

توجه داشته باشید که بعضی از دانشگاه ها نیز به تناسب رشته و کشور از دانشجو گواهی ارزی، مدارک تخصصی زبان مانند (GRE/GMAT) تافل را نیز درخواست می نمایند. البته گفتنی است که بگوییم همه دانشگاه ها بدون تردید، توصیه نامه از 2 یا 3 استاد نیز درخواست می نمایند که باید ضمیمه مدارک گردد.

قدم هفتم: مدرک زبان در چه موارد احتیاج است؟

خوب جواب این سوال کاملا معین است چرا که شما قصد تحصیل در یک کشور خارجی را دارید پس باید حتما مدرک زبان مطابق دانشگاهی که می خواهید در آن ادامه تحصیل بدهید را در مدارکتان ارائه دهید. مهمترین نکته ای که همواره باید به آن توجه داشته باشید نمره بالاتر از 6.5 از نوع آکادمیک است.

قدم هشتم: چگونه بورس تحصیلی بگیریم؟

یک سوال مهم که شاید برای همه پیش آمده باشد این است که چگونه بورس تحصیلی بگیریم؟! برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر می خواهیم بورس بگیرید ابتدا باید تحقیق کنید کدام کشورها بورس می دهد و این که کدام رشته های تحصیل شامل بورس نیز هستند. بعضی از دانشگاه ها، مانند آمریکا، وقتی دانشجوی دکترا را پذیرش می نمایند، معمولا با بورسیه تحصیلی همراه هست. اما برعکس در اروپا، حتما باید برای موقعیت های (Position) خاصی که بورسیه به آن تعلق گرفته است، Apply کنید و به طور عمومی (General)، به همه یاری هزینه تحصیلی تعلق نمی گیرد.

قدم نهم: آیا احتیاجی به نامه نگاری با دانشگاه مقصد هست؟

داشتن ارتباط با کارکنان و اساتید دانشگاهی که می خواهید در آن تحصیل کنید همواره یکی از روش های مناسبی است که خودتان را به اساتید بشاسانید و در اصلاح شما با مصاحبه هایی که انجام می دهید برای اساتید جهت کار با خودتان ایجاد انگیزه می کنید که این موضوع برای دانشجویان دکترا بسیار اهمیت دارد.

قدم دهم: کدام دانشگاه های دنیا رایگان هستند؟

تحصیل در کشورهای نظیر فنلاند و نروژ 100 درصد رایگان است و در کشورهایی نظیر آلمان، اتریش و سوئیس نیز تا 99 درصد رشته ها کاملا رایگان بوده و و تنها یک هزینه ترمیک که چند صد یوروی است را از دانشجو می گیرند که نمی توان اسم آنرا شهریه نامید. تحصیل در مقاطع دکترا در کشورهایی نظیر آمریکا طور کلی و عموما ، معاف از پرداخت شهریه هستند و بورس تحصیلی دریافت می گیرند.

در دانشگاه های آسیایی معمولا از دانشجویان شهریه می گیرند اما به میزان بسیار کم؛ مثلا اگر در اوکراین، برای تحصیل در پزشکی هزینه هر ترم 3 هزار دلار است و همین رشته در آمریکا و اروپا ممکن است تا 5 برابر افزایش یابد.

قدم یازدهم: محل اقامت دانشجویی را چطور انتخاب کنیم؟

مهمترین نکته ای که باید قبل از مهاجرت در نظر داشته باشید محل اقامتتان است. توجه داشته باشید که بعضی از کشورها نظیر سوئیس و نروژ هزینه های بالایی برای اقامت دارند که دانشجویان بسیاری از اقامت در آن ها صرف نظر می نمایند.

قدم دوازدهم: نکات ضروری برای پذیرش تحصیلی

چند نکته برای دریافت پذیرش تحصیلی بسیار مهم و حائز اهمیت است، از ارتباط با استاد و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی انتخاب دانشگاه و انتخاب رشته و دریافت ویزا و رسیدن به مراحل بعدی، نکات مهم و بسیار ضروری هستند که باید به آن اهمیت ویژه ای داد.

قدم سیزدهم: آیا افراد متعهل برای همسر خودشان می توانند درخواست پذیرش نمایند؟

بله! کسانی که برایشان پذیرش تحصیل از طرف یک دانشگاه می آیند همسرشان می تواند با عنوان همراه ویزا بگیرد اما خوب باید قوانین خاصی را هم رعایت نمایند. که برای این منظور می بایست به سفارت کشوری که می خواهید مهاجرت کنید نیز مراجعه نمایید.

پاسخ آین سوال، بله است. می توان این کار ارا انجام داد اما می بایستی اما شرایط خاصی دارد که باید بصوزت جداگانه آن را آنالیز نمائید. اما پاسخ بلی است.

قدم پانزدهم: آیا اقدام کردن به وسیله موسسات اعزام دانشجو کار صحیحی است؟

اما نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما برای مهاجرت تحصیلی از دفاتر مهاجرتی و اعزام دانشجو اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این دفاتر مهاجرتی رسمی و دارای مجوز اعزام دانشجو بر اساس قوانین وزارت علوم نیز باشند.

قدم شانزدهم: چگونه ویزای تحصیلی را تمدید کنیم؟

به منظور تمدید ویزای تحصیلی دانشجویی معمولا 3 تا 9 ماهه است که با توجه به درخواست دانشجو و دانشگاه سال به سال تمدید می گردد. توجه داشته باشید که برای تمدید هر کشوری، قوانین خاص خود را دارد.

قدم هفدهم: آیا ارز دانشجویی قبل از رفتن تعلق می گیرد؟

برای دریافت ارز دانشجویی به سامانه مشارکت دانشجویی نشان مراجعه کنید و به تمام کسانی که شرایط اعلام شده در سایت نشا را دارند ارز دانشجویی تعلق می گیرد.

قدم هجدهم: برای فوق لیسانس اقدام کنم یا دکترا؟

عده ای فکر می نمایند که تحصیل در مقاطع بالاتر همواره بهتر است اما باید بگوییم که این موضوع همواره صادق نیست و ممکن است که قصد تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشید اما دانشگاهی که شما را پذیرش نموده به شما بگوید باید در دوره های پایین تر ادامه تحصیل دهید. در بعضی از موارد دیگر هم عدم تناسب لیسانس و فوق لیسانس متقاضی سبب می گردد تا در مقطع دکترا پذیرفته نشوند و اگر همان رشته را میخواهند در مقطع دکترا ادامه همراه دهند از مقاطع پایین تر (ارشد) آغاز نمایند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18942

به "18 نکته که قبل از مهاجرت تحصیلی باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 نکته که قبل از مهاجرت تحصیلی باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید